Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er nå 3 uker siden vi fikk den lille gutten vår, og jeg har rett og slett ikke hatt tid til å skrive historien før nå. Håper noen av dere som vet hvem jeg er er her enda da! :-D

Jeg var førstegangsfødende, med baby i seteleie.

Det startet med menssmerter kl ett på natta 18.09. Hadde akkurat lagt meg på tom mage. Trodde disse smertene var de samme som jeg har hatt hver natt etter at jeg startet på bringebærbladkapsler. Jeg kjente at det var pauser mellom, men nektet og tro at dette var rier. Det var jo 2 uker og 3 dager før termin, og tassen satt i seteleie så jeg var ikke innstillt på å føde før tiden.

Etterhvert begynte jeg å ta tiden på takene, bare for moro skyld.. De varte i ca 50 sek, og det var 2 minutter pause mellom. kl 03.30 orket jeg ikke å ligge lenger. Var ingen vits, fikk jo uansett ikke sove! :-) Takene kom hvert andre minutt, og jeg trodde det var maserier. Riene skal jo ikke komme hvert 2. minutt i starten! Så jeg sto opp og laget meg to sveler(VELDIG fornuftig med tanke på det jeg snart skulle gjennom..) og satte på frusterte fruer på dvd for å ha noe annet å tenke på. Ville ikke innstille meg på fødsel, for ville bli så skuffet hvis det ikke ble...

Takene ble sterkere, måtte puste meg gjennom de. Så kl 04.40 ringte jeg føden. Forklarte hva som var på gang, men de hadde heller ingen tro på at det var fødsel på gang. Hadde heller ingen rier i de 4 minuttene vi pratet. Vi ble uansett enig om at hvis det ikke gikk over skulle jeg ta en tur. Fik rie med en gang jeg la på.

Fant ut at det var kanskje på tide å vekke mannen min. Så jeg gikk inn til han og spurte om han var klar for fødsel. Ingen reaksjon;-) Så sa jeg at jeg hadde hatt rier i fire timer, og DA våknet han ja. Kom seg på bena og satt sammen med meg og tok tiden, men det var jo fremdeles ingen endring der. Var fremdeles sprudlende mellom riene, og vi tok en dusj sammen. jeg barberte både legger, armhuler og bikinilinje mellom riene:-) Ville ikke se helt j..li ut med tanke på at det kom til å være mange på fødestuen pga setefødsel.

Fikk til slutt pakket det siste i fødebagen, og kl 06 var riene såpass ille at jeg måtte sette meg ned og puste skikkelig. Vi ankom st.olav 06.50. Ble satt på CTG reg, og kl 08.30 ble det målt åpning. Kun 2-3 cm, jeg var altså pr definisjon ikke i fødsel enda. Jordmor forberedte meg på mange timer med rier. De ville sende meg hjem, men så ombestemte de seg pga hyppige rier. Jeg ble tilbudt frokost og badekar. De trodde kanskje riene ville stoppe opp da, så jeg fikk litt pause.

Spiste to biter av børdskivene, og kl 09.45 ca gikk jeg opp i badekaret. Da hadde slimproppen akkurat gått også.. Med en gang jeg kom opp i badekaret ble riene helt grusomme, Jeg fant ingen gode stillinger, og etter 20 minutter klarte jeg ikke mer! Pinte meg gjennom 10 minutter til, og da var det så vidt jeg kom meg opp av badekaret. Jeg kjente at jeg måtte på do, og kastet ut mannen. Så på do kom den første pressrien....og jeg blødde masse.

Jordmor kom inn og målte full åpning, men vannblæra sto enda! Altså åpnet det seg 8 cm på en halvtime i badekar! jeg ble skuffet, fordi jeg skulle jo ha tidlig epidural pga setefødselen!! Men det var det ingen tid til nå. Inn kom en barnelege og sjekket åpning, og jeg fikk ikke presse enda. Dette var det verste med hele fødselen. Å holde igjen pressriene.

Jeg supet lystgass til den store gullmedalje, og det gjorde heldigvis at jeg fikk slappet godt av mellom riene. Vannet gikk, og ENDELIG kunne jeg presse! For en befrielse!! Jeg gjorde akkurat som legene sa, og presset 3 ganger pr rie. Jeg tror ikke jeg kom med et knyst i det hele tatt.;-) Jeg har vært med mange ganger på utdrivningsfasen selv, og var innstillt på å presse minst en time. Men plutselig, etter en halvtime så var han ute! Det første jeg sa var: "Va det alt?! Det hær kan æ gjør igjen!"

hehe.. Så ut kom gullet, med rumpa først. kl 11.25- under to timer etter jeg gikk i badekaret. Han var kun 2935g og var 36 cm rundt hodet. Han ble målt til 49 cm dagen etter.

For meg var dette en drømmefødsel, jeg satt virkelig med følelsen av at jeg kunne født igjen dagen etterpå. Revnet litt, med det må man vel bare regne med som 1. gangs. Tenk at en setefødsel kan gå så greit!

Jeg sier bare; gled dere jenter! Dette er uten tvil den mest fantastiske opplevelsen jeg har hatt!!!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138858443-min-tubosetef%C3%B8dsel/
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...