Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med tette melkeganger; hatt dette i nesten to mnd- min sønn er 3,5 mnd. Jeg bruker nå Lecitin; dosen som står utenpå pakken- to kapsler daglig. Merker ingen forskjell. Kan jeg øke dosen? Har forhørt meg mange steder; men ingen vet..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ammehjelpens hjemmesider anbefaler 3000-4000mg per dag, delt ut over måltidene. Er det 550mg du tar nå?

Skrevet

Jeg tar 1000mg, to kapsler a 500mg.. finner ikke om Lecitin på ammehjelpens sider. Men da skjønner jeg at jeg kan øke dosen uten fare:). tusen takk for svar!!

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Jeg tar 4 piller når det tetter seg til. Når det løsner så trapper du ned igjen :-)

Skrevet

Jeg tar nå dose på 3500mg pr dag- merker ingen forskjell; det har bare blitt verre. Når bør man merke forskjell med Lecitin?? Har store klumper på begge bryst; når èn forsvinner kommer en ny.. er litt fortvilet nå! Det kan også nevnes at jeg har gjort alt annet; tømmer bryst, legger barnet til annenhver time, pumper, masserer, varm dusj, isposer/varmepakning på brystene.. flere råd?

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

pass på å ikke få trekk på puppene og ikke bli kald. Jeg bruker ullinnlegg hele døgnet og er nøye på å ha jakken godt over puppene når jeg er ute!

Skrevet

Ja, det har jeg gjort hele tiden:), bruker ullinnlegg sammen med engangsinnlegg. Og passer på når jeg er ute; fryser sjelden

Skrevet

Hei. Skjønner godt at du blir fortvilet! Sliter med det samme her, gjentatte tilfeller av tette melkeganger, og tar 10 kapsler daglig á 500 mg. Jeg får altså i meg 5000 mg i døgnet. Tror det hjelper noe, selv om jeg ikke blir helt kvitt problemet.

Det følgende er hentet fra ammehjelpens sider:

Doseringen er 2 kapsler á 1200 mg morgen og kveld, altså 4800 mg i døgnet. NB! Dette er en mye høyere dosering enn det som står anbefalt på boksen. Dosen ved tette melkeganger er høyere fordi midlet skal, via blodbanen videre ut i melkegangene og virke. For å komme helt ut dit trengs høyere doser. Hvis dette har effekt kan dosen, etter to uker uten tilstopninger, settes ned til 3 kapsler om dagen. Hvis det fortsatt ikke er tilstopninger kan dosen ytterligere reduseres

Du nevner at du bruker isposer. Er det lurt tro? Jeg vet ikke helt, men trodde all form for kulde var ugreit for tette melkeganger...?

Noen ganger kan jeg se en liten hvit prikk på brystknoppen, (dette kan du også lese om på ammehjelpens sider, du finner det under H i temaoversikten), og da hjelper ingenting av varme eller massasje. Derimot har jeg fulgt rådet med å ta litt soyaolje på et papir-ammeinnlegg og la det ligge på en stund. Jeg har ikke klemt eller pirket eller noe, bare latt dette ligge på en stund, tørket av og så ammet. Dette har jeg hatt god effekt av noen ganger. Verdt et forsøk:)

Lykke til!!

Skrevet

Ja, jeg fikk råd fra Ammepoliklinikk om å bruke isposer(jeg brukte pose med frosne grønnsaker)/vamepakninger vekselsvis på brystene; dette fungerer visst for mange:), men ikke for meg...

Skrevet

Ok, det må være omtrent det eneste jeg ikke har prøvd av tips mot tette melkeganger:) Får ta frem en pose frosne grønnsaker neste gang det tetter seg til da.. hehe..

Skrevet

nå gir jeg snart opp! Det hjelper så og si ingenting med Lecitin; hvor lenge bør jeg gå på den høye dosen? Og finnes det andre råd eller kan jeg like gjerne gi opp?? er utrolig fortvilet nå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...