yellowhåpefull Skrevet 6. oktober 2008 #1 Skrevet 6. oktober 2008 Uff....alt var i orden, plassen har vi betalt for siden 1 august, jeg starter i ny jobb 3 nov, og snuppa skulle begynne med tilvenning til onsdag..Gledet meg til å kunne bruke lang tid på dette + starte med korte dager.....helt til jeg fikk en sms igår.....Oppstart er utsatt....til 11 november?????*krise*..Ringte barnhagen opp igjen, men fikk bare beskjed om at: Ånei, de fikk ikke starte før de var 1 år...dette sto i vedtektene. Min feil det da, men når vi snakket om oppstart tidligere fikk jeg beskjed om at dette var fleksibelt og ikke noe problem....*den gang da* Så sånn er stova da....14 usle dager skal velte hele tårnet...*urk*.....og jeg som gikk 14 dager på overtid........*skulle ha født før* Utrolig irriterende...og "ødeleggende" forhold til barnehagen før vi i det hele tatt har startet... Er det ikke noe regel som sier noe om at de regens som 1 år fra den 1. i fødselsmnd a?? :-p
Gjest Skrevet 7. oktober 2008 #2 Skrevet 7. oktober 2008 Har du betalt for plassen siden 1.august, så kan du være sikker på at bhg også har fått offentlig støtte gjennom å ha ditt barn registrert som "i barnehagen" siden 1.august. Ikke bare som "betalende uten rett til bruk av plassen". Bare ring kommunen/bydelen, så får du bekreftet at ditt barn faktisk går i bhg allerede. Det er dét du, og ikke minst kommunen, betaler for. Så kan du ta kontakt med styrer (dersom det er en annen person enn avdelingsleder), og fortelle at SMS'en opplagt er en misforståelse. Ved å tildele plassen fra 1.august, har de gjort et unntak fra vedtektenen om at barna skal være fyllt ett år. Si at hvis de ønsker å endre på dét, vil helt klart både du og kommunen ha tilbake pengene. Så skal du se det ordner seg ved at bhg blir enig med deg i at det var en "misforståelse" at du ikke kunne begynne innkjøring nå. Ingen vits i å prøve å få dem til å innrømme at de har gjort noe sleipt med vilje :-) Så stova (stoda) er nok bedre enn du tror!
Gjest -<<- Skrevet 7. oktober 2008 #3 Skrevet 7. oktober 2008 De kan ikke la deg betale for plassen fra 1. august, men nekte oppstart. Ring tilbake og fortell dem at de er helt på trynet og at det virkelig ikke er ditt problem at de har gitt ungen din plass i strid med egne vedtekter.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #4 Skrevet 9. oktober 2008 Hei... Jeg skjønner godt at du er fortvilet over ikke å få starte nåe det var avtalt, og jeg er ganske sikker på at de regnes som et fra den 1. i hver mnd. Føler med dere!! Til de to over, selv om de har betalt siden 1. aug har de ikke automatisk plass før barnet er ett år. det har noe med sikkerheten å gjøre. Ikke alle bhg har mulighet eller er tilrettelagt for barn under ett år. Det går på sikkerhet. Jeg jobber i bhg selv, og du skal være heldig som har fått plass i nov da. Ikke alle barn som er fyller ett år etter aug som får bhg plass i det hele tatt. Det er også foreldrene som har tatt valget med betale fra aug. Nok en gang ikke alle bhg som får lov til det. I min bhg kan vi ikke gjøre det. Til info... Slik er det bare... Sikkerhet foran alt mener nå jeg.
Gjest Skrevet 9. oktober 2008 #5 Skrevet 9. oktober 2008 Annonym 19:18: "selv om de har betalt siden 1. aug har de ikke automatisk plass før barnet er ett år. det har noe med sikkerheten å gjøre." Tror du virkelig at barnehager har rett til å tildele plasser til barn som er for små til å gå der "av sikkerhetsmessige grunner"? Altså at barnehager har lov til å motta støtte i måned etter måned for barn som ikke har plass enda? Det er, som du sier "foreldrene som har tatt valget med betale fra aug". Men i hvert fall Oslo kommune har valgt å ikke godta som støtte-berettiget plasser som ikke tas i bruk. Og selvsagt da ikke plasser som ikke kan tas i bruk fordi "barnehage barna" er under den alderen den aktuelle bhg aksepterer å ta imot. Sikkerheten foran alt er et riktig prinsipp. Men at en bhg mottar støtte for barn som ikke går der, er likevel svindel. Så HI bør absolutt ta kontakt med kommunen å spørre om hennes barn er registrert som ett av de barna bhg får støtte for. I så fall MÅ bhg ha lov (av kommunen) til å ha barn på denne alderen. Og være ineteressert i at barnet også begynner, slik at de ikke må velge mellom å frasi seg nødvendig støtte eller å drive med svindel overfor kommunen.
Kamomille Skrevet 11. oktober 2008 #6 Skrevet 11. oktober 2008 Dersom du har betalt for plassen, kan de ikke nekte barnet oppstart. De kan ikke begrunne det med at barnet ikke er fyllt 1 år ennå. Dersom barnehagen ikke kan ta inn barnet under ett år, så kan de heller ikke ta betaling. Har du fått tildelt plass fra 1. auguist har barnehagen også fått statsstøtte fra denne dato. det er dermed svindel dersom de nekter dere oppstart. Hvis barnehagen har i vedtektene sine at barn ikke kan starte før de er ett år, kan de heller ikke tidele deg plassen før fra den datoen barnet faktisk fyller ett år. Når de har tildelt deg plassn fra 1. august og du faktisk også har betalt for plassen fra denne dato, så kan du kreve at barnet begynner når som helst etter 1.august!
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #7 Skrevet 13. oktober 2008 Jeg sier ikke at jeg ikke er enig med dere at dette er svindel, men jeg vet at dette blir praktisert i mange private bhg. Det ble også gjort i kommunale før. Er ikke bhg tilrette lagt for barn under ett år kan de heller ikke gå der selv om man betaler for plassen.. Anonym 19:18
Gjest Skrevet 13. oktober 2008 #8 Skrevet 13. oktober 2008 Så lenge de kommunale også drev med dette, var det en form for "svindel" som kommunen så gjennom fingrene med, og som en enkelt mor ikke kunne gjøre noe med. Men etter at kommunene (i hvert fall Oslo) har satt foten ned, og bestemt at støtte IKKE LENGER utbetales til plasser som ikke tas i bruk, er situasjonen endret. Nå er det å ta imot støtte for et barn som ikke tar i bruk plassen dirrekte mot kommunens regler. Og kommunen er interessert i å stoppe denne praksisen også i de private barnehagene.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2008 #9 Skrevet 13. oktober 2008 Det er da en mengde barnehager som har avd fra 0-3 år f.eks! Her begynte snuppa da hun var 10,5 mnd gammel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå