Gå til innhold

En tung uke..

Spent Hattiec...

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Dette har vært en forferdelig uke.. Var på ultralyd nr 2 på mandagen, da de ikke var helt sikre på alt de så på den første. Det ble da oppdaget et ganske stort vekstavvik på lille baby. Skulle egentlig vært i uke 22, men alt tydet på at vi var i uke 17. Da "han" ikke hadde vokst noe særlig siden sist ul, måtte vi inn til enda en ny ul samme dag til en spesialist. Det ble tunge timer med venting. Kan ikke beskrive hvordan det var å sitte der på venterommet sammen med alle de lykkelige gravide som ventet på ordinær ul. Heldigvis har jeg verdens mest støttende kjæreste som holdt seg sterk under det hele og støttet meg med alt han hadde. På den nye ultrallyden var beskjeden langt mer negativ enn vi hadde drømt om. Babyen hadde en masse forskjellige trekk/småfeil som tilsammen visstnok kunne tyde på et veldig sjeldent kromosomavvik, som ikke var forenlig med liv. (Triploid syndrome)

Det er nok helt unødvendig å si at dette var noe av det mest hjerteskjærende vi noen gang hadde opplevd. Vi ble geleidet inn på et samtalerom hvor vi ble briefet om diagnosen av legen og fikk prate med en sosionom om tiden framover. Alle var veldig forståelsesfulle og hyggelige, noe som hjalp litt, men ikke mye. Vi fikk ta fostervannsprøve samme dag der det ble bedt om hurtigsvar- så vi skulle få svaret enten onsdag eller torsdag. Det ble en lang tirsdag og onsdag der vi prøvde å samle oss så godt vi kunne og vi ventet egentlig bare på dødsdommen. Det vi trøstet oss med var at dette syndromet ikke er arvelig og at det derfor ikke utgjorde noen risiko for neste svangerskap. (En veldig mager trøst, men det er da noe når du får høre at babyen din antakeligvis ikke får leve..)

Telefonen kom i morges. Prøvesvarene var negative. Dvs at triploid syndrome er utelukket. Jeg klarte ikke helt å ta det inn over meg til å begynne med, men sakte men sikkert kom vissheten om at det igjen var håp for vår lille engel. Vi er inneforstått med at vi ikke vil få noe friskt barn uansett, men nå kan vi iallefall håpe og drømme fram til tirsdag om at det vil være levedyktig og i stand til å få et godt liv på tross av at det ikke er helt som andre barn. Trenger alle de gode tankene vi kan få akkurat nå, så smil og tenk litt på oss da dere. :0)

Dette ble nok litt dårlig forklart, men det var godt å få det ut..

Klem til dere alle.

Fortsetter under...

Huff og huff dette hørtes virkelig tungt ut. Snakk om å få hjertet revet ut av brystet. Nå som dette mystiske, sjeldne kromosomavviket er utelukket, kan det være noe annet avvik da? Hva slags "defekter" er det snakk om? Kan det være at næringstilførselen ikke er som den skal? Det er jo tross alt en del uker med vekstavvik det er snakk om.

Uansett, hvis det skulle være sånn at barnet er så fullt av defekter at livet vil bli et svært vanskelig liv så er jo ofte naturen sånn at den luker ut de som ikke klarer det. Grusomt og ubarmhjertig og urettferdig....

Men jeg håper virkelig at dette er falsk alarm og at dere kan begynne å glede dere virkelig over babyen i magen!!! Skjønner jo at det ikke er så lett å gi seg hen til noen lykkerus akkurat nå nei.

God klem fra meg!!

Takk for klemmen! :0)

Jeg var så sjokkert og omtåket når de forklarte alle disse tegnene at det er litt vanskelig å gjenta, men jeg prøver:

For lite hode, med forstørrede hjernelameller tror jeg det heter. I tillegg til at den kanalen i hjernen som spinalvesken går igjennom så litt annerledes ut enn hos normale babyer.

Det var en liten bilyd på hjertet også hadde den hendene knyttet hele tiden, noe som ikke er et godt tegn. Manglet også skillevegg mellom hjernehalvdelene, men den kunne visst komme senere, siden utviklingen var såpass "bakpå".

Det legen sa var at hver for seg trengte ikke alt dette å være så ille, men tilsammen så kunne det tyde på triploid syndrome.

Det er allikevel ikke noen tvil som sagt om at baby er veldig syk, men vi har iallefall et håp..

Det sparkes iallefall godt i fra inne i magen og det tar jeg som et bra tegn!

Går det bra med deg da? Klem tilbake!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...