mammaen til Benjamin :) Skrevet 8. oktober 2008 #1 Skrevet 8. oktober 2008 jeg har en gutt på 10 dager, som vil ha mat ofte. Problemet er at jeg har blitt veldig, veldig sår. Har åpne sår og sprekker, som blør i begynnelsen av hver amming. Føler det bare øker på. På sykehuset sa de han hadde greit sugetak. Jeg forsøker å ta han til brystet når han gaper høyt, og han tar også mye bryst i munnen. har forsøkt å pumpe meg og gi han på kopp, men da spyttet han ut halvparten, og det endte med at han ikke ble mett. Har også forsøkt med flaske, men da virket det som om han overførte sugemetoden på flaske til brystet, og det ble enda vondere. Når er jeg redd jeg må avslutte hele ammingen, og det er ingenting jeg heller vil enn å amme. Noen som har råd og komme med? Andre som har opplevd det samme, og fått sårene til å gro?
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2008 #2 Skrevet 8. oktober 2008 Høres nesten ut som min historie. Det som hjalp meg var å ta kontakt med helsestasjonen og der fikk jeg hjelp av en flott dame som viste meg hvordan jeg skulle gjøre det. Jeg hadde litt feil suge grep fra sykehuset - jeg prøvde å putte masse bryst inn i munnen til datteren min, men hadde nok brystknoppen for midt i til å begynne med. Det hjalp veldig å starte med den ganske langt opp og så bruke nederste del av brystet til å åpne munnen hennes bedre (dytte den ned). Etter at barnepleieren på helsestasjonen viste meg dette (som jeg sikkert ikke klarte å forklare) så har sårene nesten blitt borte (ble mye bedre på et par dager) og nå har jeg igjen kun et lite åpent sår på den ene. For å gi dette såret litt avlasting har jeg begynt å amme med tvillingstillingen på det brystet siden retningen og presset blir litt anderledes da. Mitt råd - søk hjelp på helsestasjonen. Jeg har fått super oppfølging derifra og ville nok gitt opp dersom de ikke viste meg at sårene faktisk forsvinner dersom man gjør det riktig.
Chiara Skrevet 9. oktober 2008 #3 Skrevet 9. oktober 2008 Huff, det er ikke lett. Har en gutt på 9 uker, og har selv vært veldig sår. Jeg er ennå ikke helt bra, ettersom jeg utviklet brystbetennelse og måtte gå på ab-kur - og vi begge har fått soppinfeksjon. Mitt gode råd er at du etter hver amming smører brystknoppen inn med litt morsmelk. Viktig å la de lufttørke, dvs la de være tørre før du tar på deg bh igjen. Du kan evt. bruke hårføner, føne med svakeste varme til det kjennes tørt. Ellers gjør du lurt i å oppsøke helsestasjonen din, avtal tid med helsesøster.. så vil hun gi deg gode tips og råd, i tillegg til at hun ser deg legge barnet til brystet. Masse lykke til.. ikke gi deg ennå! Sinksalve kan du trygt smøre på.. den virker veldig fort helende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå