Gå til innhold

Sindre, Synnøve og ....... forslag til neste?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ville gått for S denne gangen også.

Synes for øvrig Emil er et "rampenavn" som ikke passer noe særlig bra sammen med Sindre og Synnøve - to flotte, stødige navn.

Synes Sofia blir litt for utenlandsaktig, Samuel er flott:

Hva med:

Sindre, Synnøve & Sanna

Sindre, Synnøve & Sigurd

Sindre, Synnøve & Severin

Sindre, Synnøve & Sakarias

Sindre, Synnøve & Sabrine/a

Sindre, Synnøve & Sonja

Synes også nestemann bør få et norsk navn. Å putte inn f.eks. Samuel her blir helt stilkræsj! Hva med:

Signe

Stine

Solfrid

Solveig

Sølvi

Åsne

Asta

Tordis

Margit

Ståle

Steinar

Sigurd

Sølve

Ådne

Einar

Erling

Gjest Siklerotte

Samuel liker jeg ikke - men egentlig kjenner jeg en dritsøt gutt som heter det, så det er egentlig litt søtt allikevel. Sophia er ikke finst på norsk, Leonora minner meg om en død hund som var helt syk i hodet, Pernille er ikke fint + så sinnsykt mange som heter det overalt, Emil er jo kjempesøtt, Elias òg....

Men egentlig hadde en S passet fint inn...

Sindre, Synnøve og Sunniva

Sindre Synnøve og Silje

Sindre, Synnøve og Sanne

Sindre, Synnøve og Simon

Syns forslagene dine er i en helt annen gate enn søskena. Nå er jeg for at søakennavn skal uttrykke at barna er egne individer, men med så norske navn på de to første, virker det nesten som sistemann er adoptert fra utlandet.

Ville gått for et norsk navn til minsten også, hvilken bokstav det begynner med spiller mindre rolle.

Frøydis

Mari

Mathea

Martine

Ingeborg

Solveig

Selma

Eline

Gunnhild

Astrid

Even

Simen

Gaute

Bård

Haldor

Halvor

Tore

Jone

Severin

Sigurd

Annonse

Er jo ikke som Anne og Anna liksom.. Er jo bare S-nn-v de har in common. Likevel er det noe som skurrer for min del. Altså, tror ikke ville falt meg inn at Synnøve "stammet fra" Sunniva sånn uten videre, men har nå en gang lest dette - rart hvordan man blir irriterende oppmerksom på sånt i ettertid..

From my point of view er Sunniva langt mer "internasjonalt" og mer brukt i England etc (uten at jeg egentlig vet noe om dette, vel å merke). Synnøve tenker jeg urnorsk jente med bunad og gulost, men stødige navn er de jo begge.

Gjest Siklerotte

Sunniva er et engelsk navn - den moderne versjonen av det gammel-engelske navnet Sunngifu. Absolutt ikke populært i England - men det har vært ekstremt populært i Norge i historien - 1200-1300 tallet. Så egentlig er det vel mer norsk enn engelsk - selv om opprinnelsen er engelsk... Men brukes ikke i England - i hvert fall ikke møtt en brite med navnet før, eller en brite som egentlig kjenner til navnet (foruten noen katolikker og irer...) Men klart - synnøve er mer norskt i den forstand.

Sunniva var (etter sigende) en kongsdatter fra Irland som var navngjeten for sin skjønnheten og sin rikdom. En hedensk, brutal og ivrig beiler truet henne til ekteskap, men i stedet for å underkaste seg denne mannen ga hun seg frivillig hen til den ukjente skjebne ved å forlate Irland med sine folk i 3 skip uten seil, ror eller årer. Skipene drev nordover og deretter østover til de kom til vestkysten av Norge. Noen av dem gikk på land øya Kinn, mens Sunniva og de fleste andre gikk i land på øya Selja som ligger ytterst i Nordfjord i Sogn og Fjordane.

Folk på fastlandet så med mistro på de nyankomne og anklaget dem for å stjele sauer. Den hedenske befolkningen kom mot dem med sverd og ild, men da blåste det opp til en storm. Den hedenske Håkon ladejarl sendte folk for å drepe dem i den tro at det var hærmenn, men da frelste Gud Sunniva og hennes folk ved å begrave dem under store steiner. Myten vil ha det til at da Olav Tryggvason kom til Selja, fant han velluktende knokler. Det ble bygd en kirke på stedet, og Sunnivas etterlevninger skal ha blitt skrinlagt i 996.

Annonse

Ville hatt et norsk-klingende navn på S.

Sindre, Synnøve og Sigurd

Sindre, Synnøve og Sivert

Sindre, Synnøve og Sverre

Sindre, Synnøve og Steinar

Sindre, Synnøve og Selma

Sindre, Synnøve og Solveig

Sindre, Synnøve og Sofie (ikke norsk, men synes det passer likevel)

Sindre, Synnøve og Serine

Evt andre forbokstaver

Sindre, Synnøve og Åsne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...