Gå til innhold

liker du ditt eget navn?

Anbefalte innlegg

når vi navngir barna våre ønsker vi ofte å finne et navn som det går ann å leve med resten av livet & som barna kanskje kommer til å like...... Det er ikke så lett som man skulle tro. føler du at foreldrene dine tok et riktig valg til deg? kler du navnet ditt og liker du det? om ja hvorfor? om nei hvorfor ikke?

mitt eget svar

Navnet mitt er fint nok det men hadde ikke valgt det til en unge. hatt perioder der jeg ikke har vært så glad i det liksom men i bunn og grunn liker jeg det godt. Kler meg egentlig. vanlig 80talls navn som mange heter, men tror ikke jeg kunne hatt noe annet navn enn silje. Så jeg er vel ganske fornøyd.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138856490-liker-du-ditt-eget-navn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei! Jeg har et så sjeldent navn at jeg ikke vil legge det ut, men det minner kraftig om Emma Tallulah... Jeg synes det har vært slitsomt å ha et så sjeldent navn og alltid må gjenta det når jeg hilser på folk. Og dessuten få kommentarer i situasjoner hvor navn ikke skal være tema (begravelser, hos legen mm.)

Skjønner ikke hvorfor foreldre (mine inkludert) må være så grenseløst fantasifulle. "Vi vil at barnet skal skille seg ut", er gjennomgangsmelodien. Vel, det likte ikke jeg, og jeg tror neppe jeg er den eneste.

Det var dagens kraftsalve fra prebs. Og, nei - jeg mener ikke at alle skal hete Thea eller Mathias. Det finnes mange pene, velbrukte navn som ikke er på topplista!

Nei.. jeg liker ikke navnet mitt.

Det er et spesielt navn.. er vel litt over 30 som heter det samme i norge.

Navnet mitt bido med masse ideer til andre ikke så fullt hyggelige klengenavn opp igjennom oppveksten.

Men alikevel er jeg ikke av den mening at alle skal ha sånne poppis navn eller noe altså. Men man bør tenke seg litt om før man gir navn til barna sine.. kan hende foreldrene liker det hyperspesielle og sjeldne navnet, men det er barnet som må leve med det..

Ja, jeg liker navnet mitt veldig godt, og kunne aldri tenkt meg å hete noe annet. Er 20 kvinner i Norge som har samme navnesammensetning, en god del av disse har kommet den siste tiden. Sist jeg sjekket var der nemlig bare 16... Har et vanlig fornavn (15170 som heter det), og et mer sjeldent andrenavn (2608 som heter det). Jeg synes navnet mitt klinger pent, er spesielt, men samtidig ikke sært.

Gjest Siklerotte

Synes to av navnene mine er veldig fine - så fine at jeg godt kunne navngitt et barn det samme... Jeg bruker to av navnene - både alene og sammen (et i Norge - et i utland og har derfor alltid forholdt meg til begge navn...) Det ene er veldig populært i Norge, og det er helt greit egentlig, men ikke et favorittnavn i det hele tatt. Det andre navnet er ekstremt populært i utlandet - og økende i Norge... Om jeg kler navnet mitt vet jeg ikke, men jeg kan ikke tenke meg til noe annet jeg kunne hete. Sånn utover det liker jeg ikke hele navnet mitt - et av navnene liker jeg overhodet ikke, og kunne fint klart meg uten. Det har noe med at jeg egentlig ikke synes det klinger noe særlig og rett og slett ikke er fint... Tror de fleste blir vant med navnet sitt...

Har et ganske spesielt fornavn som ikke er mye brukt i Norge, har ikke hørt det noen steder hittil. Bruker det som oftest ikke, liker ikke den norske uttalen, rett og slett.

Mitt andre fornavn er heller ikke noe topp 10, men bruker som oftest bare det - liker det veldig godt, kunne godt tenke meg å kalle opp datteren min om det er jente i magen... Mitt andre fornavn er Cecilia :-)

Annonse

Jeg elsker navnet mitt, det passer meg helt perfekt og navnet mitt er Maria Victoria. Bruker bare Maria til daglig:) Ja jeg kunne godt kalt en datter Maria men det går nok ikke.... men MariE derimot hadde det ikke vært noe problem og kalle henne;-) Har det også på min egen liste. Selom Maria er poppis+veldig vanlig er jeg veldig glad i det. Har ALDRI noensinne kommet i samme klasse med en som het Maria. (Untatt en som het Emma Maria, men vi brukte aldri Maria til henne)

Så jeg er rett og slett storfornøyd=)

Da klarte jeg å finne ut hva du heter Vannmann31, men jeg skal ikke si det til noen:-)

Selv har jeg et veldig vanlig 70-tallsnavn. Ganske kjedelig navn egentlig. Men det er jo slik at man identifiserer seg med navnet sitt. Jeg ville aldri ha byttet navn, selv om jeg ikke er kjempeglad i det. Det har stadig vært flere med samme navn som meg på jobb, skole og fritidsaktiviteter. Skaper litt forvirring, men det har gått greit likevel.

Annonse

Ja, jeg er veldig fornøyd med navnet mitt! Har dobbeltnavn, Maria +mellomnavn. Da jeg gikk på skole syntes jeg var et ganske kjedelig navn, fordi det var så mange andre som het Maria. Et veldig vanlig 80`talls navn. Men nå, etter at skolegangen er over og jeg har fått omgangskrets hvor ikke alle er så og si like gamle som meg, så er jeg blitt veldig glad i navnet mitt. Jeg får liksom ha navnet mitt "i fred" på en måte. ;-)

Og så er begge mine navn hentet fra slekta, så jeg er altså oppkalt. Det gjør at navnet mitt er litt ekstra spesielt :-)

Jeg har et sjeldent navn (det er godt kjent, bare lite brukt), og har aldri likt det! Først siste årene har det blitt ok.

Men gjennom oppveksten ville jeg gjerne hett noe helt annet, og har alltid ønsket meg et fint mellomnavn som jeg kunne brukt isteden..hehe.

Er nok litt det som har gjort at jeg vil gi min egen lille jente et dobbeltnavn eller mellomnavn.

Jeg ELSKER navnet mitt; syns det er kjempefint! Kunne gjerne ha kalt ene jenta mi for det viss ikke jeg hette det selv.

Er et norsk/nordisk navn som "ingen" hette da jeg ble født, men nå er det mange små babyer som har fått det navnet. Blir alltid litt overaska når jeg ser navnet "mitt" i avisa, på små barn og eldre; er så uvant!

Er andrenavnet til mormor, som syns det er kjempestas at jeg er oppkalt etter henne.

Må si jeg er litt irritert over at det er blitt et poppisnavn!

Tja,fornøyd og fornøyd? Har liksom alltid hett det,så kunne ikke tenke meg å hete noe annet. Har dobbeltnavn,brukte begge navnene på barneskolen,men fortrakk etterhvert å bare bli kalt for fornavnet mitt (Tina). Nå i ettertid syntes jeg Tina Mari,(som er hele navnet mitt) er mye penere. (Mari med trykk på i`en) Men nå heter jeg liksom bare Tina blandt alle jeg kjenner,har blitt en vane. Tina syntes jeg er et kjedelig 80-talls navn. Har forresten truffet på ganske mange hunder gjennom livet med det navnet. :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...