*musefis* med 2 store og 2 små Skrevet 8. oktober 2008 #1 Skrevet 8. oktober 2008 Plutselig er hele kjøkkenet mitt invadert av disse små ekle krypene og jeg fatter ikke hvor de kommer fra! Jeg hadde noen bananer liggende på kjøkkenbenken men det var i sist uke og jeg har vasket kjøkkenbenken med jif kjøkken men de er her fortsatt!! Jeg blir gaaaaaaal!!!!!!!! Kan noen hjelpe meg??
Piri Skrevet 8. oktober 2008 #2 Skrevet 8. oktober 2008 De kan komme fra blomster. Jeg har et eggeglass med ublandet (søt) saft stående mellom blomstene. Fluene søker oppi der og drukner eller blir klistret fast til kanten.
~mamma~ Skrevet 8. oktober 2008 #3 Skrevet 8. oktober 2008 Sett fram en kopp med eplecider-eddik blandet med litt zalo. Fluene setter seg på blandingen og dør! Det lukter ikke så godt, men det virker :-)
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 8. oktober 2008 #4 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg var også plaget med det før og pvøvde ALT av kjerringråd fra rødvin til eddik og det som var. Ikke hadde hatt noe frukt eller mat liggende fremme heller. Det har jeg nemlig aldri, men ble IKKE kvitt de jævla fluene!! Det eneste som hjalp var å løpe etter de med en flaske med jifspray og spraye på fluene og rett og slett tørke de opp mens de lå og kavet i jifspray-dammen! Hehe, tok meg en halvtime med intens drittfluejakting, men har ikke sett snurten av en småflue siden og dette er halvannet år siden;)
Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #5 Skrevet 8. oktober 2008 Ta en liten bolle/skål som du fyller med 50/50 eddik og zalo.
*musefis* med 2 store og 2 små Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 8. oktober 2008 Tusen takk for alle svar, har tenkt å prøve ALT så jeg er sikker på at de forsvinner, hehe...
Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #7 Skrevet 8. oktober 2008 50/50 med zalo og eddik fungerer ikke her...fluene virrer bare på andre steder....
wirre;o) Skrevet 8. oktober 2008 #8 Skrevet 8. oktober 2008 Du får kjøpt spray på butikken til å ta livet av dem. SPray, stikk ut en times tid, kom tilbake til bananfluenesmassegrav!!!!!
Gjest Skrevet 8. oktober 2008 #9 Skrevet 8. oktober 2008 Hvordan ser disse fluene ut??? Er de svarte eller brune? har plutselig fått noen fluer på kjøkkenet jag også, og de er veldig små og brune.....er det samme?
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 8. oktober 2008 #10 Skrevet 8. oktober 2008 Lag en tynn tynn klor eller salmiakkblanding og vann plantene dine med den. Det KAN ta livet av dem hvis den er for sterk, men blir du ikke kvitt fluene så må du nok til syvende og sist kaste hele dritten ut uansett..de sprer seg fra plante til plante.. Kastet ut alle mine planter for en mnd siden og har ikke sett ei flue siden. Nye planter er <3
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 8. oktober 2008 #11 Skrevet 8. oktober 2008 Det eg har finne ut er at hvis du blander bare eddik og zalo så ville ingen oppi, men eg blanda ut eddiken i van 50/50 før litt zalo. Da var det massegrav oppi koppen etter kort tid. Det er det som virkar veldig godt hos meg, men eg flyttar den litt rundt da.
Helene <3 Sarah&Anniken Skrevet 8. oktober 2008 #12 Skrevet 8. oktober 2008 Hmm, vet ikke.. de er så små og jeg har ikek giddet å studere dem..de er som små mygg/knott
snuppedupp Skrevet 8. oktober 2008 #13 Skrevet 8. oktober 2008 Vi har sortering på avfallet dvs vi har biologisk avfallsdunk på kjøkkenet. Så lenge vi har det, er det også bananfluer. Hvis jeg fjerner dunken og tar vekk bananene fra benken så forsvinner også fluene. Eddik og salo er bra, men har du mange fluer så er det alltid noen som unnslipper.
Alessi med 2 fine gutter Skrevet 8. oktober 2008 #14 Skrevet 8. oktober 2008 Ja, det er de ekle, små, brune fluene... Jeg skriver under på alle som anbefaler eplecidereddik og zalo. Det fungerte som en drøm her - de "stupte" ned i blandingen og døde alle som en )
snuppedupp Skrevet 8. oktober 2008 #15 Skrevet 8. oktober 2008 bananfluene er brune og litt tykke, du ser dem godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå