Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 var nettopp hos privat lege pga blod i avføringen. han sa jeg hadde innvendige hermorider, og fikk salver og stikkpiller, jeg føølte det hjalp, men nå bare en uke etter slutt med salven osv er det kommet tilbake, hjelp, han sa hvis det ikke ga seg måtte vi finne ut hva det var. blir så beskymret.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #2 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg hadde ikke vært bekymret visst det er friskt blod. Det er stortsett bare hemorider, men visst du syns det er veldig plagsomt og du har smerter når du er på toalettet, så ville jeg gått videre med det. Visst det derimot hadde vært leverklumper eller størknet (svart/mørkt) blod, da hadde jeg blitt bekymret. Det kan jo tyde på at du har en blødning lengre opp i systemet (mage/tynntarm), å det er mer farlig enn hemorideblødninger
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 7. oktober 2008 #3 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg har til tider ofte blod i avføringen og ikke har jeg hemorider heller, så da kan man virkelig begynne å lure på hva som feiler meg. Har vært til undersøkelser og tatt prøver hos fastlegen flere ganger, til og med vært på sykehuset for å sjekke tarmene innvendig. Så jeg har all grunn til bekymring.
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 7. oktober 2008 #4 Skrevet 7. oktober 2008 Det der med at friskt blod i avføring og ikke grunn til bekymring er bare bullshit! Greit at det stort sett bare er hemorider men hva om det ikke er det da? Har man blod i avføringen skal man kontakte lege. Så får legen avgjøre om det er noe å gå videre med.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #5 Skrevet 7. oktober 2008 det er ikk vondt å gå på toalettet eller noe, men det er jo bare en uke siden jeg sluttet med hermorider salven, er det normalt at de kommer tilbake så fort da? han sa jo hvis jeg hadde det etter at jeg var ferig, måtte jeg oppsøke han igjen, åååå hater dette her,
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 7. oktober 2008 #6 Skrevet 7. oktober 2008 Hmm.. da må du nesten oppsøke legen igjen slik at han evt. kan henvise deg videre slik at du kan finne ut hvorfor du blør. Jeg har overhodet ikke noe vondt eller ubehag og har som sagt ikke noen hemorider heller, men alikevel så hender det jeg blør. Kan hende du til å begynne med må levere inn noen avføringsprøver og ta noen blodprøver slik at de kan finne ut om det er noe annet enn hemorider som kan plage deg. Trenger ikke være farlig i det hele tatt:) Jeg er fortsatt til utredning og venter på ny time på sykehuset. Har holdt på med dette et halvt år uten at noen finner ut hva som er galt.
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #7 Skrevet 7. oktober 2008 alle blodprøvene mine var fine...men jeg må vel oppsøke lege igjen.
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 7. oktober 2008 #8 Skrevet 7. oktober 2008 Har du levert inn sånne avføringsprøver da? Det er bokstavlig talt en skikkelig drittjobb!! Hehe:) Oppsøk legen din igjen du. Kan hende det bare er enda litt mer hemoridetull og sikkert ikke noe å bekymre seg over. Jeg skremmer jo alle med mine fortellinger om blod i avføringen. Stort sett så er det jo ikke noe alvorlig, men vil bare ha frem at man SKAL kontakte lege hvis man har blod i avføring (min lege har prentet det inn i hodet mitt så mange ganger). Lykke til:)
hit og dit Skrevet 8. oktober 2008 #9 Skrevet 8. oktober 2008 Eg hadde ikkje blitt bekymra, men eg hadde gått til lege! Det kan vera hemoridene som har komt tilbake, men det kan og vera andre ting som ligg bak. Legen vil ha deg tilbake av ein grunn, men det er ikkje nødvendig å bekymre seg på forhånd. =)
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2008 #10 Skrevet 8. oktober 2008 Nå må du roe deg litt ned Cat78. Det er riktig at friskt blod så og si aldri er farlig om det ikke RENNER! Da har en grunn til bekymring. Blør en fra tarmene (tykktarm oftest) kommer blodet med avføringen som alle vet tar litt tid og da ser en det med at avføringen er mørk/sort. Litt friskt blod kommer så og si alltid fra endetarmen (hvor det er kort vei ut) og skyldes rifter, kanskje ved treg mage og/eller hemmorider. Ja, Cat, jeg har erfaring og er utdannet innen dette om du lurte. HI, kan godt være du ikke er kvitt hemmoridene dine, det tar ofte mye lenger enn en uke. Hadde det selv etter fødsel, riktignok utvendige men tok evigheter før jeg var kvitt dem, mange uker. Jeg brukte honning til slutt, da ble jeg kvitt dem! Alle slags salver virket ikke på meg. Kan være verdt et forsøk? Lykke til i såfall!
hit og dit Skrevet 8. oktober 2008 #11 Skrevet 8. oktober 2008 Ein gyllen lettlært regel er at friskt blod betyr hemorrider og er ingen fare. Men det kan vera det. Veit ikkje kva utdannelse du har men Bates, Guide to Physical examination for leger seier følgene: Bloody stool usually originates from colon, rectum or anus, and much frequently from ileum and jejunum. Upper gastrointestinal hemorrhage mau also cause red blood in stool. The amount of blood is then usually large. Transit time through the intestinal tract is accordingly rapid, givving insufficient time for the blood to turn black. Det er og lista ein mengde meir farlige diagnoser enn hemorider der, men eg legg ikkje dei ut her, for det er ikkje poeng i å skremme HI Melena er forma i tynntarmen, fordi det er der enzymene er. Dersom ein blør i colon så formes ikkje melena, fordi det er ikkje enzymer der.
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 8. oktober 2008 #12 Skrevet 8. oktober 2008 Det er jo det jeg sier, at det mest sannsynlig ikke er farlig, så ro deg ned selv du! MEN som spesialisten som behandlet meg på sykehuset sa: Ved blod i avføring skal man kontakte lege (selv om det mest sannsynlig er hemorider)!! Og ja, jeg regner med at han også har erfaring og er utdannet innen dette siden han er en spesialist på området! Jeg har blodd friskt blod flere ganger jeg anonym 09:46 og det har hverken fosset eller rent i strie strømmer. Alikvel så var det ikke hemorider og det skyldes heller ikke trege mage. Så litt friskt blod i som kommer ut av tarmen kan faktisk være noe annet som burde sjekkes opp.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #13 Skrevet 9. oktober 2008 tusen takk jenter, setter veldig stor pris på alle svarene og meningene...
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #14 Skrevet 9. oktober 2008 Det kan også være betennelse i tykktarmen. For å finne ut av det må en vel ta en colonoskopi for å kikke på tykktarmen. Lykke til, det er helt sikkert ikke noe farlig =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå