Gå til innhold

Er dette vanlig prosedyre?

Anbefalte innlegg

Var på min første svangerskapskontroll hos min fastlege i går. Er i dag 9+2. Fikk bekjed om at det neste som skjer nå er den ordinære ultralyden i 16-17 uke. Deretter ingen kontoll før i uke 24 som er i midten av januar. Syns dette er veldig lenge til, men det er vel det som er vanlig. Velger dere å gå til jordmor eller fastlege?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138867467-er-dette-vanlig-prosedyre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er de nyeste retningslinjene, ja. Man får selvfølgelig flere kontroller hvis man har spesielle behov eller det skulle oppstå komplikasjoner, men ved et ukomplisert svangerskap, er det kun 8 kontroller totalt i svangerskapet, inkludert den ordinære ultralyden. Mange synes nok dette er lite, men det finnes ikke dokumentasjon på at hyppigere kontroller gir mindre komplikasjoner.

Jeg tror jeg velger en kombinasjon av fastlege og jordmor. Flest kontroller hos jordmor siden de ofte har litt bedre tid og ofte vet litt mer om gravides bekymringer og plager. Skal ikke på første kontroll før om 2 uker og er 9+4 i dag.

Jeg tror dette er forskjellig. Jeg skal ha nå i uke 7, første kontroll. Legen sa til meg at jeg kunne velge om jeg skulle ha med mannen min eller ikke på denne, men neste i uke 12, da vi skulle høre på hjerte, måtte han være med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...