Ildfluå Skrevet 9. oktober 2008 #1 Skrevet 9. oktober 2008 Har en gutt 7 mnd. som er mest glad i middagsglass. Har fått grøt morgen og kveld, og middag på dagen. Han spiser lite grøt, men elsker middag. Hva er egentlig viktigst?
lille_my:) Skrevet 9. oktober 2008 #2 Skrevet 9. oktober 2008 uten aa vaere noen ernaeringsekspert, saa tror jeg middagsglass er mye sunnere. gutten min spiser ikke groet i det hele tatt, men to varme maaltider om dagen. Han faar groennsaks pureer til lunsj og fisk, kjoett eller kylling til middag... lager det selv da, ikke glass... groet er et veldig norskt fenomen.
Ludoline Skrevet 9. oktober 2008 #3 Skrevet 9. oktober 2008 Det er også vanlig å gi grøt i USA, hvor vi bor i øyeblikket. Hva som er sunnest er vel litt vanskelig å si, det ene komplementerer det andre. Spiser han lite grøt så må man vel passe litt ekstra på at middagen inneholder tilstrekkelig karbohydrater og jern som grøt er rikt på. Hva med å blande inn fruktmos i grøten? Det gir mer smak slik at grøten ikke blir så kjedelig.. Vil vel heller si at brød er et veldig norskt fenomen.. Man gir middag/varmt måltider to ganger om dagen i mange land, og i Norge er det brød, brød og atter brød...
Ranveig R Skrevet 9. oktober 2008 #4 Skrevet 9. oktober 2008 Utan å vere nokon ekspert vil eg meine at ein treng begge deler, og at så sant det er laga på ordentleg vis er begge deler sunt. "Ordentleg" graut vil sjølvsagt vere sunnare enn f.eks. pommes frites og frityrsteikte pølser.. Det er vel tre hovudgrupper av mat ein treng; karbohydrater, protein og feitt. Om ein velger å få karbohydratene frå brød/graut eller grønsaker er antagelig mykje det same. MEN eit variert kosthald vil vere mykje meir hensiktsmessig enn eit einsidig kosthald, når ein tenker på alle dei vitaminer og mineral som vi får i oss gjennom ulike råvarer. Vi har forøvrig det same problemet som deg, jenta vår vil ikkje ha graut. Ikkje i det heile tatt. Ho er 11 mnd og har aldri likt det. Av og til får vi i ho litt brød, middag går det litt lettare med. Det er fristande å la vere å prøve med brødet/grauten, men eg tenker at på eitt eller anna tidspunkt finn ho gjerne ut at ho likar det. Og litt er bedre enn ingenting, ikkje minst pga variasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå