Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #1 Skrevet 7. oktober 2008 Skal lage det til forrett til helgen, noen som har en bra oppskrift på det?? Har aldri lagd det før... Vet jeg kan finne masse på nett osv, men tenkte hvis noen vet om en variant som er god så del den gjerne :-) PS. Skal ha svin tenkte jeg...
Bie&babylove:-) Skrevet 7. oktober 2008 #2 Skrevet 7. oktober 2008 Hei! Skal du bruke svin!? Carpaccio er jo rått kjøtt skåret i tynne tynne skiver! Trodde det var vanligst å bruke indrefile av storfe eller kalv!? Er vel ikke godt med rått svinekjøtt..... det kan jo til og med være farlig! Uansett... jeg bruker indrefile av storfe. Romstemperert før jeg salter og pepprer godt. Kan gjerne burke litt urter og kryddre med også. Så steker jeg indrefileen fort i en varm varm panne. Brunes godt rundt hele. Så legger jeg fileen på plastfolie. Pakker den godt inn og legger den i fryseren i 1 time. Da blir den lettere å skjære opp etterpå. Så tar jeg et serveringsfat, legger på litt rouccola salat, løk, oliven. Så skjærer jeg tynne skiver av carpaccio og legger på salaten. Ha på god olivenolje, rikelig med ferskrevet parmasan ost, grovsalt og litt pepper. Serveres med en gang!
MintCondition Skrevet 7. oktober 2008 #3 Skrevet 7. oktober 2008 Kan man ha carpaccio av svin da..? All den grad det er rått kjøtt mener jeg. Jeg hadde ikke likt å få servert rått svinekjøtt ihvertfall, har kun spist carpaccio av okse (og fisk, men det er ikke helt carpaccio spør du meg..) Når jeg har laget carpaccio har jeg hatt okse-filet skjært i tynne skiver, lagt flatt på et fat, hatt over olje, salt og pepper, og høvlet parmesan over. ENkelt
meg & to små vampyrer Skrevet 7. oktober 2008 #4 Skrevet 7. oktober 2008 Jeg tror ikke rått svinekjøtt er carpacio.. Og det kan være helseskadelig også.
Brava Skrevet 7. oktober 2008 #5 Skrevet 7. oktober 2008 tynne skiver okse, kalv eller andekjøtt. Gå til slakteren og få tak i ferskt, godt kjøtt samt få skivene kuttet (hvis du har en slakter i nærheten). På med god olivenolje, litt sitron, salt og pepper. Event. ruccola
Brava Skrevet 7. oktober 2008 #6 Skrevet 7. oktober 2008 Hvis du skal ha svin må du steke skivene lett først. Stek de på høy temperatur i olje og hell over litt hvitvin.
barney Skrevet 7. oktober 2008 #7 Skrevet 7. oktober 2008 Du kan IKKE bruke svin til carpaccio, svinekjøtt skal ikke spises rått (untatt speket...). Okse eller kalvekjøtt passer kjempe bra, har lagt med en link til en enkel oppskrift på carpaccio; http://www.artoftaste.no/servlet/region?name=V2_SEKSJON_MAT_SOK_VIS&item=10817697 Lykke til!
Den lille blå smurfen Skrevet 7. oktober 2008 #8 Skrevet 7. oktober 2008 Uff, ville ikke hatt svinebiffen min et snev av rødt engang!! Prøv med storfe du, aller helst kalv...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå