♥ DAME Skrevet 7. oktober 2008 #1 Del Skrevet 7. oktober 2008 Siden jeg er fyllt 38 år lurte hun på om jeg ville. Har ikke tenkt over det før egentlig, så jeg fikk betenkningstid sånn at jeg kunne drøfte det med min mann. Nå har vi funnet ut at vi vil ikke. Sjansene for å få et barn med Downs er så minimal, vi har ikke noe Downs i familien og uti slekt heller. Leste også at noen få aborterer etter en fostervannsprøve, så da ble vi jo bare skråsikker. Vi tar det som det kommer )) Er ikke barnet helt friskt, er det velkomment for det )) Klarer ikke tanken på abort jeg, siden jeg har "prøvd" å få barn siden jeg var 21 år... Og jeg synes barn med Downs er så ekstra gode liksom ))) Jeg spurte også om å få en ekstra UL i uke 12 siden jeg er så bekymret, og det fikk jeg ))))) Såg at du også skulle da Pysekatten ))) Synes det er så betryggende jeg, og jeg gleder meg allerede )))))) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138854418-var-hos-jormor-i-dag-n%C3%A5-er-det-store-sp%C3%B8rsm%C3%A5let-fostervannspr%C3%B8ve/
Pysekatten med 2 i magen:) Skrevet 7. oktober 2008 #2 Del Skrevet 7. oktober 2008 Hei Askepott:-))))) Jeg tenker akkurat som deg. Har jobbet så lenge for dette at tar det som kommer. Min UL er to dager før jeg er i uke 11. Jeg synes også det er litt beroligende og se om alt er som det skal med lille nurket vårt. Så godt at du også fikk ordnet en ekstra UL. Jeg gleder meg også til neste UL. Da har jo babyen vokst masse og er nesten 4 cm. Helt sprøtt så fort det går nedi der. He he. Ha en fin kveld og god klem fra meg:-)))))))) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138854418-var-hos-jormor-i-dag-n%C3%A5-er-det-store-sp%C3%B8rsm%C3%A5let-fostervannspr%C3%B8ve/#findComment-138855030
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 8. oktober 2008 #3 Del Skrevet 8. oktober 2008 Hei Askepott! Du trenger ikke ta fostervannsprøve, men du kan ta duotest. Det er en UL i uke 12 hvor de ser på størrelsen på barnets nakkefold. Samtidig tas en blodprøve av deg. Husker ikke helt hvilken faktor de analyserer i blodet, men blodprøvesvaret sammen med din alder og nakkefoldsanalysen gir deg en risiko for at barnet har Downs.Samtidig får du genetisk veiledning. Jeg gjorde det i 2006 når jeg var gravid med minsten. Fikk en sannsynlighet på ca 1/1000 for at det var Downs, og valgte da å ikke gå videre med fostervannsprøve. Jeg skal ta slik duotest i uke 12 denne gangen også (gitt at jeg kommer så langt). La oss si at duotesten gir en sannsynlighet på 1/10 for Downs (10% sjanse), så hadde jeg personlig gått videre med fostervannsprøve. Men jeg er jo 43 år og i høyrisikogruppen slik sett pga høy alder. mvh Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138854418-var-hos-jormor-i-dag-n%C3%A5-er-det-store-sp%C3%B8rsm%C3%A5let-fostervannspr%C3%B8ve/#findComment-138856904
lightblue Skrevet 8. oktober 2008 #4 Del Skrevet 8. oktober 2008 HELT enig med deg, Askepott! Dette barnet er så etterlengtet, at det ikke er noe alternativ for deg å ta abort uansett. Dessuten er ikke det å få et barn med Downs syndrom det verste som kan skje heller, mener nå jeg. Jeg kjenner foreldre med barn som har Downs, og de sier at de aldri ville vært dem foruten. Jeg kjenner også foreldre med barn som har andre syndrom, som nok er mye verre enn Downs, og de sier også at de ikke ville vært dem foruten, selv om det til tider kan være veldig slitsomt. Jeg gikk og tenkte på det samme selv, når jeg var gravid, hvorvidt jeg skulle ta fostervannsprøve eller ikke. Jeg kom også frem til at det ikke var noe alternativ å ta abort, og jeg hadde ikke kunnet leve med det dersom jeg skulle mistet barnet pga av det. Det jeg gjorde, var å ta ultralyd i uke 11, og da måle nakkefolden. (Som nevnt i et annet innlegg her). Så det finnes alternativ til fostervannsprøve, selv om de ikke er like sikre. Uansett, jeg føler på meg at dette skal gå bra, Askepott! Det er din tur til å få et velskapt lite barn nå! Masse lykke til videre, jeg tenker på deg ) Klem, Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138854418-var-hos-jormor-i-dag-n%C3%A5-er-det-store-sp%C3%B8rsm%C3%A5let-fostervannspr%C3%B8ve/#findComment-138857816
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå