Gå til innhold

Uavhentet pakke på posten - 350 kr gebyr???!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bestilte noe fra en nettbutikk via mail (ikke vanlig bestillingsskjema på siden deres), men da jeg fant et mye bedre produkt noen dager senere, hentet jeg ikke pakken, og ventet å få et gebyr på ca 150 kr pga av uavhentet pakke. Dette beløpet trodde jeg var vanlig å bruke. Dette var ingen dyr ting, kostet 499. Men istedet får jeg gebyr på 350 kr, som er gebyr for uavnhetet pakke + porto tilbake! Så da kunne jeg gitt 150 kr til og likevel kjøpt den tingen jeg bestilte da... altså, kan de ta så mye i gebyr? Når jeg ikke bestilte på ordinær måte, har de noe de skal ha sagt da? Åh, kjenner bare jeg blei så irritert, bortkasta penger...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Umm ja,, selvsagt. Det er jo en selvfølge at du må dekke portoutgifter tilbake til senderen.

Det at du bestilte på epost og ikke på et bestillingsskjema på nettet har ingenting med saken å gjøre. Du inngikk en avtale om å kjøpe varen, du trekker deg fra avtalen (også uten å si fra faktisk). Da må man betale de utgiftene selger har hatt med å prøve og levere deg varen.

Skrevet

Det er greit nok det, men man blir vel ikke akkurat kriminell av å ikke hente ei pakke på posten. men det har hendt at jeg ikke har hentet en pakke før, og da har gebyret vært på 150 kr, og kun det. syntes bare det var så rart at disse tok gebyr + porto. Den andre gangen jeg ikke hentet, så tok jo de gebyr for de utgiftene de har hatt, de gikk jo ikke i tap. Så skal denne butikken tjene på uavhentet pakke de eller??

Skrevet

Synes det er rett og rimelig. Nettbutikken skal da ikke lide for at du angrer deg.. Hadde vært bedre om du hadde hentet pakka og returnert den. Er jo 14 dagers åpent kjøp.

Skrevet

150 dekker kanskje de direkte kostnadene (porto), men de har jo hatt endel ekstraarbeid også ved å pakke, sende, få i retur og pakke opp igjen. Og er det en vare de ikke har masse av på lager så har de kanskje gått glipp av et salg på varen fordi den har ligget reservert til deg. Ja det var en høy sum ifht prisen på varen, men syns ikke det var en urimelig pris ifht avtalebrudd om man kan kalle det det.

Skrevet

Nei, du blir ikke kriminell av det, det er det heller ingen som har sagt.

Men nettbutikken må få dekket tapet de har hatt med å sende deg pakken. Tapet er ikke bare returporto, men også tiden de har brukt på å registrere kjøpet, pakke inn, lage faktura osv.

Jeg synes det er helt rett og rimelig. Som hun over her sier, det hadde vært bedre og hengtet pakken, for så å returnere den. Det er 14 dagers angrefrist.

Skrevet

Mye bedre å hente ut pakken og heller sende den i retur så sparer du mange kroner!!!!

Skrevet

Mannen bestilte noe til en kamerat, men så hadde han funnet varen en annen plass. Så varen ble ikke hentet. Gebyret på uavhentet pakke var på 362 kr, kan ikke si jeg reagerte. Skal jo dekke en del andre ting enn berre porto.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...