Gå til innhold

når kan man gi yoghurt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

tuppa fikk smake pittelitt av meg i stad, og hun elsket det jo. Men mener å huske at det var restriksjoner på dette også?:( Hun er 6 1/2 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk opp innlegg om kumelk

Skrevet

I ei bok vi fikk på sykehuset står det at de kan få fra de er 6 måender, men bare et par teskjeer om dagen. På helsestasjonen anbefalte de oss å vente til babyen var 10 måneder med melkeprodukter (youghurt, is, o.l), og med kumelk til de blir ett.

Skrevet

Dette svaret fikk jeg av ernæringseksperten her inne for noen dager siden. Jeg spurte om gutten min som er 8 måneder:

Når det gjelder melk bør du ikke gi stor mengder av dette ennå, dvs. at du ikke gir ham melk som drikke, eller bruker det når du lager grøt. Dette fordi melk ikke inneholder jern, og man er redd for at ungen skal drikke seg mett på melk og dermed ikke orke å spise annen jernrik mat. Om man får en halv yoghurt, ost på brødskiven eller liknende har imidlertid ingen negativ effekt. Kanskje snarere motsatt - for som du sier - det ser ut til å være positiv å introdusere flest mulig av de nye proteinkildene til barnet under en paraply av amming.

Skrevet

de selger jo sånne barnematglass med frukt og yoghurt som er fra 6 mnd... så da må det jo være greit å gi dette fra 6 mnd. om man kjøper vanlig yoghurt (naturell) og blander i frukt selv så må jo dette også bli det samme??

men fruktyoghurt vil jeg ikke gi ennå, de er det jo endel sukker i..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...