Gå til innhold

Ul igår,bekymret:s Vekstavvik?

Mammasgull 03_,09 og_10

Anbefalte innlegg

Var på privat UL idag, uke 26. Bestilte fordi jeg var litt bekymret.. Har ennå ikke lagt på meg noe, og har veldig lavt SF-mål(synes jeg selv ihvertfall). SF-mål uke 26, 20 cm.. Er jo i grenseland i forhold til normalen på helsekortet:(

Gynekologen målte ungen, fikk vekstavvik på 10-20% i forhold til normalen, og skulle sende henvisning til UL på det lokale sykehuset..

Hva kan det skyldes?

Kan det være noe galt???

Noen som vet noe om sånt?

Fortsetter under...

Hei!

Det trenger ikke å være noe galt, selv om babyen er mindre enn "Norsk Standard". Det er ikke alle babyer som blir 3500 gram, vet du :o)

Det at de sender deg til oppfølging på sykehuset, gjør de for sikkerhetsskyld, for å sjekke at babyen får den næringen den trenger. Du må også vite at det kan være store feilmarginer på en slik måling, og man må ha flere målinger over tid for å danne seg et bilde av veksten til babyen. Så lenge babyen vokser fint fra gang til gang, gjør det ingenting at den ikke blir så stor.

Jeg har selv fått jevnlig vekstmåling av babyen min fra uke 25 til nå nettopp (uke 37), der målingene har variert fra -6 til -21%. men babyen vokser fint, så nå har de estimert den til ca 13% under normalen, og kommer ikke til å gjøre flere målinger.

Vær glad for at vekstavviket blir tatt alvorlig, men vit at i de fleste tilfeller er det ingenting galt med babyen.

Ønsker deg lykke til videre i svangerskapet :o)

Takk for svar! Ble litt roligere nå:) Litt ekstra bekymret siden SF-målene mine var veldig høye til å begynne med, men har nesten flatet helt ut nå, og er i grenseland nederst på skalaen.. (20cm i uke 26).

Men satser på at jeg får time på sykehuset snart, og at alt er bra:)

• 3 uker senere...

Hei hei

Ser det er en stund siden du skrev innlegget og kanskje har du vært til undersøkelse allerede.

Det er bra det blir tatt tak i. Jeg har en kronisk sykdom som går ut over næringsopptak hos mor og kan forårsake forlite næring til barnet. Etter sykdomsutbrudd i svangerskapet måtte jeg selv ta tak i min bekymring ovenfor barnet i magen. Verken fastlege eller legene ved sykehuset jeg lå inne på gjorde noe. Heldigvis var det en jordmor som slo alarm og fikk meg henvist til sykehus for oppfølging. Første måling viste et avvik på -4 % noe som er helt normalt. Neste 14 dager etter ble -16%. Ti dager etter det -20% og tilslutt ble det -24% to uker før termin. Jeg ble da igangsatt grunnet stadig økende vekstavvik og en heller "mystisk" vannangang (de ble borte mellom to UL fra en tirsdag til en fredag hehe. Aner virkelig ikke hvor det tok veien.) Jenta mi var 2500 men umoden til bare å være født to uker før tiden. Samme utvikling men født en uke før ville glatt kvalifisert henne til prematur. Men alt gikk fint med henne i ettertid :)

SF målet har nødvendigvis ingenting med størrelsen på barnet å gjøre. Det er bra du blir tatt hånd om nå og du vil få bedre tilgang på informasjon. Jeg følte det var lettere å spørre om ting når jeg var på kontroll på sykehus enn hos fastlege. Følte meg veldig ivaretatt forutenom hos tjomsen som målte feil første gang med -4%.

Si hvordan det går videre da. Skal krysse fingrene for deg :)

Så bra at alt har gått bra med henne i ettertid!!:)

Har vært på en undersøkelse, der alt så bra ut:) Men avvik på -9 % da..

Ble innlagt like etter med premature rier, men fikk heldigvis stoppet det..

Fått beskjed om å ligge mest mulig på sofaen nå da, ikke anstrenge meg..

Lurer på om jeg skal be om ny UL snart, for å sjekke om det er noe forandringer i forhold til vekstavviket?..

Men er litt redd for å bli avvist, siden avviket ikke var på mer enn -9 %, hva tror du?

Er rundt 2 uker siden jeg ble undersøkt nå da..

Takk for svar forresten, anonym!:)

Hvis slike undersøkelser er med på å roe deg ned og dermed forebygge nye premature rier syns jeg at du skal be om flere. Jeg har fått beskjed om at det er ikke er vits å sjekke noe oftere enn hver 14 dag, da barnet må vekse litt for å få gode målinger mellom sjekkene. Men jeg stoler da heller ikke helt på verken sykehus eller legene dessverre. Min baby ligger i normalområdet... men jeg opplevde at den synket fra 85 percentilen til 44 percentilen, og det "friiiket" meg ut... til tross for at babyen er innenfor normalen på 0-100 percentilen... Så det er no noe å gå til kontroll også, ikke bare bare.

Annonse

Skjønner at det friiket deg ut ja! Selv om det er normalt..

Skal til legen på tirsdag, så skal spørre om hun kan ordne med ny undersøkelse da:)

Siden det er ganske sannsynlig at jeg føder før termin, er det vel greit å vite det om barnet er mye mindre enn normalen, så legene/jordmødrene er forbredte på det også da..

Må innrømme at veksten er med og bekymrer meg litt for tiden, så greit å sjekke det.. Jeg skal vel helst ikke stresse eller bekymre meg nå..

• 2 uker senere...

Det er ikke før avviket er opp mot 30% at de begynner å bli bekymret. Du får jo ekstra oppfølging før det er så høyt da selvsagt. Rundt 10% er hvertfall ikke noe å bekymre seg nevneverdig for, med mindre det kommer sammen med andre ting da selvsagt... Tror du må godt over 20% før du får ekstra oppfølging pga av dette alene...

• 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...