Gå til innhold

Hvordan er det egentlig???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg jobbet i barnehage for cirka 5 år siden så kledde foreldrene barna sine akkurat som de selv ville. Noen barn hadde dyre merkeklær, noen hadde arvede klær. Noen gikk i joggedress, noen i bare strømpebuksa og noen i kjole. Angående utedresser og regntøy så var det også helt og holdent opp til barnets foreldre om hvilken type dress de hadde. Og i matboksene sine hadde barna det foreldrene deres bestemte at de skulle spise. Og det hadde vi ansatte aldri noen problemer med. Vi skiftet bleier av alle merker og byttet fra olabukse til ullbukse før ungene skulle gå ut etc.

Nå i det siste har jeg fått stadig mer inntrykk av at barnehagen "bestemmer" hva ungene skal ha av klær. Alle må ha enten Reima, Skogstad eller Troll utedress. Og helt skal alle gå i økologisk ullundertøy hele dagen og ha det bleiemerket som personalet synes er lettest å skifte. Barnehagen kan bestemme at det ikke er lov å spise yoghurt og at alle må ha lært å spise brødskiver og drikke av kopp uansett om de er bare 10-12 mnd når de begynner i barnehagen.

Jeg får også sterkt inntrykk av at det IKKE er ok å la barnet komme litt senere i barnehagen en gang i blant eller ha en fridag av og til. De skal komme og gå til samme tid hver eneste dag. Greit med rutiner altså, men det må da være litt slingringsmonn også, eller?

Er det bare jeg som får feil inntrykk her eller er det sånn at barnehagene bestemmer mer og mer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vet ikke om noen bhg som er sånn

men er sikkert noen bhg som er sånn

Skrevet

Det eneste de bestemmer er at vi skal ha teip-bleier og ikke up&go. Det blir mye ekstra arbeid om de må kle av alle alt. De anbefaler myke klær slik at barna kan bevege seg godt, og skryter av ull undertøy. Om søte pålegg osv vet jeg ikke, for det er ikke noen problemstilling her i huset uansett. Kjernetid fra 09.30-14.00 ca, da "må" vi være der for da foregår det ting. Ellers er det fritt frem for fri når vi vil, eller komme senere om vi gir beskjed.

Skrevet

I Fløyte Familiebarnehage (for 3-åringer) må barna

- Ha med gummi-bukse. For det er vått mange steder, selv om det ikke regner. Og hel dress kan være for varmt utpå dagen.

- Ikke ha elektriske lys eller lyder i klærne (f.eks. blinke-sko). For det er slitsomt å ha fokus rettet mot blinkende lys :-)

- Komme innen kl 9, for vi skal ut på tur nesten hver eneste dag.

Når det gjelder dress, anbefaler jeg noe med gummi i rumpa, eller som på annen måte lar barna sitte på vått underlag uten at vannet trenger inn.

Fridager er ikke noe problem. Vil man komme etter 9, må man "ta igjen turen" der vi er.

Skrevet

Hei!

Jeg jobber i barnehage og har gjort det i ca 10 år, og ennå har jeg tilgode å fortelle hva slags merker dresser og slikt skal ha! -når noen spør, svarer jeg jo, i henhold til de erfaringene jeg har gjort meg. Det jeg har erfart, er at en dress fungerer perfekt på en unge, men er håpløs på en annen, det informerer jeg også om. F. eks. var HH en periode håpløs for de ungene som svetter mye, fodi den var for tett. Hvordan de er nå, vet jeg ikke. Ulltøy anbefaler jeg varmt, men hvilke merke, ja det er opptil forreldrene å bestemme. -som mor er jeg riktignok mest fornøyd med troll, men det er jo så dyrt at det er ikke mye min sønn har av det heller...

Med tanke på mat, så er det en del barnehager som er sukkerfrie, og det bør foreldrene få beskjed om helst før de takker ja til plassen. Men sunn fornuft og variasjon er nok det jeg setter først :-)

Ang. bleier, så ber min barnehage om tapebleier, da dette letter dagen vår veldig, særlig om en har mange bleieunger.

Når ungene kommer er også opp til foreldrene, vi har skrevet i vår årsplan at vi går på tur kl 10, men om ungene kommer senere, er det bare å komme etter, vi skriver lapp på døra om hvor vi er. -er det noe veldig spesielt som skal skje, ber vi om at ungene er på plass før et gitt tidspunkt. fridager er selvfølgelig greit! -men veldig fint om du gir beskjed!

Sånn syns jeg det bør være, og heldigvis er det sånn i barnehagen til sønnen min også!

Klem fra

Skrevet

-men jeg har hørt om en barnehage som sente ut utstyrsliste med hvilke merker ungene skulle ha på div. klær... Da hadde jeg steila!

Skrevet

Det er ikke mitt inntrykk av de to bhg vi har vært borti. Eneste de SPØR om, men ikke bestemmer, er om vi kan ta med teipbleier i stedet for up & go, og det er helt greit.

Har aldri hørt et knyst om at barna bør ha de og de merkene.

De anbefaler ull da, men det er ingens om bestemmer noe. Foreldrene bestemmer selv.

Hadde det kommet en utstyrsliste fra bhg med hvilke merker barna bør ha, så tror jeg samtlige foreldre hadde blitt rimelig rasende. Det hadde ikke blitt godtatt.

Skrevet

Barnehagen har ingen rett til å tråkke slike bestemmelser ned over hodet på foreldrene. Det er i strid med rammeplanen.

Det er foreldrene som bestemmer over barna sine, også når de er i barnehagen. Barnehagen kan komme med anbefalinger, men har ikke lov å bestemme at foreldrene MÅ ha det merket eller at man aldri kan ha en sen morgen hjemme.

Barnehagen skal være servicerettet og er forpliktet til å etterkomme foreldrenes ønsker som angår deres barn, så langt det lar seg gjøre.

Skrevet

Jeg har aldri vært borti at en barnehage kommer med pålegg om hva slags klær barna skal ha. Men jeg synes det er flott at de kommer men anbefalling når det gjelder påkledning. mange foreldre har kanskje aldri hatt barne i barnehage og endel trenger litl veiledning. Ikke alle er klar over et ull har fantastiske egenskaper, eller de kler på barna altfor mye i forhold til hvor aktive barna er!

I vår barnehage kommer den med anebfallinger både når det gjelder hvordan vi skal kle på barna og forslag til gode merker på sko og dresser. Det synes jeg er helt flott, for de kommer ikke bare med anbefallinger om dyre plagg. Mange har kanskje aldri kjøpt en vinterdress før, og vet dermed ikke hva de skal se etter. Jeg synes dermed det er flott at de anbefaller f.eks vantette lette dresser framfor tunge bevernylondresser, at de anbefaller sko med membran isteden for sko uten etc.

I vår barnehage ber de om teippleier noe jeg synes er flott. Hvosfor skal vi gjøre hverdagen vanskeligere for de ansatte med å ta med up&go. de aller fleste barn kan da bruke teipbleier!

At barnehagen bestemmer hva som er greit av mat etc synes jeg også er helt OK. De går da ikke lov å ha med godteri osv på skolen heller? Hvis barnehagen ikke vil ha yoghurt, så what? Ungene vår dør vel ikke av å overholde det. Vi står da fritt til å dytte i dem så mye yoghurt, søtt pålegg eller godteri og kaker vi vil når de er hjemme?

Jeg synes forøvrig det er flott med kjernetid også. da vet vi når de begynner med aktiviteter, turer etc. En fridat er det vel ingen barnehage som kan nekte deg, men de kans selvfølgelig be deg om å si ifra. det har jo noe med bemanningssituasjonen å gjøre også!

Ellers har jeg aldri opplevd en barnehage som ikke legger til rett for de barna som ikke kan spise brød.

Lurer på hva slags barnehage du har, eller hva slags krav du evt setter til barnehagen som gjør at du er sås misfornøyd!

Skrevet

Hei på deg du anonym 17.17 som svarer så krasst og surt....

Hva slags krav jeg setter som er så misfornøyd??? Leste du innlegger ordentlig? Jeg stilte et spørsmål, hvordan er det egentlig het overskriften og jeg spurte om noen ting jeg lurer på.

Mitt barn har ikke begynt i barnehage ennå, er foreløpig for ung. Så jeg har nok ikke satt noen urimelige krav så langt ; -)

De tingene jeg tok er ting jeg har hørt av andre, naboer og venner med barn som har begynt å barnehage nå i høst, og JA, jeg stusser over en del av tingene.

Selvsagt dør ikke ungene av å spise yoghurt. Men dør personalet av at noen av ungene spiser yoghurt da? Jeg bare lurer. En del barn er veldig småspiste og kanskje er akkurat yoghurt det som skal til for å få i dem litt mat noen ganger. Synes bare det er en sånn sak som burde være opp til foreldrene å bestemme. Jeg nevnte da ingenting om å DYTTE i ungen godteri og kaker???

Når det gjelder klær så JA, jeg har hørt om barnehager som kommer med ganske så bestemte og konkrete krav til barnas klær og JA, det reagerer jeg på.

Og når det gjelder bleier så har jeg en god del forståelse for at det sparer personalet for mye jobb og tid hvis alle har teipbleier. Men....å skifte bleie på de små er faktisk en av arbeidsoppgavene deres. Og på enkelte barn lager teipbleiene GNAGSÅR i sidene. Det er ikke heeeelt uten grunn at up&go bleier ble oppfunnet, det er jo for at det er mer behagelig for barn som krabber og går. Så jeg synes igrunn av det burde være opp til foreldrene og avgjøre hvilket bleiemerke barnet deres skulle ha. De ansatte burde kanskje forsøke å forandre innstillingen sin til bleieskiftingen. Det er ikke bare for å få en ren bleie på ungen, det er også en av de ytterst få sjansene man har til å ha noen øyeblikk i løpet av dagen med et barn av gangen.

Jeg hører også stadig at foreldre forteller om at barna deres er så såre i stumpen etter at de begynte i barnehagen, at de ikke blir skikkelig vasket og at de kommer hjem i den samme bleia de ble levert i.

Men det er jo veldig fint for deg og ditt barn at du ikke har vært borti noen av disse problemstillingene. Da har sikkert dere en god barnehage.

Skrevet

Når den tid kommer vil jeg anbefale deg å enten utvide permisjonen slik at du kan ha barnet ditt hjemme, eller se deg om etter en svært svært samarbeidsvillig dagmamma.... For selvom du ikke har kommet med noen "urimelige krav" pr dato, så oser begge innleggene dine av negativ forutintatthet, og jeg tror du vil komme til å få det slitsomt som barnehageforelder...

Og så vil jeg gjerne få understreke at barnehage ikke er barne_pass_, men et helhetlig pedagogisk tilbud til barn. I dette legger jeg at personalet bør ha rom og muligheter for å sette rammer for innholdet og hverdagen i barnehagen. Dersom foreldrene skulle bestemme det meste, ville man stå igjen med noe annet enn en barnehage slik som det er ment å være idag.

Skolene har jo ganske klare regler for ting og tang; hvorfor skal det egentlig være annerledes i en barnehage? Barna tilbringer mye tid i barnehagen, og dermed er dette automatisk en viktig arena både for omsorg, læring og oppdragelse. I barnehagen er man som barn (og voksen så klart!) del av et fellesskap; en gruppe, og veldig mye av det som skjer må naturlig nok ta hensyn til dette.

Det smerter nok ikke personalet personlig at enkelte unger spiser yoghurt, men det kan jo tenkes at det er en del av en helhet at barnehagen sier nei til yoghurt (og gjerne annen søt mat). Måltiden i barnehagen har som regel en funksjon utover det å bli mette; det er en fellsskapsarena der man bl.a lærer om "skikk og bruk" ved bordet, tilegner seg gode matvaner og dermed er det gjerne et overordnet fokus på næringsrik og sunn mat!

Erfaring: barn som har kunnskap om sunt kosthold og har positivt kjennskap til mat, er gjerne selv interessert i å spise sunt og riktig. Barn liker å vise og bruke det de kan! Kresne barn kan blir mindre kresne av at man tilrettelegger for riktig kunnskap om sunn og god mat.

Neida; ingen barn (eller personal) som dør av yoghurt... Men jeg har heller ikke opplevd det motsatte; at noen barn dør av ikke å få yoghurt _i barnehagen_. Understreket det siste for med dette å vise at barnehagen jo ikke forbyr yoghurt for resten av livet...

Som regel har barnehagene det gjelder en plausibel forklaring på hvorfor de har de eventuelle reglene som de har, enten det gjelder mat eller påkledning.

Ja, drøyt å kreve bestemte merker på utetøy o.l; men etter mange års erfaring kan det jo tenkes at de faktisk har en viss peil på hva som funker og hva som er drit... Dersom små barn skal få en positiv opplevelse av utetiden året rundt, er det veldig viktig at utstyr som klær er i orden. Og noen merker _er_ faktisk bedre enn andre...!

Tapebleier blir foretrukket, ja: å skifte bleie på barna er, som du helt riktig påpeker, en av arbeidoppgavene til personalet i barnehagen. Hva er da galt med at foreldrene er med på å tilrettelegge slik at en slik arbeidsoppgave flyter best mulig?

Har tilgode å oppleve barn som får sår i siden av tapebleier (har jobbet 13 år med småbarn), så sant de har riktig størrelse. Jeg dør ikke dersom noen skulle insistert på up&go, men de fleste foreldrene skjønner det faktisk helt av seg selv når de overværer stellesituasjonene. 10 små i utedress, goretex snørestøvler, sokker, ull-/fleecedress, ullstilongs og body..., eller to voksne på stellerommet og 12 barn i "kø"; jeg tror også du ville funnet det mest hensiktsmessig med tapebleier...;-)

Og neida; ikke alle stellesituasjoner er sånne med masse klær, men det er jo absolutt til hjelp på mindre stress og styr når man slipper å ta av alle klærne når barnet kun har tissebleie (noe som er langt oftere enn bæsjebleiene).

Det finnes gode barnehager, og det finnes dessverre dårlige barnehager.

Det finnes samarbeidsvillige foreldre, og det finnes dessverre foreldre som faktisk nekter å samarbeide; for de vet jo best...

Skrevet

Jaja, du får vel bare velge å tenke at det er jeg som er så vrien og vrang og at mitt barn aldri burde begynne i barnehage.

Heldigvis hører jeg stadig fra folk rundt oss at ungen min er blid og omgjengelig og at vi er så hyggelige både å omgås, så jeg velger å tro at det kommer til å gå fint når ungen min skal begynne i barnehage også! Du svarer antageligvis ut fra den barnehagen du selv jobber i hvor alt ser ut til å fungere bra.

Men sånn er det tydeligvis ikke alle steder da, siden disse tingene kommer fra naboer og bekjente med små barn i barnehage.

Det kan kanskje tenkes at til og med du hadde blitt sinna hvis du opplevde å hente ungen din i samme bleie som han ble levert i for 8 timer siden? Og kanskje hadde du ikke synes det var noe ålreit hvis du merket at det skjedde flere ganger at de ikke hadde vasket ham skikkelig når han har bæsjebleie/ventet veldig lenge med å skifte den med det resultatet at han ble rød som en kjøttkake i rumpa og hadde vondt?

Hva hadde du selv sagt hvis du hadde kjøpt en Troll dress til ungen din og vært kjempefornøyd med den dressen og ment at den var best for ditt barn og så fått kontant beskjed fra barnehagen om at alle på avdelingen skal ha Reima, for Troll er så fiklete å få av og på de minste? Litt sur da eller?

Det med yoghurten kan du jo si at er en bagatell for så vidt. De kan selvsagt klare seg uten yoghurt. Men saken er at hvis du må ha en lang liste på kjøleskapsdøra med ting barnet ikke får lov å ha på maten så blir det lite koselig å smøre matpakka. Og de foreldrene jeg tenkte på skjønner SELVFØLGELIG at ungen ikke skal ha godteri, nugatti etc på maten da. Men hun er ekstremt småspist, de sliter virkelig med å få i henne maten og synes at om hun spiser en hel skive grovt brød så er det flott, selvom det er prim på skiva.

De fleste foreldre ønsker vel også et bra kosthold for barna sine og det går jo an å ha litt tiltro til at de gjør fornuftige valg selvom de ikke er utdannet innen pedagogikk. At ikke alle til en hver tid spiser det samme er en god læring for barn det også, sånn er faktisk verden!

Når barnet mitt etterhvert skal begynne i barnehage så har jeg tenkt å være en hyggelig og samarbeidende forelder jeg, men jeg tenker også å spørre om ting jeg lurer på og si i fra hvis det er noe og det regner jeg med at er greit.

Gjest En vakker gutt på to år
Skrevet

Barnehagen vår er på ingen måte sånn.

Hvis vi leverer etter klokka 9.30 (ca.) eller barnet er sykt eller skal ha fri, ønsker de at vi ringer. Det synes jeg er helt ok.

Når det gjelder bleier, er det jo vanlig at barnehager ikke vil ha upandgo-varianter, og det har jeg forståelse for. Vet egentlig ikke om det er sånn i vår barnehage, har alltid bare sendt med vanlige bleier siden jeg har inntrykk av at det er det barnehager foretrekker. Gutten min bruker ofte trusebleie hjemme, men klager ikke på å bruke vanlige bleier i barnehagen!

De har sagt hva de ønsker at vi skal ha av klær og sko i barnehagen, men merker blir aldri nevnt! Ser alle mulige merker på både regntøy og dresser og sko og annet utstyr i barnehagen.

De får hjelp til det de trenger. Det synes jeg er en selvfølge. Om barnehagen velger å ta inn veldig små barn, må de faktisk ta hensyn til at de ikke kan spise helt selv enda.

Når det gjelder mat, ønsker barnehagen minst mulig søtsaker til bursdager. Men har man med kake, blir den servert, men det oppfordres til å finne alternativer. De har også poengtert sukkerinnholdet i de fleste yoghurter på foreldremøte, men det nektes ikke å ha med (men det vet jeg varierer litt fra avdeling til avdeling, vet at på småbarnsavdelingen vil de ikke ha yoghurt).

Skrevet

Da gutten min begynte i barnehagen, hadde han fra før av joggesko med blinking i. Jeg hadde ikke kjøpt nye sko fordi barnehagen ikke tolererte blinkesko...når de er ute er det jo vanligvis ganske lyst, og blinkingen blir ikke veldig tydelig i dagslys...

De andre tingene du nevner synes jeg for øvrig er helt ok!

Skrevet

Deet der er jo noe helt annet enn det surmagede uvitende inntrykket du gir i dine to første innlegg...

Ja, ting funker bra i min bhg, dette har mye med informasjonen ut til foreldrene å gjøre. At de får grundig info på en saklig og grei måte hver gang vi måtte finne på noe nytt er avgjørende, og her tror jeg nok veldig mange bhg har noe å lære.

For vi har igrunnen en ganske så god liste vi også på pålegg vi ikke ønsker barna skal ha på maten og med seg som ekstra ;-)

Og enkelte foreldre argumenterte som de du kjenner, med at barnet er småspist, og det er bedre at h*n får i seg noe enn ingenting. Det ble samtaler og nesten krangling, for vi ville liksom ikke gi opp heller, og etter en stund ble de enige om at de skulle sende med bare brødskiver i matpakka og ungen skulle få pålegg av oss.

Og tror det var bare første uka at barnet spiste såkalt dårlig egentlig. Skal ikke rosemale, for h*n _er_ veldig småspist og kresen, men vanlige brødskiver med f.eks leverpostei med agurkskiver liker h*n nå veldig godt. Tidligere var det bare prim og sjokoladepålegg som kunne til nød spises. Vi ser også at appettitten på oppskåret frukt og grønnsaker har økt hos alle barna.

Så av og til kan det faktisk ikke være så dumt å bli tvunget inn på et annet spor ;-) Foreldrene her er jo også veldig glade for at ungen deres ikke bare lever på sukkerholdig mat lenger, de hevder selv de er blitt noe mer bevisste etter at vi startet med sunn mat-fokuset i bhg.

At bleier skal skiftes er det ingen tvil om, men dette har ingenting med bleietype eller andre ting du var inne på i dine første innlegg.

Troll vs Reima: Reima vinner suverent, og jeg har selv sagt til foreldre som har kommet med Troll dress, at "jo; dressen er varm og vanntett og holder forsåvidt det den lover. _Men_ den er grusom å ta av og på, vanskelig i passformen og helt forferdelig dersom barnet skal trene på å ta av og på seg selv. Prøv å få solgt den (dersom den er nyinnkjøpt) og kjøp heller en ReimaTec, Mikkline eller Lego dress!"

De jeg har sagt det til har enten gjort som anbefalt, eller beholdt Troll'n, og vi som jobber her vi dør ikke av det altså! Men jeg mener at bhg må få gi anbefalinger om hva som funker best/ikke funker i det hele tatt. Kontant beskjed om at alle _skal_ ha Reima og ikke Troll.... Hadde kanskje rynket litt på nesen, men i og med at de ligger i samme prisleie, tror jeg neppe jeg hadde giddet å gjøre noe nummer ut av det!

Synes ikke du er vrien og vrang, det har jeg ingen forutsetninger for å mene. Men du ga såpass mye inntrykk i dine foregående innlegg av at du syntes foreldre skulle få bestemme en hel del ting jeg mener foreldre ikke nødvendigvis vet bedre enn bhgpersonalet. F.eks hvilken type bleie som skal brukes. Og foreldre som selv mener de sitter på alle svar, og som ikke virker mottagelige og åpne for andre løsninger, har det rett og slett ikke særlig godt som bhgforeldre!

Skrevet

"- Ikke ha elektriske lys eller lyder i klærne (f.eks. blinke-sko). For det er slitsomt å ha fokus rettet mot blinkende lys :-)"

Hva legger du i dette 'a?!

Mange barn som har blink/lys hos oss, men kan ikke si at "fokus er rettet mot blinkende lys" ...???!!!!!

Skrevet

Mitt inntrykk (har hatt barn i to barnehager i to forsjellige tiår) er at barnehagene idag er mer bevisste sitt pedagogiske oppdrag, og også oppdrageransvaret de har fått mer og mer. Og da kan de ikke tillate foreldre å bestemme alt mellom himmel og jord, det blir bare tull!

Rare barnehager du har hørt om... Sikker på at ingen overdriver litt når de forteller?

BArnehagen hos oss bestemmer ikke hva barna skal ha av klær, men de anbefaler og sier klart i fra om noe ikke fungerer helt.

Mine barn er glade i yoghurt, men jeg synes ikke det gjør noe om de ikke spiser det i barnehagen. De kan jo få det hjemme, og det er fint at de spiser sunn mat der de er mest aktive synes jeg! Forøvrig vil de ikke ha det på skolen heller...

Hos oss vil de ikke vi skal komme senere enn halvti uten å ha sagt ifra/ringt, og det må da være greit? Tror nok de barnehagene du har hørt om også egentlig er slik, men noen foreldre har sikkert reagert negativt, eller ikke forstått hva de har prøvd å si. Eller så har det noe med hvordan du tolker det de har fortalt også...

Skrevet

Leste ikke alle svarene du har fått inngående, men mitt inntrykk fra egen barnehage og venners barnehage er et annet enn det du HI har.

I vår barnehage har vi fått anbefalinger om klær når vi spør, men vi er da ute med barnet selv og vet hva som duger og ikke duger. Barna bruker klær av ulike merker og kvalitet.

Ang bleier: Vi bruker up and go hjemme, men jeg forstår godt at barnehagen ønsker de med tape - så da tar vi med dem til barnehagen.

Det fungerer bra.

Ang mat har vi diskutert dette på foreldremøter, og blitt enige om at yoghurt er greit en gang i blant, og kaker er Ok til bursdag, men at det kan være like fint med frukt eller lignende. Det eneste barnehagen sier er helt forbudt er godteri - det synes jeg er selvsagt.

Ang tider; de går ofte ut og på tur 09.30 - kommer vi senere er det fint å si fra. Det har med folkeskikk å gjøre.

Vi er kjempegodt fornøyd med barnehagen vår og jeg har stor respekt for jobben de gjør!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...