Gå til innhold

jenter, jeg tror vi alle skulle ha født etter 1 juli..........

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

se på hovedsiden, står der 1 juli

For oss, er det nesten en fordel at det ikke innfris før 1 juli, vi har 2 uker mer som vi selv kan bestemme over som foreldre, og som ikke staten tvinger på oss. Slik barneministeren legger opp til, foreslår hun at fedrekvoten blir 10 uker, og mødrekvoten er 9 uker - og 30 uker til deling, istedetfor 32 uker til deling. Dette mener jeg minner om sniktilpassing til en 3 deling av permisjonen. Liker mye barneministeren hvar gjort, dette var ikke favoritt forslaget så langt...

Annonse

Nei vet dere hva jeg blir skjokkert over holdingene deres.

Den nye farskvoten GIR barnet to uker ekstra hjemme med pappan sin.

Å mors uker er 3 uker før fødsel og 6 uker etter, resten er FELLES. men mange kvinner har store problemer med å se at barnet faktisk har godt av å få tid alene sammens med pappa også, og 6 uker er altfor lite. Sist så hadde mannen min 12 uker perm, å det kommer han sikkert til å ha denne gangen også.

Å ingenting gleder meg mer, enn at min mann er en pappa som ønsker tid sammens med barnasine alene.

Er det tung å har kortere perm enn mange andre mødre? Skulle jeg gjerne hatt hele permisjonen selv? Selfølgelig.

Men er helt overbevist om at barna har utorlig godt av mer enn 6 uker med pappan sin.

Jeg syns også det er skrekkelig at vi klager slik i norge ang denne permen, vi har det bedre enn de fleste. Kan det bli bedre?

Helt klart. Men nå har barnafått 2 uker til hjemme. Å så får vi håpe at det blir flere med tiden og at snart alle de pappane som nå mister kvoten sin, kan få den i fremtiden.

En ting til, folk skriker og hyer, men det er jo folk flest som har valgt dette her. For man stemmer vel ikke uten å vite hva partiet man stemmer på står for???

Kanskje stemme noe annet nestegang folkens?

Å hvis ikke, så slutt å syt.

Lypsyl, husk at her finnes mange som "faller" utenom. For eksempel studenter, mødre som ikke har jobbet nok og far har dermed labre rettigheter osv. For vår del er jeg glad dette ikke trer i kraft før 1. juli, fordi mannen er selvstendig næringsdrivende. Dette hadde med andre ord kun medført at jeg fikk 2 uker mindre perm. Han har ingen mulighet til å ta noe mer perm enn det som går inn i ferie, da vi er avhengige av hans inntekt som altså ikke blir dekket av de pengene han vil få utbetalt for å være i permisjon. tenker derfor han tar kanskje maks 6 uker perm, som sommerferie + litt innimellom. Sist var jeg student, og han kunne ikke ta perm i det hele tatt. Altså 6 uker mindre perm/hjemmetid til vår lille gutt, fordi vi ikke passer inn i regelverket. Du kan være så oppgitt du bare vil, men dette er slett ikke til alles beste. Til orientering har jeg heller ikke stemt på noe parti som sitter i regjering... hehe ;)

Dette skapte altså diskusjon..... hehe.

En må vel kanskje se det som positivt at pappaen får mer tid hjemme med barnet. De er jo like mye foreldre dem. Men jeg må jo innrømme det at jeg er veldig fornøyd dersom min mann er happy med sine 6 uker og lar meg få resten..... men personlig så syntes nå jeg det er en seier for systemet at flere uker tildeles far.

Hei

Synes det kan være opp til hver enkelt familie og velge hvordan permen skal deles, dersom noe skal vært til den ene eller andre, bør det være uker som kommer i tillegg til det som er. Mange i dag planlegger å få barn, da er det vel også naturlig at man har diskutert hvordan permisjonen skal deles!!!!!

Skjønner jo at for de som faller utenfor er dette veldig vanskelig, å dette her gjore avstanden mellom de som får fedrekvoten og de som ikke får den enda større.

Jeg stemte heller ikke på noen av regjerings partiene... bare så det er sagt. =)

hehe

Jeg står i allefall for hva jeg mener, å mener alt hva jeg har sagt her inne på BIM og DIB å vil ikke forandre et eneste innlegg.

Når skal du slutte å være jævelig feig?

"anonym"

Er vel heller du som må roe hormonene dine, når du istede for å komme med begrunnelser for hvorfor du mener det du mener, kommer med angrep på meg?

Annonse

Jeg skulle også ønske dette ble innført litt tidligere. 2 uker lenger permisjon er da et gode uansett! Jeg har faktisk ingen problemer med å gi pappaen 2 uker av min permisjon, det er hans barn også, og det er flott om pappa og barn får mer tid sammen. Det får de jo ikke når mange mammaer bestemmer...

Vi har en fantastisk god permisjonsordning i Norge, så jeg synes folk er vel raske med å klage...

hei, med mine to første barn reiste pappa på sjøen bare 11 dager etter fødselen , OG jeg var bare 18 år med første . SLUTT Å SYT!!! vi bor i et land hvor staten lar oss holde permisjon.,om det er mor eller far . OG FAKTISK ;MED LØNN!!!!

Høres ut som en gjeng med borstsjemte drittunger som sutrer jo..

Vi skal være glade så godt som vi har det !!!!!

helt utrolig dette her, at barnet har best av å være sammen med mor det første året sier seg selv, så det er bare tull å ta av mors uker for å gi de til far. Det er helt sprøtt spør du meg, og jeg håper absolutt at dette blir forandret til neste gang jeg skal ha barn. I dag kan vi velge hvem som skal være hjemme med barnet og det er slik jeg ønsker å ha det. For oss er det svært lite gunstig at far skal være hjemme med barnet i 10 uker. Hva blir det neste? "Far skal nå få pupper slik at ammetiden kan deles 50/50. " herregud, vi er damer og det er vår oppgave å oppdra barnet og ta vare på hjemmet fordi det er vi som er best til det. Menn og kvinner er forskjellige og det må vi bare finne oss i, enten vi liker det eller ikke kommer det alltid til å være slik.

Det siste innlegget her ble jeg faktisk litt provosert av................ Vil ikke akkurat si meg enig i at barnet har det best sammen med mor det første året..................d er noe vi lager til en formening om selv i så fall. Selvsagt er det jo mammaen som ammer det er sant det, og i starten er jo barnet ganske så avhengig av puppen. Men.......... dette varer ikke hele permisjonstiden. Og, d er faktisk noe som heter ammefri. Og det er også mulig for mamma å pumpe melk slik at pappaen kan gi morsmelk på flaske. Jeg gleder meg selv masse til å gå hjemme og jeg håper jo at jeg får "delingsukene" slik at pappa bare blir hjemme 6 uker MEN jeg syntes det er helt fantastisk at det blir en ordning som gir pappa mer uker hjemme. Da hadde jeg jo ikke hatt muligheten til å være så grådig:-) Jeg tror det bare gjør barna godt av å få være lenge hjemme med pappaen sin. Påstanden om at kvinnen er bedre enn mannen til å ta seg av barna hørtes for meg helt latterlig ut........ Men for all del en har lov å ha egne meninger.

Helt enig med mumitrollet! Det at barnet har det best sammen med mor er en forestilling vi kvinner lager fordi vi ønsker å være hjemme med barna. Ønsker du å være hjemmeværende er det et valg du står fritt til å ta, men jeg ønsker ikke å frata pappaen muligheten til å utvikle seg som omsorgsperson og å få være hjemme sammen med barnet (selv om jeg tar det jeg kan få av permisjonen).

Jeg påstår ikke at menn og kvinner er eller noen gang kommer til å bli like, men jeg ser ingen grunner til at pappaen ikke kan være sammen med barnet i 10 uker på slutten av permisjonen. Barn blir ikke fullammet da, og det finnes ammefri og pumping, som allerede er nevnt her. Selvfølgelig er det ikke alle det er like gunstig for alle, men de som kommer dårlig ut av permisjonsordningen i Norge er de tilfellene der mor f.eks. studerer og far dermed ikke har rettigheter til permisjon. Andre bør egentlig slutte å klage.

Ja, her er jeg selvfølgelig helt på linje med mumitrollet og shimi.

Valgfrihet? Retorisk forlokkende halv-løgn. Hvem kan være mot "valgfrihet" liksom? ("jeg er for fred, demokrati, dialog og valgfrihet")

Selvfølgelig kan det være noe i det noen ganger, men akkurat her mener jeg ordet "valgfrihet" er løgnaktig.

Bak høyresidens mantra om "valgfrihet" skjuler det seg ofte masse konservative strukturer som ikke er "valgfrie" i det hele tatt = med den gamle "valgfriheten" var det jo slik at nesten ingen fedre var hjemme mer enn noen få uker. Det var jo ikke "valg" i praksis. Det var faste strukturer som få mennesker vek fra.

Huff, vi får ikke pappa perm i det hele tatt vi. Kjæresten min er student på siste året i år. Og når han går ut i full jobb neste år får han ingen tid med ungen i det hele tatt. Mange gode ordninger i norge, desto kjipere for de som faller utenfor.

Alle andre former for velferd er knyttet opp tilstatsmedlemsskap, men foreldre permisjon og pensjonsordningene følger lønna gitt.

Jeg jobber i år da - ved siden av litt studier - og får heldigvis tjent opp nok til å ta perm - hvis ikke hadde vi vært ille ute.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...