Gå til innhold

Hvilken type navn liker du, og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Liker i grunn flere typer navn, men liker godt gamle norske navn. Jenta vår er oppkalt, og jeg synes det er koselig å la gamle navn få en renessanse.

Norrøne navn som Gyda, Idun, Ask, Embla etc liker jeg også veldig godt, selv om det ikke er et slikt navn vi har brukt eller kommer til å bruke på neste.

Samtidig liker jeg noen mer moderne navn også. Jeg synes mange av navnene fra barnelitteraturen er kjempefine: Guro, Lotta, Maiken, Albert, Jonathan etc. Det er navn jeg synes er veldig sjarmerende.

Jeg er ikke så glad bibelske navn som Noah, Mattheus, Lucas etc. Har ingen god begrunnelse, det er vel bare smak og behag.

Liker også best enkeltnavn, ikke dobbeltnavn. Synes det ofte blir så tungvindt, særlig nå når så mange har to etternavn.

Jeg foretrekker navn som er velbrukte og godt kjent i Norge, men som (helst) holder seg unna topplista. Da kan det være både bibelske, norrøne og latinske navn.

Men jeg liker også mange poppisnavn, prøver bare å styre litt utenon iallfall!

Annonse

Jeg liker litt spesielle og uvanlige navn, som er myke og ikke for lange.

Hvilken opprinnelse og betydning de har spiller mindre rolle.

Det viktigste for meg er egentlig at det ikke er blandt de mest brukte navnene, vil ikke babyen skal få samme navn som 4-5 andre i det samme årskullet...

Eks på navn jeg liker er:

Ariel, Lilly, Emily, Andrea, Alvin, Leonard, Neo

Jeg liker bibelske navn. Jeg er kristen og liker å lese i bibelen. Gutten min heter Elias.

jeg er ikke så glad i tradisjonelle norske navn.

Jeg er veldig glad i spesielle sjeldne navv og utenlandske navn.

Mine favoritter er Isadora,Rosalinde,Felicia, Amadeus

Vanskelig spørsmål... Jeg liker vel ofte navn uten r i, fordi jeg har en blandingsdialekt og synes det er en vanskelig bokstav å uttale + at navn som f.eks. Anders blir så forskjellig på sørlandsk contra østlandsk. Men unntakene finnes der altså. Jeg liker heller ikke navn på K, som Kevin, Kåre, Kenneth, Kaja, Katrine etc... Synes dette er harde og kalde navn. Liker heller ikke typiske poppisnavn som Noah og Leah, synes det blir så klisjé.... Ellers liker jeg så ymse, navn som: Gustav, Henning, Edvard, Håkon, Gabrial, Andreas, Cecilia, Marie, Millie, Camilla, Caroline, Othilia bl.a. :-) Ingen fasit egentlig....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...