Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 Hei jenter! Jeg er desverre 100 % sykemeld fra jobben. Da lurer jeg på: er det arbeidsgiver som skal betale meg lønn som vanlig, eller er det nav som skal utbetale meg sykepenger? Skal jeg sende inn sykemelding til nav eller skal arbeidsgiver gjøre det? Har ikke lyst til å spørre arbeidsgiveren min om dette før jeg har hørt med dere. Han er litt uberegnelig for å si det mildt.... Regner med at noen andre er også er 100 % sykemeldt desverre. Skal ikke være lett det her gitt....
mammaentilfilipemanuelFØDT:) Skrevet 7. oktober 2008 #2 Skrevet 7. oktober 2008 Alt etter 16 dager betaler nav. Dvs. arbeidsgiver betaler og får det refundert fra nav etter som jeg har forstått. Er du sykemeldt og blir friskmeldt,for så å bli sykemeldt igjen kan det hende arbeidsgiver blir litt muggen.... Hvis du vet dette ikke går over med det første lønner det seg for arbeidsgiver at sykemeldingen går sammenhengende. Vet mange arbeidsgivere ønsker at du skal få aktiv sykemelding(da jobber du det du orker) og arbeidsplassen får da ha vikar som nav betaler. Nevnte dette for legen min og han bare lo og skjønte at det var arbeidsgiver som hadde foreslått dette. Det er ekstremt sjeldent at de gir ut aktiv sykemelding lenger for det blir veldig utnyttet og det er vanskelig å få folk til å gå tilbake til vanlig jobb. Jeg er nå 60% sykemeldt og arbeidsgiver har vært i kontakt med nav og får vikar for meg,men dette må være en vikar som er registrert hos nav. Kan godt hende noe av det jeg sier nå ikke er helt korrekt,men dette er det jeg har fått til svar av lege og arbeidsgiver. Håper du ble noe klokere rundt temaet:)
Mia29 Skrevet 7. oktober 2008 #3 Skrevet 7. oktober 2008 Svaret over er ikke utelukkende korrekt. (Betyr ikke at det er feil, men her finnes det nyanser.) Dette er en sak det kan være lurt å ta kontakt med fagforening om dersom du er medlem. De kan hjelpe deg i i slike saker. De første 16 dager betaler i utgangspunktet arbeidsgiver ved sykemelding. Arbeidsgiver kan imidlertid søke om fritak fra arbeidsgiverperioden dersom sykmeldingen er begrunnet i svangerskapsrelatert lidelse. Dette blir særlig aktuellt dersom det er gjentakende sykemeldinger som stadig gjør at arbeidsgiver betalt periode kommer på ny og på ny. Ergo ingen grunn til å be om aktiv sykemelding dersom det ikke er medisinsk grunnlag for det. Nå er det også kommet en ny ordning med såkallt avventende sykemelding som i noen tilfeller kan være mer aktuell å bruke dersom en variant av sykemelding skal brukes. Sykemelding skal som hovedregel ikke brukes dersom det er manglende tilrettelegging som utløser dine helseplager. Arbeidsgiver har en tilretteleggingsplikt, noe det er stor forkus på i forbindelse med avtale om inkluderende arbeidsliv og generellt stort fokus på reduksjon av sykefravær i arbeidslivet. Dersom man er gravid og det viser seg umulig for arbeidsgiver å tilrettelegge kan det være aktuellt å søke om svangerskapspenger. Et av vilkårene for aktiv sykemelding er at man ikke skal gjøre det arbeidet man gjør til daglig i sin stilling. Aktiv sykemelding slik arbeidsgiver her ser ut til å ha foreslått virker ikke hensiktsmessig da det ikke gir som for at du kan komme og gå og gjøre så mye du orker av det du pleier. Når man på sykemeldingsskjemaet skal fylle ut om arbeidsgiver betaler lønnen så er dette uavhengig av de arbeidsgiver betalte 16 dagene. Noen arbeidsgivere fortsetter å utbetale lønnen utover arbeidsgiverperioden slik at man får "lønn som normalt" Arbeidsgiver vil da siden fremme et krav til Nav om etterbetaling. En ganske vanlig løsning. Mulig det er mer utbredt i store bedrifter og i det offentlige enn i små private. Uansett må du spørre arbeidsgiver eller fagforening for å få korrekt svar på dette. En annen mulighet er selvfølgelig å spørre andre kolleger i samme bedrift som har vært sykmeldt og har erfaring med å fylle ut skjemaet. Hvis arbeidsgiver betaler sendes alle skjemaene bortsett fra det du selv skal ha til arbeidsgiver. Som det påpekes av forrige innlegg er nok praksis med bruk av aktiv sykemelding strammet inn. Generellt er trenden og de politiske signalene at man skal være restriktiv med sykemeldinger dersom fordi man i første omgang må tilstrebe en tilrettegging som gjør det mulig for arbeidstaker å stå i arbeid. Avventende sykemelding er som en konsekvens av dette nylig innført. Dette er en ny ordning arbeidsgiver nok har liten erfaring med og varierende kunnskap om . Men det er grunn til å tro at denne kan få stor aktuallitet for gravide med begynnenede arbeidsrelaterte helseplager. Lykke til!
mammaentilfilipemanuelFØDT:) Skrevet 7. oktober 2008 #4 Skrevet 7. oktober 2008 Hva vil dette med avventende sykemelding si? Har ikke vært borti det før. Jeg skal tilbake til legen på svangerskapskontroll til fredag og håper for guds skyld ikke han friskmelder meg. Jeg har fått et nytt liv hvor hverdagen endelig fungerer igjen og føler at jeg ikke kommer til å kunne jobbe 100% i dette savngerskapet igjen. Jobber i barnehage og er helt utmattet etter tre timers arbeidsdag om dagen. Hadde rett og slett ikke taklet mer. Blir litt trist når man bare jobber og sover og ikke orker å spise middag engang før man sovner på sofaen... Nå lever jeg nesten som før jeg ble gravid igjen og orker å gjøre litt husarbeid og lufte hunden min det den trenger. Så krysser fingrene for at jeg får fortsette med redusert arbeidsdag fremover;)
Mia29 Skrevet 9. oktober 2008 #5 Skrevet 9. oktober 2008 Jeg har begrenset kunnskap om denne avventende sykemeldingen da det er ganske nytt. (For meg var det ikke aktuellt, jeg har gradert sykemelding. Slik høres det ut for deg også.) Prøvde meg på å skrive en forklaring ut fra det jeg har hørt, men det ble så forvirrende at jeg slettet det igjen ;o) Anbefaler å sjekke på nav sine sider evt. høre med legen. Min arbeidsgiver hadde nylig vært på et kurs om dette når jeg var til oppfølgingssamtale. Det virker som om det gjøres mye for å informere om den nye ordningen nå om dagen. Så er nok mulig å søke det opp hos nav eller annet sted på nett. Arbeidstilsynet sine sider kan også gi slike treff fra tid til annen.
Graviden/4.mann*har*født* Skrevet 9. oktober 2008 #6 Skrevet 9. oktober 2008 Mia29: Er det altså sånn at dersom arb.giver ikke har anledning til å tilrettelegge arbeidet for meg så kan en søke om sv.skapspenger istedenfor å få sykepenger? Opplyser legen om dette?
Mia29 Skrevet 10. oktober 2008 #7 Skrevet 10. oktober 2008 Hei! Ja, hvis arbeidsgiver ikke har mulighet til å tilrettelegge for deg så kan man søke om svangerskapspenger i stedet fo sykepenger. Tilretteleggingsplikten går imidlertid langt, men i bedrifter med farlige kjemikalier, voldlige klienter, svært tungt fysisk arbeid etc. og hvor annet arbeid ikke finnes vil dette kunne være en løsning. Som regel mer aktuelt i små bedrifter enn i store da store bedrifter i mange tilfeller vanskelig kan hevde at det ikke finne annet arbeid. Men i store bedrifter med mange gravide kan det bli vanskelig å finne annet arbeid til alle og da kan det være en løsning. At arbeidsgiver ikke har økonomi til å tilrettelegge for deg er i utgangspunket ikke et argument. Da kan arbeidsgiver søke om tilretteleggingstilskudd. Legen bør ha kunnskap om dette. Tror det er regulert i arbeidsmiljøloven. Du kan sjekke www.lovdata.no. Ellers ville jeg forhørt meg med nav. Mulig det står noe om det på www.nav.no også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå