Sunny:) Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 Vår lille prins får ikke til å bæsje for egen maskin - sånn har det vært siden vi startet med fast føde når han var ca 5 mnd gammel. Legen anbefalte å gi miniklyx for å få tømt tarmen og deretter laktulose i passende dose for å holde magen i orden. Prøvde dette i en mnd, men det hjalp dessverre ikke i det hele. Prinsen vår må med jamne mellomrom få miniklyx. Da greier han å bæsje ok i 1 max 2 dager, deretter blir avføringen hard og på størrelse med en plomme, dagen etter litt hardere og på størrelse med drue, og dagen etter som en rosin. I tiden etter trykker alt han er kar for mange ganger om dagen, men uten resultat *stakkars lille*. Så får han klyx på ny og når den virker kommer det cm på cm med knallhard bæsj og gutten hylskriker av ubehag mens det hele står på. *og mitt mammahjerte gråter*. Vi har prøvd med malt, sviske - både juice og purè, barnemat fra Nestlè som består av frukt og yoghurt, økt væskeinntaket hans og tom. prøvd å ikke gi han grøt på tre dager – uten at det har gitt noe resultat. Vi har masert magen og bøyd og tøyd på beina hans i timevis Absolutt ingen ting funker. Jeg har tatt kontakt med lege igjen og håper på rask time, men jeg er mildt sagt oppgitt og fullstendig i villrede - hva kan jeg gjøre for å hjelpe barnet mitt? Hadde blitt veldig glad for tips fra andre som har opplevd lignende. Må også nevne at jeg ammer fortsatt - før hvert måltid får han morsmelk. Anyone? Klem fra lettere fortvila mamma
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 7. oktober 2008 #2 Skrevet 7. oktober 2008 huff, stakkars liten=( Vi brukte soneterapi og masasje da vår gutt var liten og plaget med magen....
Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #3 Skrevet 7. oktober 2008 Hei!!! Jeg vil på det sterkeste anbefale kiropraktor. Dette funket utrolig bra her og han er kjempe fin nå. Orker ikke forklare alt, det er så mye, men jeg skal love deg vi slet.... For noen hjelper også manualterapi, selv har jeg ikke prøvd, men gikk til kiropraktor, og alt hva han gjorde hadde alt å si for hele han, om du skjønte... Det første lille gutten min gjorde så fort kiropraktoren slapp han, var å bæsja haha............ Ellers så fikk jeg et tips idag om å gi litt sukkervann som kan få fart på magen, for han har ikke bæsjet på over 2,5 døgn, så jeg ga sukkervann ista og 10 min etterpå var det MYYE i bleia hehe... det er ikke snakk om å gi mye da;) Prøv dette... Lykke til;)
anne* Skrevet 8. oktober 2008 #4 Skrevet 8. oktober 2008 Hvor i landet bor du? Bor du i Osloområdet ville jeg tatt en tur til manuell terapeut marc de decker på barneklinikken! Han er veldig flink og det er gratis. Vi sliter også med hard mage på vesla vår,men ikke så ille som det du beskriver. Stakar gutten din! Vi har kutta ut grøt og gir grønsaksmos i steden med masse olivenolje i. Det har hjulpet oss.
Trine_80 Skrevet 8. oktober 2008 #5 Skrevet 8. oktober 2008 Vi var i nøyaktig samme situasjon som deg frem til for en uke siden. Jeg hadde prøvd alt fra sviske, malt, melkesyrebakterier og massasje. Ingenting hjalp. Han fikk kun til å gå på do hver 6. dag. Og da var det ramaskrik hver gang, stakkaren. Så kom mamme hit med en flaske duphalac. (avføringsmiddel fra apotek). Vi gav vanlig dose i 1 uke uten resultat. Doblet dosen etter en prat med Dr. Jon her inne. Og etter å ha gitt ham dette, morgen og kveld i nesten 2 uker, så løsna det seg. Plutselig skulle han på do 3 ganger etter hverandre kl 23:30 på kvelden... Ikke det kjekkeste tidspunktet, men vi var bare glade for å kunne ta bæsjebleier igjen. :-) Jeg tenkte at han sikkert hadde fått nok av duphalacen, så jeg slutta med det neste dag, er nå 3-4 dager siden. Siden den dagen har han fått gått på do 1-2 ganger dagen. Og vi krysser fingrene for at det får fortsette slik. Hvis ikke tar jeg i bruk duphalacen igjen. Må legge til at mini her drikker ikke noe væske utenom mm, spiser også særdeles lite av fast føde, så var vanskelig å prøve å få i ham nok av det andre som var anbefalt å prøve først. Men kommer problemene tilbake og vi ikke klarer å ordne opp selv, kommer jeg til å ta ham med til en akupunktør. De har gode resultat på fordøyelsesproblem visstnok. Uansett - lykke til!! :-)
Sunny:) Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter #6 Skrevet 8. oktober 2008 Tusen takk for kjempe gode råd. Dere er så utrolig gode å ha. Vi bor i Ålesund, men jeg skalabsolutt sjekke ut mulighetene her i området. Videre var vi for en tid tilbake hos kiropraktor for å sjekke om prinsen har knytninger i kroppen som kan forårsake ”doproblemene”, men alt var helt fint. Ikke noe er bedre enn det, men vi kom ikke noe videre. Er det noen som har erfaring med akupunktur – kan det være verdt ett forsøk? Vi må finne en løsning på dette for miniklyx løser problemet der og da – det gjør ikke noe med årsaken og har ingen langtidsvirkning. Dere er toppers jenter! Ha en flott dag alle sammen!
Trine_80 Skrevet 8. oktober 2008 #7 Skrevet 8. oktober 2008 Hvor gammel er bebisen din? Kom på at helsesøster sa til meg at jeg kunne blande inn pittelitt kli i grøten til mini. (gir ham en ts kli i ca 50-80ml porsjon grøt). Mini er 7,5mnd, så kanskje det er litt tidlig for deg? Er hvertfall masse fiber i dette. Ellers kan du se ett innslag på tv2, fra god morgen norge, om akupunktur på babyer. http://www.tv2.no/gmn/dinhelse/article2222139.ece
2hærligegutter Skrevet 8. oktober 2008 #8 Skrevet 8. oktober 2008 Når det gjelder laktulose så hjelper ikke det med engang, det tar gjerne noen dager før det løsner, og det må brukes over tid og trappes ned. det er min erfaring ihvertfall. Vi gav 10 ml på det meste
Sunny:) Skrevet 8. oktober 2008 Forfatter #9 Skrevet 8. oktober 2008 Prinsen har bikka 8 mnd, så dette er det absolutt verdt å prøve. Vi har faktisk brukt laktulose i over en mnd, men desverre uten ønsket effekt. Syns det hjalp litt første uka, men det var desverre alt. Vet ikke om det finnes en grense for hvor lenge laktulose kan benyttes, men jeg vil tro det + at siden vi ikke har fått ønsket effekt tar vi nå imot alle gode råd som kan bedre situasjonen. Tusen takk igjen for mange gode tips damer. Vi bretter opp ermene og jeg håper at jeg omkort tid kan rapportere inn igjen om gode resultater
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå