Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter mye om og men har vi omsider kommet dithen at vi får komme og besøke storesøstra til nurket på 14 uker igjen til helga. Problemet ligger i at hun bor hos sin mor, på en helt annen kant av landet, og mor nekter å sende henne hit på besøk eller i det hele tatt la henne overnatte hos oss (og før noen kommer med velmente råd: vi har vært en runde i retten og driver og forbereder ankesaken, grunnen til at det ikke er noe strukturert samvær i mellomtiden er rett og slett at dommen når den er anket ikke er rettskraftig, og vi forsøker etter beste evne å tyne mor for velvilje i stedet for å be om en midlertidig domsavgjørelse på samvær i mellomtiden).

Den opprinnelige ideen var fly og båt for å komme seg dit, men etter å ha regnet ut at man da i aller beste fall fikk et døgns reisevei i hver retning og en samlet kostnad på over 7000 kr for fire dagers samvær, måtte vi rett og slett svelge noen kameler og bestemme oss for å ta buss for å spare omtrent 3000,-. Og jeg gruer meg som en hund; bussen går herfra klokka åtte om kvelden, klokka seks om morran er det busskifte (45 minutter ventetid) og vi er framme ca kl 08 00 morgenen etter. Altså omlag 12 timer reise, størsteparten ombord i buss. Vi har vært i kontakt med busselskapet og de sier at alle busser har trepunktsbelter, det er ikke plass til barnevogn ombord, og det skal etter sigende være barneseter i bussene, men de anbefalte å ta med eget.

Hvordan i all verden arrangerer man en tolvtimers busstur med en 3 mnd gammel baby? Forhåpentligvis sover hun jo en god del av veien, og det skal være to stopp underveis; første er en tre kvarters pause rundt midnatt, deretter skal det være en kvarters stopp på et eller annet tidspunkt senere på natta, og så får vi jo tre kvarter igjen i sekstida. Men allikevel- det er ikke som om man kan stoppe bussen fordi hun hyler og vil opp, det er sikkerhet å tenke på... og så har jeg allerede forferdelig dårlig samvittighet for ryggen hennes med tanke på at det helt sikkert blir noen timer i bilstol.

Det jeg tenker, er at vi organiserer oss sånn at vi mater og skifter på henne før bussen går så hun har tørr bleie og er mett når vi starter, deretter tar jeg henne i mei-tai, og fikser sånn at vi får festet meg i bilbelte og deretter henne på meg (altså sånn at bilbeltet går rundt meg, mellom meg og henne. tar jeg det rundt oss begge vil hun jo bli most av vekta mi ved en eventuell bråstopp), og så satser vi på at hun kan sove på det viset i et par timer i alle fall - i best tenkelige fall sover hun helt til vi er framme ved første lange stopp. Deretter får hun mat og vi setter henne i bilstolen, og satser på at hun kan sove der noen timer. og må hun opp av bilstolen mens bussen kjører, tar vi med babybjörn sånn at vi kan klikke henne på meg uten masse knyting og styr (ser for meg at å feste meg og henne i mei-tai-systemet mens bussen er i bevegelse blir litt russisk rullett, så det prøver vi å unngå), så får jeg legge meg bakover så langt det går og satse på at hun ligger med vekta si på meg og ikke sliter ut ryggen sin.

Bleieskift får vi ta litt spontant enten i midtgangen eller i et sete dersom det blir nødvendig (men stort sett skifter jeg ikke bleier om natta, så jeg regner med vi greier oss fint med evt å skifte på de lengre pausene), og amming må jeg bare løse på en eller annen måte. Pumpe og flaske på buss ser jeg for meg som den ultimate oppskriften på søl, rare blikk fra medpassasjerer og lite utbytte i form av melk, så det dropper vi glatt. Men hvordan i all verden jeg skal greie å sikre henne nogenlunde mens hun spiser aner jeg virkelig ikke. Nå spiser hun rett nok bare noen minutter i slengen og da, så det går jo sikkert greit å holde henne... Akk.

Noen gode tips? Noen som har gjort noe lignende og kan berolige meg med at vi kommer til å overleve? (og at vi også kommer til å overleve å ha en vilter toåring ti timer påfølgende dag, sannsynligvis uten å ha fått særlig mye søvn i mellomtiden)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å være helt ærlig høres en 12 timers busstur med en baby på 3,5mnd ut som galskap. Både for dere selv, babyen og ikke minst medpasasjerer og buss sjåfør som ufrivillig er med på deres lille "eksperiment". Er jo flere som ønsker å forby babyer på fly. Da er det snakk om noen få timer, og det må man da tåle. Men en hel natt med baby på buss!? Der hadde iallefal min grense som medpasasjer gått! Er meget mulig turen går helt fint og ungen sover det meste av veien. MEN har blandede erfaringer med lange kjøreturer (men da i egen bil), så den sjansen hadde jeg ikke tatt. (har hørt flere som forteller om tur med nattbusser med sinte katter, hylende babyer eller pratesyke gamlinger som holder en våken halve natta og vel så det. Og det er IKKE mye forståelse fra trøtte medpasasjerer)

Har dere ikke noen alternativer da? Skjønner at det er mye tid og penger å spare på bussen. Men hvor mye penger er det verdt å spare? Har dere undersøkt hvor mye dere evt må ut med om dere leier bil (antar dere ikke har bil selv når du ikke har nevnt dette som et alternativ?). Nå vet ikke jeg hvor dere reiser fra og til, men finnes det tog på iallefal deler av strekningen? Da kan man iallefall få egen kupe....

Beklager at jeg ikke kan komme med beroligende ord..Håper dere får en god tur uansett hvilket alternativ dere ender opp med å velge!

Skrevet

Dette kan gå veldig bra, og sannsynligvis sover hun store deler av veien. Også er det jo masse lys utenfor vinduet å se på :)

Men så utrolig teit at det ikke er plass til vognen!! Ideen med MeiTai og Babybjörn høres bra ut, jeg vet av erfaring at barnesetene på bussene er for barn som er en del større en de på 3 mnd... Jeg skulle ta buss i to timer og endte opp med å ha henne på fanget frem til første stopp da hun ikke klarte å sitte i setet lenger, så fikk jeg lagt henne i vogna. Hadde jeg ikke kunnet ha med vogn hadde det ikke gått. Men da hadde jeg ikke sjalet med og kunne ikke få testet ut det.

Skrevet

Huldretussa: vi har fått klarsignal fra busselskapet ettersom vi selv også i utgangspunktet var redd for å bli kasta av bussen for bråk.

Ingen av oss har førerkort, så bil er ikke på noe vis mulig desverre. Og å spare 3000 kr og en ekstra natt i bergen er ganske viktig for oss, vi har et månedsbudsjett på ca 20 000 og da er det nesten umulig å gjennomføre turen om den skal koste oss borti 7000 kr. 4-5000 er mer enn nok, vi skal spise resten av måneden også...

Tog er heller ikke gjennomførbart da det blir betraktelig lenger (det er snakk om strekningen Trondheim-vestlandet, så skal vi med tog må det bli om Oslo og derfra til Bergen, for så å få ganske mange timer i buss etter det igjen uansett...).

Reisealternativene er altså enten fly, båt eller buss, og med all mulig godvilje og kreativ tenking blir både fly og båt alt for dyrt.

Og det hører med til historien at dette i de neste par månedene (fram til rettssaken) er eneste mulige måte for sambo å få treffe datteren sin på - og han kan ikke/vil ikke reise alene (da er helvete og en halv løs med eksen, hun holder seg nogenlunde i skinnet så lenge vi er to heldigvis). Jeg ville jo aldri i verden funnet på å ta med knøttet på en tolvtimers busstur om jeg ikke var helt nødt, og jeg har gruet meg i flere uker allerede :( Men vi håper jo hardt på at dette er et engangstilfelle og at det faller penger eller billige flybilletter i hodet på oss før neste tur...

Men egentlig er det slett ingen ulempe at det er nattbuss, for om natta sover hun i alle fall, og vi har testet ut at hun sover godt i babybjörn når jeg legger meg bakover så hun hviler vekta på meg og ikke bekkenet sitt. Og hun liker å kjøre buss, så strengt tatt frykter jeg ikke noen infernalsk vræling heller. Det verste med det hele er at jeg blir nødt til å ta henne ut av bilstolen i perioder for mating og for å gi ryggen hennes pause. Det plager meg å måtte gamble med sikkerheten hennes på det viset. Om jeg får sovet stort er vel en annen sak, men det får jeg tåle :)

Skrevet

Det viktigste er å ikke stresse

vi var jo nedover med o.a i sommer da var han ca 10 uker , han satt i bilstolen når han ikke ble ammet.

pakk så det du tregn på reisen er lett tilgjenlig , ta med plastposer til skitentøy og ikke minst bleier er ikke alttid søplekasse i nærheten. jeg skifter alttig på fanget eller i settet ved sin av meg når jeg reiser.

Å ta med litt mer mat til dere enn dere tror dere treng for det ( jeg syns ) er lettere å takle litte søvn så lenge en ikke blir sulten

Skrevet

å jeg glemte god tur

ps

å det hade vært morsomt med bilde av søstrene sammen

Skrevet

Mitt råd er: Ta toget selv om det blir noe lenger i tid... Det er TUSEN ganger enklere med baby ombord på toget enn ombord en buss. Dessuten kan det jo være muligheter for å få tak i miniprisbilletter på toget, og husk, da er HELE strekningen fra Trondheim via Oslo til Bergen regnet i den ene summen - 199 eller 299 kr. Det er veldig gunstig. Husk også at du må ringe inn og bestille billett om du vil ha plass til barnevognen ved siden av deg. Jeg reiste nettopp til Bergen fra Oslo, og det var helt supert - egen kupe med plass til to barnevogner. Stellerom og greier på toget, også, vet du, og mulighet til å bevege seg, pluss at babyen kan sove flatt i vogna si. Jeg ville IKKE ha tatt bussen...

Lykke til!

Skrevet

tvkrus: klart vi skal ta bilder! første møte mellom søstrene må jo dokumenteres grundig :)

Nok mat til turen er en god plan ja... og ikke minst drikke! Går ned noen liter eplejuice i døgnet, så glemmer jeg drikken min blir det krisestemning... Og ja, skal huske bæreposer til klær og bleier, jeg er verdensmester til ikke å tenke på akkurat det, og jeg tipper søppeldunkene på bussen er sånne knøttsmå som kun er beregnet på sjokoladepapir og sikkert ikke rommer en hel bleie engang.

Og mer ang toget: skal definitivt tenke på det til neste gang, men det er noe med tidsaspektet og sånn også. Regner med det uansett hvordan man gjør det blir et opphold på en stund i Oslo, og så skal vi et godt stykke videre fra Bergen (det er vel snakk om en todelt busstur på til sammen fire timer eller så), og så er det noe med hvordan togruter og bussruter passer sammen... så legger man opp til noe sånt, ender vi antagelig med overnatting enten i Oslo eller Bergen, og uansett en forferdelig lang reise. Og min erfaring med barnevog og tog er meget blandet, så jeg ville ikke gått ut i fra at det bare er fryd og gammen det heller... Nå er det uansett for sent ettersom vi skal være framme for første samvær på lørdag, så minipris er det antagelig noe tynt med, men ja, til neste gang skal jeg undersøke det alternativet grundigere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...