gutt og jente Skrevet 8. oktober 2008 #1 Skrevet 8. oktober 2008 Trenger visst en bakeskole jeg... I dag baker jeg havrebrød som jeg fann oppskrift på her på dib/bam. Brukte kjøkkenmaskin til å elte, gikk fint det, men deigen var veldig klissete. Hadde den på bordet for å bake ut brød, måtte ha i masse mel for at det ikke skulle henge helt fast i hender og bord. Sist jeg måtte ha mer mel i deigen ble brødene så tunge at jeg måtte kaste di:( Noen med gode tips til meg, for klissete deiger er det verste jeg vet men har så lyst å lage gode brød/rundstykker. Og dersom ungene skal hjelpe til bør jo deigen være god og lett å jobbe med, tenker da på boller/rundstykker. Hvordan får dere det til uten for mye gris?
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 8. oktober 2008 #2 Skrevet 8. oktober 2008 Hvis du bruker mye mel og får "mursteinbrød" så har du for lite gjær til melmengden. Ha i inntil dobbelt så mye gjær som det det står, og prøv igjen )
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 8. oktober 2008 #3 Skrevet 8. oktober 2008 lar du den heve lenge nok? tar du lunket vann når du blander oppi gjær? ellerst har jeg _lest_ at om man tar olje på hendene så er det lettere å jobbe med bløte deiger. kanskje det hjelper?
gutt og jente Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 8. oktober 2008 Takk for gode og enkle tips!! hehe, i dag glemte jeg faktisk å heve før jeg tok deigen på bordet og skulle bake ut, kanskje derfor det var ekstra klissete? Øvelse gjør mester....
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 8. oktober 2008 #5 Skrevet 8. oktober 2008 Det er ikke nødvendig å heve deigen før du baker den ut. Det er etterheving på et lunt sted som gjør susen. Jeg baker ut med en gang og setter bakeplatene på gulv med varmekabler i, i 1-1,5 timer.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 8. oktober 2008 #6 Skrevet 8. oktober 2008 nei da, den blir ikke mindre klissete av og ikke heves. og det har ikke noe og si for resultatet så lenge du etterhever litt mer :-)
litoja&Nemi♥ 13.05.06♥ Skrevet 8. oktober 2008 #7 Skrevet 8. oktober 2008 Jeg bruker ikke mel når jeg baker ut, bruker olje. Også når jeg lager pizzadeig, olje på benken og på kjevlet. Kan ha deigen ganske løs og klissete uten at det gjør noe.
gutt og jente Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 8. oktober 2008 Flott da vet jeg det også, de står til heving nå så jeg håper det blir bra. Men hvor mye mel kan jeg elte inn ekstra før det blir for masse? Må nok lære litt mer ang. gjær og mel og sånn..... Deigen skal kanskje være litt klissete?Ta r gjerne imot flere tips ang. lite kliss og enkel oppvask. Et tips som jeg har prøvd ut i dag var å bruke engangshansker, det var deilig å bare ta av og hive de og være uten kliss på hendene:)
Elsker jenta si<3 Skrevet 8. oktober 2008 #10 Skrevet 8. oktober 2008 Mulig du har i litt for lite salt? Saltet binder væsken,og gjør at deigen holder seg bedre og ike bli for klissete..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå