Gå til innhold

Sykehuset på TV3 idag og han gutten med språkproblemer!!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Slik jeg forsto det så klarte han ikke å formulere en setning, det han ville kom ikke frem. Ta feks: Legen spurte hva han gjorde etter skole? Gutten stotret litt og så sa han : Mine foreldre vil lekser først.

Det han mente var noe lignende: mamma og pappa vil jeg skal gjøre lekser rett etter skolen. Før jeg gjør noe annet.

Han manglet vel ord, uttalte de han kunne riktig mener jeg. men stotret litt. mulig 10-12 år.

Annonse

Jeg er ny her, og jeg fant dette forumet fordi jeg ville ha mer informasjon om denne episoden av Sykehuset.

Jeg reagerte nemlig også på gutten med språkvansker, siden jeg har to gutter på autismespekteret og fordi jeg er fra samme kommune som gutten.

Gutten var allerede "inni systemet". Han hadde vært på Ullevaal sykehus, men de sa ikke hvorfor. Han hadde ansvarsgruppe på skolen, men de sa ikke hvorfor.

Vanligvis blir barn med språkvansker vurdert av PP tjenesten i kommunen. PPT og foreldrene vurderer om barnet bør henvises videre til Barnehabilitering på sykehuset (muligens BUP), men fastlegen skriver underpå henvisningen.

Det er rart at fastlegen til gutten henviste ham til Barneklinikken, tilsynelatende uten oppfordring fra PPT. Det kan være fordi fastlegen ikke visste riktig instans, eller fordi han/hun så at ting sto stille. Det skjer dessverre at PPT ikke er enig i å henvise videre, eller at BUP/Barnehabilitering avviser søknaden. Fastlegen kan ha tenkt at hvis gutten kom til Barneklinikken, så ville gutten komme videre i systemet.

Dessverre ga legen inntrykk at det bare var å få gutten til å leke med norske barn -- med andre ord at språkvanskene er "foreldrenes skyld".

Situasjonen er tydeligvis mer komplisert -- gutten har såpass store vansker at han har ansvarsgruppe på skolen (og sannsynligvis spesialtimer eller assistent på skolen), og søstrene hadde ikke vansker med å snakke norsk.

Jeg håper virkelig at gutten får hjelpen han trenger.

Hvis noen har et barn med språksvansker (særlig hvis barnet ikke bruker ord på 2 års alderen, og ikke bruker fraser på 3 års alderen), så er det kjempe viktig å få barnehagen/skolen til å henvise til PPT. Hvis barnehagen/skolen nekter, ikke gi opp. Ta kontakt selv med PPT.

Beklager at dette ble så langt, men dette er noe jeg virkelig brenner for.

Ha en fin helg!

Jeg fant episoden på nett-tv.

"Åpne menyen" er på videoskjermen, til venstre. Så klikk på "Program" (det tar litt tid før du kan klikke der), og så velg program nummer 20 på toppen av lista.

Delen som handler om gutten starter 6:39 og slutter 10:20.

Det første som skjer er at legen sier "hvorfor kommer du til meg?" -- fort og uten å se på gutten. Vet dere hva gutten gjør? Han reiser seg og går til legen. Legen spør igjen, og nok en gang. Gutten svarer "kanskje du sa at jeg kunne komme til deg?" Det høres ut som gutten har auditive persepsjonsvansker eller problemer med å svare på spørsmål...

Gutten sier han har problemer med lekser og peker på hodet. Han sier han ikke har problemer med språk (mangler selvinnsikt?). Gutten sa "jenter" istedenfor "søstre" og det virket som han sleit litt med å ordlegge seg.

Legen spurte faren om gutten snakker morsmål godt, men faren svarte bare "nei nei ingenting" og legen sier "bare norsk på ham" og faren gjentar "bare..." Da hadde mannen min rett, med mindre faren misforsto (jeg trodde først de mente at han bare har problemer med norsk).

Legen innrømmet at det var en dårlig konsultasjon. Han hadde bare fått et kort brev av fastlegen og visste ikke at gutten hadde gått på Ullevaal sykehus og blitt tett oppfølgt der. Jeg vet ikke om han fikk vite det etterpå eller underveis.

Legen kastet ballen tilbake til fastlegen (selv om fastleger ikke har nok kompetanse om språkutvikling) men trodde at gutten var i trygge hender siden ansvarsgruppe og PPT var inni bildet. Men vi vet at skolen/PPT ikke alltid er flinke nok, og jeg mener det er sannsynligvis derfor han ble henvist til Barneklinikken.

Ja, han hadde i følge faren sin like store problemer med morsmålet sitt. Legen skjønte jo heller igrunn ikke hvorfor han var henvist til ham da han hadde asnvarsgruppe, var under ppt og var fulgt opp på ullevål. Hadde vel vært mere naturlig å sende ham til Ullevål da i det minste...??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...