Juni-mor en gang til! Skrevet 8. oktober 2008 #1 Del Skrevet 8. oktober 2008 Hei. Jeg har to gutter med 2 års mellomrom, 2006, 2008. Syntes det var ganske tett, men nå sitter jeg med minstemann på fem måneder og er 5 uker på veg med nummer tre! Det vil da bli ett år og en måned mellom de to minste. Har igrunnen akkurat kommet meg i form etter sist fødsel, så tenker at dette blir ganske tøft. Er 36 år, far er 40, så det er jo fint at vi er såpass fruktbare at vi får de på rad og rekke. Vil ta dagene som de kommer, gleder meg mest, men er veldig interessert i å høre andres erfaringer: - hvordan var to tette svangerskap? - hvordan var det med to tette fødsler? - hvordan er hverdagen med tre tette barn? (fordeler, ulemper?) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138856553-tre-tette-noen-med-erfaring/
nr3imagen Skrevet 8. oktober 2008 #2 Del Skrevet 8. oktober 2008 Har ikke svar til deg, men det var litt artigt at du er i samme situasjon som meg. Spennende om vi får noe svar. Har en gutt fødd 2006 og en jente fødd 2008. Hun e nå 7 snart 8 mån og jeg er ikke helt sikker om jeg er gravid, men ska teste på nytt etter helga. Hargått 3 dager over tiden... Er selv 37 år Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138856553-tre-tette-noen-med-erfaring/#findComment-138860440
M@mm@ til 6 småtroll <3 Skrevet 8. oktober 2008 #3 Del Skrevet 8. oktober 2008 Heisann! tror jeg nettopp svarte deg på juni klubben også, men her var det jo litt andre spørsmål. Vi har tre tette barn. 13,5 måneder mellom de to eldste, og 15,5 måneder mellom midterste og yngste. Jeg merket lite forskjell på svangerskapene. Jeg hadde jo lest at kroppen burde få en god pause før neste svangerskap etc, men tre tette gikk helt fint hos meg. Jeg har alltid fått kynnere veldig tidlig i svangerskapene, og slik var det også disse gangene. Såvidt jeg husker var det litt tyngre på slutten med de to første tette, men med sistemann hadde jeg litt mindre bekkenplager. Hjemme var det litt slitsomt i slutten på svangerskapene, det ble tyngre og tyngre å løfte de minste, og det ble jo ikke så sjelden bla i forbindelse med bytte av bleier (hadde jo to bleiebarn på 6 mdr og 1,5 år da jeg ble gravid med siste tette). Det samme med ut og inn av bilstoler etc. Men man får til en løsning på alt man vil. Jeg husker tiden da jeg kom hjem med tette nummer to best. Da hadde jeg en nyfødt i vippestolen, som ikke alltid var fornøyd, og en på 13 måneder som allurat hadde lært å gå, og ofte falt og slo seg.. Da var det ikke alltid like greit å skulle lage middag. Jeg tenker og tenkte også da (etter hvert) at her må man bare prioritere. Jeg trenger jo ikke på død og liv å lage den middagen til mannen kommer hjem, det beste er jo kanskje å gjøre det når han er kommet hjem. Ikke ha for høye forventninger til seg selv. Fødslene var like vonde som alltid, hehe.. Med første tette var fødselen ganske lik den gangen vi fikk vårt første barn. Vannet gikk, så ca 6 timer med vondt før fødselen var overstått. Med mellomste tette tok det under 2,5 timer fra første tegn til fødselen var over. Med sistemann forsøkte jeg epidural, og kjente lite smerte under åpningstiden, men desto mer når han skulle ut. Jeg hadde ingen problem under fødslene, som kunne relateres til at jeg hadde født flere tette. Alle kom rundt termintid. Ang vekta, så rakk jeg aldri å komme meg ned på det jeg var før jeg ble gravid med førstemann, men samtidig tenkte jeg at det hadde jo vært kjipt å jobba skikkelig hardt for å bli kvitt disse kiloene, for så bare å legge på seg i gjen. Ser jo i ettertid at kroppen kanskje har vent seg på å være såpass stor, så jeg har enda ikke, 2 år etter siste fødsel gått ned disse kiloene. Ikke for det, jeg har heller ikke gjort noen innsats for å gjøre det. Og nå er jeg jo på vei igjen, så da får det gare vente. Barna har utrolig stor glede av hverandre, spesielt de to eldste tette. De henger sammen som erteris, og er utrolig glade i alle søsknene sine. De har jo alltid noen å leke med!! Vi ser vi er utrolig heldige som har fått 4 velskapte barn! Det er klart vi er slitne til tider, de er også flinke til å krangle disse småtassene, og som enebarn selv er jo dette et nytt fenomen å forholde seg til. Men dette kommer man nok ikke unna, enten man har to eller fire tenker jeg. Jeg bare håper at dette går over en gang, for det gjør vel det? hehe.. Økonomisk er det helt klart store fordeler! Jeg var hjemme med de tre tette til eldste var 3 år, da var det barnehageplass noen dager i uka. Så lenge de var under tre år hadde jeg to kontantstøtter ad gangen, noe som var veldig gunstig. Jeg gikk tre ganer fra perm til perm, jag hadde opparbeidet meg grunnlaget for å ha krav på fødselspenger til første tette kom, og da permisjonstiden var over ble jeg sykemeldt i noen måneder før neste kom. Gjorde det samme siste gang også. Fødselspenger og sykepenger teller likt som om man skulle vært ut i jobb hos trygdekontoret, så jeg fikk telt permisjonstiden på lik linje som om jeg skulle vært i jobb. Jeg valgte å få 80% lønn alle gangene, og fikk da utbetalt det samme hver gang (ikke 80% av 80% osv). På barnehageplasser får man også rabatt for søsken, mener det er 30% avslag på barn nr to og 60% avslag på barn nummer tre. Denne fordelen med rabatter av forskjellige slag gjelder også videre på bla SFO og kulturskole/musikkskole etc. Så om man har opparbeidet seg retten til grei utbetaling av fødselspenger første gangen, er det mye å tjene på å få flere tette. Nå når barna er blitt 2,3,4 og 9 år er hverdagen en del enklere. Dvs fortsatt en del søskenkrangel, men det er så godt å kunne slippe de litt av syne. Har vært vant til å hele tiden ha øye med småtassene, men nå trenger de ikke alltid være oppå mamma. Barnehagen har også fungert utmerket som avlastning etter hvert. Nå jobber jeg redusert stilling når min mann er hjemme, og er ellers hjemme med minstemann. Til neste år er han barnehagegutt, så da håper jeg å være så priviligert å få barn nummer 5! Da skal vi forhåpentligvis ha, i alle fall et par dager i uken sammen, bare han/hun og jeg!! Ønsker dere lykke til!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138856553-tre-tette-noen-med-erfaring/#findComment-138864194
Juni-mor en gang til! Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter #4 Del Skrevet 13. oktober 2008 Hei! Hvordan gikk testen? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138856553-tre-tette-noen-med-erfaring/#findComment-138895360
Juni-mor en gang til! Skrevet 13. oktober 2008 Forfatter #5 Del Skrevet 13. oktober 2008 Tusen takk for langt, fint svar. Oppmuntrende å se at du ikke tok skrekken selv med en "stor" og tre tette. Har også erfart at fødselen med nummer to gikk en god del raskere enn med nummer en. Derfor er jeg spent nå. Mange sier forresten at den tredje fødselen er ekstra uforutsigbar. Ps. hvor lang tid tok fødselen med nr.4? Ønsker deg lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138856553-tre-tette-noen-med-erfaring/#findComment-138895442
Star83 Skrevet 14. oktober 2008 #6 Del Skrevet 14. oktober 2008 Hei,hei! Her er det 17mnd mellom første og andre,og 22mnd mellom andre og tredje! Det har gått helt ok det!!! De har jo sååå mye glede av hverandre!!! Gled deg over den lille som er på vei,er sikkert ment for å være sånn for dere!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138856553-tre-tette-noen-med-erfaring/#findComment-138898341
M@mm@ til 6 småtroll <3 Skrevet 15. oktober 2008 #7 Del Skrevet 15. oktober 2008 Hei igjen! Med fjerdemann følte jeg at fødselen var mer forutsigbar enn med nummer tre. Kjente det ved midnatt at noe var på gang, så jeg fikk ordnet barnevakt før natten og alle fikk en god natts søvn. På morgenen etter kjente jeg at det var svake/moderate rier. Dro så på sykehuset. Hadde ikke mye vondt, og riene var ikke veldig hyppige. Da jeg hadde ca 5 cm åpning kl 14:00, fikk jeg epidural, dette hadde jeg aldri forsøkt tidligere. De siste 5 cm åpnet seg da på 1 time, og da var klompen ute innen en halvtime. I timer tok det jo litt tid, men det ble liksom en veldig annerledes fødsel med epidural, og på en måte mer forutsigbar. Hadde heller ikke så mye vondt denne gangen (bortsett fra da han skulle ut, da funket jo ikke epiduralen lengre). Håper det går bra med deg! Fint å se at vi er flere med tette barn! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138856553-tre-tette-noen-med-erfaring/#findComment-138911823
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå