Gå til innhold

Noen som har blitt opperert for skjev neseskillevegg ?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mannen min skal det snart nå. Jeg gruer meg på hans vegne.. Vet ikke stort mer enn at det ofte er ømt og vondt ei stund. Kjennes ut som du har fått deg en på tygga sier noen. Mannen min skal ikke dra hjem samme dag pga at han skal ha flere operasjoner samtidig. Så jeg vet ikke om du får dra samme dag.

Hei! Det er en stund siden jeg opererte neseskilleveggen, gjorde det i 2001. Jeg kom inn som dagkirurgisk pasient, og skulle overnatte på pasienthotellet. Da dette var fullt, ble jeg nødt til å overnatte hos søskenbarnet mitt. Jeg skulle inn igjen på kontroll dagen etter, og fikk heller ikke være alene om natta.

Av smertestillende spiste jeg Paralgin Forte de første dagene, men trengte ikke det så lenge.

Dagen etter var jeg til kontroll og fikk fjernet tampongene i nesen, platene skulle sitte i en uke. Ellers var jeg jo hoven i nesen, og så strammet det. Husker spesielt at det var vondt å le, men det gikk seg da til etter hvert. :-) Det hadde vel neppe blitt gjort dagkirurgisk om de ikke mente at en skulle klare seg med annet en tabletter som smertestillende.

koffertfisken&røvern:

Tusen takk for svar :) Fint å høre at du ikke hadde vont så lenge, blir litt mindre redd når jeg får høre sånnt :)

men ;

Syntes disse platene , fikk du noe synlige arr osv. ? Bandasje over nesen ?

Jeg har gjort det, og det var ikke så veldig behagelig...

Når man er forholdsvis kilen på kroppen, så gjelder det også nesa..

De skulle sette sprøyter med bedøvelse i nesa, og det kilte ganske godt..

Når den hadde begynt å virke, så var det til med hammer og meisel.. Ubehagelig..

Når jeg var ferdig der, fikk jeg 2 avklipte gummifingre opp i neseborene som skulle sitte der et døgn ca...

Føltes som at jeg druknet...

Om det hjalp?

Snorker enda...

Annonse

Jeg hadde hørt om noen som hadde "dårlige" opplevelser, så hadde bedt om å få gjøre inngrepet i narkose, noe jeg fikk. :-) så all bankingen og fingrene og alt det der vet jeg ingen ting om...

Platene syntes kanskje litt når man kom helt på nært hold, men de var gjennomsiktige så det var egentlig ikke noe problem. Fikk heller kommentarer på at nesen min var hoven. Hadde ingen bandasje etter at tampongene var fjernet dagen etter operasjonen. Angående arr så kan jeg se et inne i ene neseboret, men da må jeg stå klint helt inntil speilet og kikke meg inn i nesen... :-)

På forhånd ble jeg advart om at nesen min kunne endre litt fasong etterpå, en kan miste litt av "kulen" (om en har en slik). Det skjedde med meg, at det ble litt annen fasong. Ikke mye, men sånn at jeg ser det selv. (Men det kan jo og ha noe med at en var så lur å gå på kickboksingtrening ikke så lenge etter operasjonen *ung og dum*....) Jaja. :-) Ble bedre på ene siden, men ikke den andre.

Måtte bare svare på denne.. :)

Jeg oppererte neseskilleveggen min i midten av august..

Gikk myyye bedre enn forventa.

Bedøvelsen går over 3 stadier.. begynte med tamponger som var dyppa i en væske i nesa i 20 min. så fikk jeg noen ja dotter på stålpinner inn i nesa i 15 min og så lokalbedøvelse med sprøyte.. De var litt ubehagelige og stakk litt, men ikke no volsomt vondt. Så fikk jeg en veneflon med beroligende.

Selve opperasjonen var ikke noe vondt. Du vil kjenne at han driver på oppi der og kanskje høre noen knekkelyder og div, men smerte hadde jeg ikke.

Når opperasjonen var ferdig fikk jeg 2 plastplater sydd fast på hver sin side av skilleveggen som skulle sitte i en uke.. + to tamponger som skulle opp i nesa og sitte 1 døgn. Da alt var på plass reiste jeg meg opp og dro hjem. Blødde en god del når bedøvelsen gikk over, men jeg hadde ingen smerter eller plager annet enn tampongene som gjorde at jeg ikke fikk puste med nesa det første døgnet.. Ellers var det litt sårt og tett i en ukes tid før platene ble tatt ut, og da kjente jeg stor bedring med en gang. småblødde kanskje 2 dager etter opperasjonen og hadde ikke behov for smertestillende jeg fikk i det heletatt..

Så det er ingenting å være redd for:)

Lykketil;)

Jeg har ventet på denne operasjonen siden før sommerferien men har ikke hørt noe ennå, går det ann å ta den når man er gravid eller?

Jeg sliter med kronisk bihulebetennelse og har vondt i hodet og nesen konstant så dette var det eneste som kanskje kunne hjelpe..

tessa888 ;

Jeg fikk beskjed om at jeg skulle få opperasjon i vår/somme pga. at jeg er gavid nå . Så jeg tror ikke det ;)

Men du kan jo ringe å spørre. Bare mas ivei, sånn at du værtfall får opperasjonen så fort som mulig etter at du har født :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...