Gå til innhold

problemer med underlivet etter sying - feil sydd, betennelse, osv

Anbefalte innlegg

kanskje burde det bli en egen underlivsdebatt her?

håper i alle fall at noen kan svare på mine spørsmål her.

Jeg fødte for 8 uker siden. Jeg har ikke vært til 6-ukers kontroll med underlivet pga. jeg ikke orker tanken på at flere skal "krafse rundt" nedi der. Jeg VET at dette er veldig dumt av meg, at jeg burde ta meg sammen, og at jeg MÅ gjøre det, men hele fødselen og oppholdet på sykehuset ble veldig traumatisk for meg og føles som et overgrep på både kropp og sjel.

Jeg ble sydd med mange sting av lege - jordmor var i tvil om endetarmsmuskelen var litt ødelagt, så derfor måtte det lege til, som kjente oppi anus og holdt på. Jeg mistet mellom 0,5 og 0,75 liter blod og måtte ha blodoverføring for å klare å komme ut av senga (klarte det først den 3.dje dagen).

Jeg har enda ikke turt å undersøke underlivet, men tok mot til meg etter 6 uker og kikket i et speil. Jeg er jo sydd både utvendig og innvendig, og jeg fikk bare sett utenpå. På meg kan det se ut som om jordmor har sydd for lite - enten det, eller så er hele vagina blitt slapp og stor som en "vaskebøtte". Akkurat rett nedenfor der kjønnsleppene slutter, helt inntil der mellomkjøttet begynner, gapte det et hull på ca. 1-2 cm innover. Jeg mener å huske at vagina før sluttet der kjønnsleppene sluttet..... Helt inntil endetarmen virker det som om de har sydd litt feil, der står det opp en "tutt". Jeg hadde jo kjent denne "tutten" gjennom toalettpapiret, og var redd det var hele endetarmen som "sto ut" som en blomkål, men det var det heldigvis ikke.

Innenfor kjønnsåpningen klør det, og innimellom stikker det som nåler der. Det er også vondt når jeg nå (endelig har begynt å) kjenner på mellomkjøttet.

Er det noen som har erfaring med et "gapende hull" nedenfor kjønnsleppene - at jordmor kanskje burde ha satt et ekstra sting? Eller går vagina så langt tilbake mot mellomkjøttet normalt, og det er "bare det" at alt henger og slenger og trenger å strammes opp?

Er det noen som har opplevd at det stikker som nåler? Hva betyr det? Betennelse i sting? Eller " bare" at jeg kjenner arrkantene innvendig?

Hvorfor er det vondt i mellomkjøttet 8 uker etter - noen som har opplevd det?

Jeg håper nå selvsagt at noen skal skrive at de har opplevd akkurat det samme som meg, men at det ordnet seg etter noen måneder....

Jeg ser ikke for meg at jeg noen gang kan ha sex igjen med mannen min... Det er jo bare et gapende hull oppover, og man skal være utstyrt på linje med en hest for å kjenne noe, vil jeg anta.... Og siden det gjør vondt i mellomkjøttet og stikker oppi der, tror jeg ikke opplevelsen blir så veldig god.

Må si jeg har grått en del etter sykehusoppholdet og også når jeg bekymrer meg for dette, og at jeg er så "pysete" at jeg ikke vil til lege (i alle fall ikke en mannlig en).

Noen som har noen råd / tanker / opplevelser å dele?

Fortsetter under...

Har ikke hatt de samme "problemene" som du, men jeg vil råde deg å bestille time til lege/jordmor snarest mulig, så får han/hun sjekke om alt er som det skal være der nede. Er vel bedre å få vite det, og få ordnet opp i det nå enn senere om det skulle være noe galt.

Husk også at kroppen forandrer seg under svangerskap og fødsel. Du kommer nok til å ville ha sex med mannen din igjen, det føles kanskje bare ikke slik ennå. Så lenge du er flink å ta knipeøvelser ser jeg ikke noen grunn til at du vil bli vesentlig videre enn tidligere.

Kløe er jo en helt naturlig ting siden stingene gror.

Hei.. når jeg skulle ha elstemann, så ble han tatt ut med tang, å da sprakk jeg hele veien fra forran til bak. jeg lå på oprasjonssalen i 3 og en halv time å sydde, jeg har ikke hatt noe særlig problemer heller , noen ganger når jeg er på do, men ellers bra, har fått et barn etter det , å da klipte dem meg opp , for at ikke det samme skulle skje en gang til.. Å nå venter jeg nr 3 er bare (10 uker) men er spent på fødsel allerede...

du er nødt til å bestille time hos lege , jormor eller gynokolog, så du får den hjelpen du trenger vis noe er galt... velddig viktig.

Lykke til.........

Jeg har også opplevd den følelesen av at hullet slutter lenger bak enn før. Jeg revnet masse. Legene kaller dette for "forkortet perenium" (mellomkjøtt). Da jeg prøvde å forklare at hullet er for stort så legen forvirret ut. Da jeg sa at perenium var for kort så skjønte de hva jeg mente. Så husk å presisere dette når du snakker til legen. Dette var visst helt vanlig når man revner mye, at perenium blir kortere (eller hullet større). Jeg har bedt om at de skal sy noen sting slik at det blir som før. Det skal visst være et enkelt inngrep. Har fått en henvisning til spesialist, men det tar litt tid å komme seg dit. Heldigvis går det helt fint å ha sex, min man merker ikke forskjell og ikke jeg heller. Hullet lukker seg på sidene etter hvert også, slik at det ikke kjønnes så gapende ut. Legen min sa at hvis de syr litt til kan jeg få problemer med samleie, at det blir for stramt. Så man må passe seg litt for å ikke sy for mye heller. Det er som sagt helt vanlig at perenium blir kortere etter mye revning. Jeg synes at det går fint å leve med dette og det haster ikke å få det sydd. Men, jeg vil gjerne at det skal sys da!

• 1 år senere...

Hei.

Jeg fikk mitt andre barn august 09 på Gjøvik sukehus. Jeg ble tatt imot av ei jordmor som var vikar der og som jeg oppfattet som uhøflig og sur. Under fødselen virket hun veldig klønete og usikker på hva hun gjorde og når det i tillegg var en student som skulle hjelpe til ble jeg veldig redd. Jenta mi kom veldig fort og jeg fikk ei flenge på den ene siden som hun sydde igjen. Jordmora dro igjen samme dag og jeg så henne aldri igjen. Merkelig egentlig med tanke på at du alltid skal ha en samtale etter fødselen med jordmora som tok imot barnet ditt.

To uker etter fødselen hadde jeg fortsatt store smerter i underlivet og bestemte meg for å se om det grodde som det skulle. Jeg fikk sjokk av det jeg så. Jordmora hadde ikke sydd rifta i det hele tatt. Istede hadde hun sydd sammen en slags "tapp" som lå ned mot endetarmen. På den andre kjønnsleppa var det et hull tvers igjennom som hun heller ikke hadde brydd seg med å sy igjen. Jeg hadde i tillegg ekstra hud som lå ned mot endetarmen. Jeg var også veldig stor nedentil. Det var som et stort hull sånn som du forklarer.

Jeg oppsøkte ganske fort lege og hun sendte meg til sykehuset hvor det ble bestemt at jeg skulle operere. Det har blitt mye bedre jeg har blitt sydd igjen flere plasser og det hullet er borte.

Jeg vil råde deg til og oppsøke lege og få det operert. men helst få gjort det hos en kosmetisk kirurg. På sykehus er de mer opptatt av at det skal være funksjonelt enn at det også skal se bra ut. Du sier at det klør og stikker. Det er normalt når såret skal gro, men etter noen uker burde det ha grodd så det kan jo hende du har fått sopp. Hvis du fortsatt har sting der kan det jo hende at du må få de fjernet. Oppsøk lege så fort som mulig. De er jo vant med å se det meste. Jeg regner med at når det ordnet seg ganske bra for meg så gjør det sikkert det for deg også! Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...