2 hjertegull :) Skrevet 8. oktober 2008 #1 Skrevet 8. oktober 2008 Dere som har pustealarm, har dere hatt det hele tiden? Hvor gamle er babyene deres nå? Har dere hatt noen falske alarmer? Leste en plass (ikke spør hvor), at de kunne gi falsk trygghet og engstelige foreldre, fordi de ikke alltid registrerte pustingen, og fordi de kunne gå av i hytt og pine.. Så da lurer jeg på om dere er fornøyde, roligere og tryggere?
rampete robin Skrevet 9. oktober 2008 #2 Skrevet 9. oktober 2008 I hadde slik alarm til jentungen, etter pustestopp da hun var 8 uker. Fikk madrassen på sykehuset. Vi hadde ingen falske alarmer med den, men hente vi glemte å slå den av før i tok henne opp. Og da gikk alarmen... Vet ikke om jeg ble tryggere av å ha alarmen, i alle fall ikke den første tiden. Husker jeg lå gjennom hele natten og så på lyset på madrassen som blinket hver gang den registrerten pusten hennes. Som om jeg ikke stolte på at alarmen ville gå av dersom hun sluttet å puste. Etter hvert som ukene gikk og hun ikke hadde flere pustestopp, så ble jeg tryggere. Glemte å slå på alarmen til slutt. Jeg tror det er skummet å gjøre seg avhengig av alarmen og bruker den unødvendig lenge. Vet at enkelte har ordnet seg slik alarm bare fordi de i utgangspunktet er utrygge og redde for at barnet skal slutte å puste. Hvis man er så engstelig, så har man et problem tenker jeg... Da tror jeg ikke alarm er den rette løsningen, heller samtaler med helsesøster eller andre som har god greie på små barn.
plastblomst♀♂♂ Skrevet 9. oktober 2008 #3 Skrevet 9. oktober 2008 Vi kjøpte pustealarm fordi lillebror bare vil sove på magen. Fungerer veldig greit synes jeg. Den har ikke begynt å pipe noengang, kun da jeg glemmer å skru den av etter at jeg har tatt lillebror opp. Falsk trygghet eller ikke, jeg sover ihvertfall bedre om natta med den. Han sover på magen i vogna også, og der har vi ikke alarm... Vi hadde ikke kjøpt det hvis han sov på ryggen da..
elle-vill Skrevet 9. oktober 2008 #4 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg ble tilbudt å låne pustealarm av noen bekjente, og takket ja til det. Hadde før jeg fikk tilbudet hørt om det, men tenkte at selv om det var fristende måtte jeg forholde meg til den bekymringen om at noe kan skje med barnet mitt. Sånn skal vi jo ha det resten av livene våre! Jeg var imidlertid på et førstehjelpskurs rettet mot voksne med omsorg for småbarn for noen uker siden, og da ble det litt snakk om krybbedød. Han som holdt kurset hadde over 30 års erfaring i ambulansetjenesten og hadde vært på mange slike utrykninger, men han hadde aldri klart å redde barnet. Så sa han at han hadde en kollega som hadde klart å redde en baby, og at foreldrene hadde hatt pustealarm og at de ble vekket og fikk ringt 113 raskt. Så jeg spurte han om dette virket (for jeg har vært litt skeptisk), noe han sa ja til. Jeg vil ikke si at man derfor bør ha pustealarm, men det gjorde inntrykk på meg. Og jeg er nå veldig glad for at vi har det, for dersom noe mot all formodning skulle skje så har jeg iallefall gjort det jeg kan. Vi har aldri hatt falsk alarm, men i begynnelsen glemte vi av og til å sku den av når vi tok opp babyen. Han våknet imidlertid ikke... Men det ville jeg gjort!
Totette&lillebadehette Skrevet 9. oktober 2008 #5 Skrevet 9. oktober 2008 Synes man skal være forsiktig med å si at noen har et problem dersom de må anskaffe en slik alarm. Tror svært mange har følt på følelsen av å ligge våken og lytte etter pusten i ny og ne med spebarn i huset. For meg som har mistet et søsken har det vært alfa og omega å ha en slik alarm! Har venner også som har opplevd å miste noen brått i helt andre sammenhenger som også kanskje har et litt utvidet behov for kontroll. Hvorfor ikke når man har muligheten tenker jeg. Uten at man trenger å føle at man må til psykolog av den grunn.
lille sprelle Skrevet 10. oktober 2008 #6 Skrevet 10. oktober 2008 frøkna hadde pustealarm på sh (nyfødt), men de tok henne av det etter 9 dager og hun viste ingen tegn til å skulle ha noe problemer. Vi endte derfor med å ikke kjøpe og det har gått fint. Tror hver enkelt må vurdere for egen del.
Søvnløs i Oslo Skrevet 10. oktober 2008 #7 Skrevet 10. oktober 2008 Vi hadde pustealarm til storesøster fordi hun var en mageligger, og snudde seg over på magen fra hun var veldig liten. Vi hadde aldri noen falske alarmer. Har nå kjøpt pustealarm til lillesøster på 3 mnd. fordi hun sliter med stille refluks og vi føler oss utrygge på om hun alltid klarer å svelge oppgulpen ned igjen. Jeg vil verken råde noen til å kjøpe slik alarm eller fraråde det siden vi heldigvis ikke har hatt noen tilfeller der alarmen har gått og dermed fått bekreftet om den gjør nytten. Men jeg kan ihvert fall si at vi ikke har hatt falske alarmer, og jeg må innrømme at jeg føler meg litt tryggere med alarm enn uten. Alarmen er selvfølgelig ikke noe substitutt for hvordan vi følger med på jenta vår, men jeg tror jeg sover noe bedre med den.
tobias og en til i magen:) Skrevet 10. oktober 2008 #8 Skrevet 10. oktober 2008 Vi kjøpte pustealarm da babyen var omkring 4 mnd, dette pga at han snudde seg over på magen om natten, en morgen lå han med hodet rett ned, vi hørte ikke at han pustet, men etter å ha snudd han så hørte og så vi at han pustet men dette skremte oss veldig. gutten vår puster også veldig lavt, nesten lydløst, og derfor skaffet vi oss pustealarm. det er jo både for babyen og vår egen trygghet vi har den, det er jo frivillig om en vil ha det.vi har ikke hatt falsk alarm, men som de andre sier, hvis en har glemt og skru den av etter en har tatt opp babyen så hyler den. Om pustealarm er falsk trygghet? den vi har kjøpt sier de er den samme som de har på nyfødt overvåkningavd både her i norge og i utlandet, og sykehus bruker jo ikke drittutstyr og alarmer som ikke er ordenlig sikre i bruk. Er glad for at vi har kjøpt pustealarm til babyen, hvis man er ekstra bekymret elller har en baby som puster veldig lydløst eller snur seg på magen på natten, så er den en trygg og enkel investering og ha.
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 10. oktober 2008 #9 Skrevet 10. oktober 2008 vi hadde det på neo de 3 første mnd til snuppa. Hadde ALDRI vurdert og hatt dette hjemme om det ikke var helt nødvendig anbefalt av barnelegene våre. Syntes det blir for dumt ,med de som har barn som strengt talt ikke trenger det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå