Gå til innhold

Kan jeg spørre om å få lungemodningssprøyte?

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig redd for å få premature barn. Venter tvillinger i januar/februar men er redd de skal komme mye tidligere.

Har hatt en del smerter i magen som gynekologen ikke vet hva kommer av og har noen få mm åpning øverst i livmorhalsen. Livmorhalsen er mellom 3 og 4 cm. Har fått beskjed om å ta det helt med ro.

Jeg er selv født alt for tidlig- jeg vet ikke om det er arvelig.

Kan jeg spørre om å få lungemodningssprøyte neste gang jeg har time på sykehuset? Skal tilbake for kontroll om ca 2 uker.Da er jeg 23-24 uker. Leste på sykehusets sider at de ikke gir sprøyta før man er 23 uker. Jeg tenker at det må være bra å få den sprøyta selv om jeg ikke er et akutt tilfelle, men er vel bedre å være føre var?

Er det noen som vet om det går an å få sprøyta ved etterspørsel eller må fødselen være i gang før man får den?

Fortsetter under...

Jeg har kort livmorhals, og spurte legen om jeg kunne få den sprøyten, men det fikk jeg ikke før jeg evt ble lagt inn og at det var fare for fødsel.. men så lenge jeg var hjemme og sengeliggende og det gikk bra fikk jeg ikke. Er nå 25 uker på vei..

Du kan jo alltids be om sprøyta, det verste er jo at de siser nei, men da forklarer dem sikkert hvorfor.

Jeg har lest ett eller annet sted at lungemodningssprøyta ikke har noen særlig effekt før uke 27, eller at effekten er best etter det. Om det er noe i det ,så kan det jo være ett argument for å drøye det litt.

Sønnen min fikk hvertfall sprøytene i begynnelsen av uke 26 og ble født i uke 28. Men han trengte visst unormalt lang tid for å bli kvitt cpapen (en slags pustemaske). Vet ikke om det er noen sammenheng der, men vi kunne heller ikke ha drøyd lungemodningssprøytene noe, for vi visste jo ikke fra dag til dag når han måtte ut.

Masse lykke til videre, krysser fingrene for at de holder seg inne i mange flere uker, og måneder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...