Renatea Skrevet 26. oktober 2008 #26 Skrevet 26. oktober 2008 Jeg har heldigvis heller ikke sukker i urinen, men er bare 13 uker på vei. Legen min sa at jeg skal ta glukosebelastning i uke 28. Han fortalte også at over halvparten av dem som er gravide må ta denne testen. Og det går som regel greit for de fleste. Greit å vite at mindre damer også må ta den.
nemi1981 Skrevet 24. november 2008 #27 Skrevet 24. november 2008 det der er omtrent samme svarene som jeg fikk, og det var ingen som kikket noe rart på meg;) jeg fikk trumfet igjennom å bli testet på sykehuset fordi de er mer seriøse og nøyaktige enn endel helsepersonell hos fastlege. hos fastlegen kunne jeg surre rundt i gangene hvis jeg ville, noe som fører til at blodsukkeret går raskere ned, mens på sykehuset måtte jeg gå på toaettet på forhånd for sikkerhetsskyld sånn at jeg ikke skulle flytte meg fra stolen et øyebikk i de 2 timene jeg satt der!! på så forskjellige premisser kan man få ganske forskjellige svar med andre ord;)I
Anonym bruker Skrevet 25. november 2008 #28 Skrevet 25. november 2008 Jeg har hatt glukosebelastning i dag. Det har vært planlagt at jeg skal ta den, men ikke helt ennå (er i uke 24). Imidlertid var det sukker i urinen her om dagen, så jeg er veldig glad det blir tatt alvorlig og at jeg blir testet. Da skal jeg heller stå i både søtt skvip og ventetid på sykehuset..
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2008 #29 Skrevet 1. desember 2008 Noen er litt agressive i forhold til at man blir henvist til å ta testen når man er overvektig. Til det vil jeg bare si at det er jo bra at man følger opp og tester, slik at man kan finne ut om det trengs nærmere oppfølging eller ei. Det er ikke krise å få sv. diabetes, man må som regel bare være litt mer bevisst på hva man spiser. I tillegg vil jeg bare si at å være overvektig og i fare for å få sv. diabetes er litt som høna og egget - hva kom først? Ut fra det jeg har lært via diverse dietter og egne inngående studier av temaet så er det slik at mange overvektige har insulinresistens (som på mange måter er stadiet før diabetes). Det betyr at insulinet blir produsert, men ikke fungerer optimalt. Dette er også ofte årsaken til at man er overvektig. Søk på temaet insulinresistens på nettet så kanskje du finner mer ut om hvordan dette er og fungerer. Så det er ikke alltid slik at man får sv. diabetes fordi man er overvektig. Men man kan være overvektig fordi man allerede har problemer med insulinet (uten å vite om det selv) - og spesielt i sv.skapet er dette greit å få påvist så ikke barnet legger på seg for mye i denne perioden (samt får problemer med egen insulinproduksjon). Håper derfor at alle overvektige med takknemlighet tar denne testen, gjerne også foreslår den selv slik at man kan påvise dette på et tidligere tidspunkt. Dette er ikke noe å være bekymret for så lenge man får riktig oppfølging!
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2008 #30 Skrevet 2. desember 2008 Jeg har hele veien tenkt at det er bedre med en test for mye enn en for lite. Både for min egen del (vi skal jo fortsette å leve etter fødselen) og for barnet vi har i magen (som pent må følge mors helsetilstand så lenge det er inni magen). Jeg var fryyyktelig skeptisk til denne glukosebelastninga på forhånd. Hovedsaklig fordi jeg ikke tør stå opp før jeg har fått spist noe, pga kvalme. Men jeg klarte meg helt fint, og etter første kopp med sukkervann (som er druesukker oppløst i vann, ikke vanlig sukker) gikk faktisk kvalmen over! Det man må være forberedt på er at dette tar tid. Først måler man blodsukkeret (stikk i fingeren), så drikker man en kopp sukkervann og venter i 15 minutter. Så måler man blodsukkeret igjen (nytt stikk i fingeren), drikker en ny kopp sukkervann og venter i 1/2 time. Deretter måler man blodsukkeret, drikker enda en kopp sukker vann og venter i 1 time. Så måler man blodsukkeret nok en gang, man drikker den siste koppen med sukkervann og venter i 2 timer. Og avslutter det hele med en siste måling av blodsukkeret. Svaret på om du har svangerskaps-diabetes får du umiddelbart etter siste måling av blodsukkeret. Mine verdier var lavere etter siste måling enn den var da jeg starta, og det er et godt tegn. Jeg hadde med meg ei bok på legesenteret, heldigvis! For man blir rimelig lei av å bla i de gamle ukebladene som ligger på venterommet... Et annet tips er å ha liggende noe saltmat til du er ferdig med denne testen. For tro meg, du har IKKE lyst på noe søtt etterpå Selv hadde jeg to kylling-biter liggende i kjøleskapet fra middagen dagen før, og denne skivet jeg opp og stekte i litt ekstra krydder, og bare gomlet i meg. Sunt og godt Lykke til med glukosebelastninga damer! Det går så bra så! Og husk: Får du påvist svangerskapsdiabetes, er det som regel nok å legge om kostholdet litt. Det er kun i sjeldne tilfeller man må ty til insullin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå