Gå til innhold

hva feiler det sønnen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn skader seg selv:( Han slår hodet i vegg og gulv og bord og alt.. han biter blåmerker på seg selv og han drar seg i ørene og klorer seg selv.. Dette er spesielt hvis han ikke får som han vil.. han blir 2 år i februar.. Han gjør ikke dette bare med seg selv, men også oss som foreldre.. har jeg gjirt noe gale for å få han til å bli sånn? er det noen som har det på samme måte? han gjør det spesielt mye når det er bare jeg som er med han, men også med faren hjemme.. men hos andre er han eksemplarisk! han er så sinnsykt slitsom til tider..

Hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med helsestasjonen.

Beskrivelsen du gir kan jo tyde på autisme. Er jo greit å oppsøke hjelp, er ikke "normalt" å oppføre seg slik.

Skrevet

Synes det er skremmende at folk kommer draende med ordet "autisme" i hytt og pine. Så lenge oppførselen er forskjellig fra hvilke han er sammen med likner dette absolutt på litt kraftig "trass". Barn er utrolig smarte og hver voksen setter sine egne grenser. Her har sikkert bare sønnen din funnet ut at du er "den svakeste" (ikke vondt ment) og gjør max ut av det... Hvordan er språket? Ofte kommer slik oppførsel på barn som ikke har så godt språk og ikke kan forklare seg så godt. Jeg hadde prøvet å gi han time-out, feks sette han i lekegrind eller annet sted han ikke kan skade seg så mye, i to minutter hver gang han gjør slik. Selvfølgelig med advarsel først.

Skrevet

Er enig med Anonym 13.26 her. Synes det er å gå langt å dra autisme inn i dette bare ut i fra en kort beskrivelse på nett. Kunne kopioert det hun skrev mht hva årsak og løsning kan være, men ta kontakt med HS for råd hvis du føler deg maktesløs. Det er derfor de er der.

Skrevet

Enig i at du bør gå på helsestasjonen med ham. Det er ikke normen å holde på slik. Skjønner ikke helt dette med at han er eksemplarisk hos andre. Han er jo bare halvannet år??

Synes ellers man skal være forsiktig med å sette merkelappen autisme...

Har selv en sønn på snart to år som er slitsom når han ikke får det som han vil. Hyl og grin, sta og gir seg aldri. Langer gjerne ut mot meg også. Men han skader ikke seg selv, og det er kansje den lille forskjellen...

Skrevet

Det er ikke autistisk atferd! Jeg har jobbet med autister, og selvskading er kun noe av et relativt komplekst sykdomsbilde! Unødvendig å dra konklusjoner uten kunnskap!

Har han et godt språk? Min nevø drev også på slikt helt til han begynte å prate skikkelig, han trodde at vi ikke forsto, derfor utagerte han. Når han kunne gjøre seg forstått og innså at vi skjønte hva han mente, han bare fikk ikke lov så endret det seg veldig.

Men ta kontakt med helsestasjonen, det finnes metoder for å lette samspillet litt også er det sikkert godt for deg å få litt råd i en slitsom situasjon :-)

Lykke til.

Skrevet

Hvis du ikke er faglært , anonym 13:16 (dette innlegget tyder på at du IKKE er det ) synes jeg du skal være veldig forsiktig å sette merkelappen autisme på ting.

Skrevet

Språket er desverre ikke så bra:( Han elsker smokken sin og er nødt å ha den:( skjønner det ikke.. prøver å ha den vekke fra han, men klin umulig.. han finner den uansett, er den i skapet, så peker han på skapet og skal ha smokken.. han har sikkert røntgenøyne..

Skrevet

Må le av dere alle. INGEN svarer HI. Men når en kommer på banen og sier hun bør gå på helsestasjonen og får råd der og nevner at dette KAN væe tegn på autisme, DA er det greit å svare sånn at dere kan slenge litt med leppa.

Jo, adferden til gutten kan være tegn på autisme, men må ikke være det,. Blir det sagt her??? Skjerp dere! Ordet var om jeg ikke tar feil KAN.

Kan være mye, og kan være ingenting. Frustrasjon over å ikke bli forstått f.eks.

Men HI, ta en tur på HS, de kan svare på spørsmål og hjepe deg. Er det de er der for. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...