Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen har med refluxbarn? Jenta mi har fått påvist reflux, ikke av de verste. Normalverdien var under 12% og hun lå på 15. Noen som har det likedan? Har barnet begynt på medisiner? Har det hatt effekt? Jenta mi våkner ofte om natten og gråter, spiser dårlig og har hatt lav vekstoppgang. Er veldig blid og fornøyd på dagtid, men sover også her kun korte lurer. Hvordan har dere det??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, jeg har ei refluks-jente som nå er 15 mnd. Og jeg lurer på: hvor gammel er jenta di? 15 % er nemlig ganske mye hvis hun er over 1 år. Dette med normalverdi er legene litt uenige om. Jeg har lest MYE om dette, og de fleste mener at under 1 år er alt opp til 10 % normalt, og fra 1 år bør det ikke være mer enn 5 %. Jenta vår har også 15 %, og legene kaller det "kraftig" refluks.

For å gjøre en lang historie kort: refluksen vår har vært et lite helvete fra hun var 3 mnd ca. Store søvnproblemer og mye gråt, heldigvis ikke spiseproblemer og fin vektoppgang. Vi har prøvd mange forskjellige medisiner med varierende effekt, men først nå den siste måneden har vi sett varig bedring. Det KAN tyde på at vi er over det verste og at hun har begynt å vokse det av seg. Håpe, håpe...

Skrevet

Hei!

Som du ser på småtroll 0-1 år, har jeg også en refluks-jente. Hva slags symptomer er det deres har/har hatt? Vår har heller ingen spiseproblemer, og legger brukbart på seg. Hvilke medisiner har dere prøvd, og hvilke har gitt resultater?

Masse spørsmål, men det er så greit å kunne dele erfaringer:-)

Skrevet

Jeg deler gjerne mine (dårlige) erfaringer! Det begynte da hun var ca 2-3 mnd (før det sov hun 20 timer i døgnet og alt var helt topp...).

- gradvis dårligere søvn. På dagtid. Våknet alltid med et skrik. Sov max en halv time. Hvis jeg ikke trillet. Da sov hun lenge. Hun var helt ekstremt glad i bevegelse. Måtte bæres rundt hele tida inne. Hvis man satte seg, gråt hun etter 1 minutt.

- hun sov godt om natta. Derfor trodde ikke legene det var refluks, for det er vanligvis verst om natta.

- ble etter hvert litt uroligere ved puppen også.

- ikke unormalt masse gulping

- ved 5 mnd var det HELT KRISE. Jeg gikk tur hele dagen, ellers bare gråt hun.

Så var det første ph-måling som viste bare 5,5 %. Men bare oppstøt på dagtid (derfor hun sov greit om natta). Prøvde likevel melkefri diett - ikke noe resultat. Så Losec. Klar effekt. Fikk Losec i 3 mnd og var da i mye bedre humør. Sluttet med Losec, trodde det gikk fint... Men utover våren (8 mnd nå):

- begynte å våkne mer når hun sov igjen. Alltid med et skrik, sto i bro og hylte. Måtte igjen gå masse tur.

- mer sutring på dagtid, lite fornøyd.

- hoste. Masse, masse. Særlig om natta.

- STORE søvnproblemer.

Vi tenkte astma, og fikk astmamedisin. Hosten ga seg, men hun var fortsatt ikke fornøyd. Ved 1 år: Ny ph-måling. 15 %! Ganske mye når man er 1 år. Fortsatt klart mest på dagtid. Fikk Losec igjen, men ingen bedring. Økte dosen Losec, fortsatt ikke bedring.

14 mnd: Gastroskopi som var normal.

15 mnd: Ny ph-måling (fordi de trodde den forrige var feil). Fortsatt 15 % og mest på dagtid.

Nå: prøver en annen type medisin og melkefri diett igjen. Men hun har vært bedre den siste måneden uavhengig av medisiner, så vi håper, håper vi går bedre tider i møte. 60 % av barn med slike problemer har vokst det av seg når de er 18 mnd!

Dette ble kjapt, bare spør videre!

Skrevet

Glemte å si at hun altså ikke gulper eller kaster opp noe, men at vi hører henne gulpe og svelge inni seg HELE TIDEN. Målingene hennes viser at hun har over 300 oppstøt i døgnet, de aller fleste på dagtid. Vi hører at det kommer opp og ser av og til (ikke alltid) at hun blir urolig da. Dette kalles "stille refluks".

Skrevet

Jenta mi er 11 mnd. Vi har også hatt store søvnproblemer. Våkner opptil hver 30 minutt om natten. Noen netter er bedre og da kan ho sove 1-2 timer i strekk. venter på time til barnepoliklinikken for oppfølging vi nå.

Skrevet

HI her: Jenta mi er 11 mnd. Vi har også hatt store søvnproblemer. Våkner opptil hver 30 minutt om natten. Noen netter er bedre og da kan ho sove 1-2 timer i strekk. venter på time til barnepoliklinikken for oppfølging vi nå.

Skrevet

Hvis hun er 11 mnd, vil jeg si at 15 % er ganske mye. Jenta vår hadde 15 % da hun var 12 mnd, og det kalte de altså "kraftig" refluks... Litt forskjellig hvilke normalverdier de opererer med.

Skrevet

Hi her igjen. Ok, da får jeg høre når vi kommer på sykehuset. Håper vi ikke må vente så lenge på time der. Takk for svar =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...