Gå til innhold

flytte til utandet.

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvilke steder i utlandet tenker du på??

Europa? Amerika? Asia? Afrika?

Helsestasjonene i utlandet er så forskjellig fra land til land så det er veldig vanskelig å svare på spørmålet ditt.

Kan svare deg på en god del land jeg, men vil gjerne høre noen tanker.

Samtidig er det stor forskjell fra privat til offentlig sektor i en del land.

Jeg kan svare for hvordan det er i USA i hvertfall; det er ingen helsestasjoner der men man går da til barnelegen for kontroller. Kontrollene tror jeg er nesten like ofte som her i Norge, men det er ikke gratis. Jeg betalte 144 dollar for en vanlig spedbarnskontroll der jeg bodde i USA, og dette ble ikke dekket av NAV. Verken spedbarnskontroller og vaksiner blir ikke dekket av dem, det er kun ved sykdom og sykehusopphold. Jeg bodde i USA kun litt over et år og var da dekket av NAV hele perioden jeg bodde der. Hvis man flytter dit permanent må man skaffe seg en bra helseforsikring som vil dekke slikt.

Vaksinene var dyre, de kostet alt fra 30 dollar til 100 dollar pr stk. Og når de skulle ha 5 vaksiner på en gang ble det dyrt.

Det som jeg savnet i USA er muligheten til å stikke innom helsestasjonen for veiing eller stille spørsmål til helsesøster hvis man lurer på noe. Der måtte man i så fall bestille time for slikt. Vi kjøpte selv en babyvekt for å følge med på vektoppgang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...