Gå til innhold

bekjymra... glukosebelastning..

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei. skal ta glukosebelastning på onsdag. fikk beskjed om det i dag av jordmor. har ikke sukker i urinen og har lagt på meg 6 kilo. veier 100 kg. (er i uke 33).. klarer ikke la vær å være bekjymmret...

noen som har vert i samme situasjon å som ikke har fått påvist svangerskapsdiabetes?

tror dere det går bra?

trenger noen oppmuntrene ord..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, det er sjelden noe å bekymre seg for hvis du ikke har sukker i urinen. Ikke har du gått opp mye heller, så sannsynligvis har du flotte verdier =)

Lykke til!

Skrevet

eg hadde ikkje sukker i urinen, å hadde lakt på meg 6 kilo når jordmor ville eg skulle ta en test, veide da 96 kilo.. testen var helt fin:) tror ikkje du har noe å bekymre deg for:)

Skrevet

hei:) vog vel ca 98 kg då eg tok glukosebelastning..det var i veke 29! har aldri hatt antydning til sukker i urinen, og blodtrykket er fint! og hadde heller ikkje svangerskapsdiabetes:) og elles i fin form! dette går så bra så;)

men jordmora mi synst likevel eg var for feit( ho sa ikkje det direkte, men såg det på ho), så ho ga meg ei brosjyre for folk me diabetes..og eg har ikkje diabetes!! kremt kremt! og babyen min ligg like over gjennomsnittet..men ikkje over den grøne streken! er 170 høg, er i 34. veke no..og har lagt på meg 9 kg (frå 90) det einaste ho bryr seg om er vekta mi! hehe..litt frustrert her:P

Skrevet

Hei. Ikke noe å bekymre seg over. Tok selv testen etter anbefaling fra jordmor, og kun grunnet vekten min. Var vel 92 i uke 30 tror jeg. Hadde ingen tegn på svangerskapsdiabetes, det er bare en sånn rutine greie for oss som veier litt mer:) Testen gikk kjempe fint, super herlig følelse etterpå når alt var overstått. Det går nok helt fint skal du se så ikke gru deg. Og gratulerer med kun 6kg i uke 33, det er bra det:D

Lykke til

Skrevet

tusen takk for oppmuntrende innlegg.. :) er litt roligere nå kjenner jeg..

Skrevet

man må jo vente et par timer etter man har drukket sukkervann før en tar prøve igjen.. sitter man da og venter på venterommet.? ikke akkuratt behagelige benker..

Skrevet

Jordmor ville at jeg skulle ta en slik test bare pga vekta mi, hadde ikke sukker i urinene, og hadde ikke gått opp mye. Og hos meg viste det seg å være svangerskap diabetes. Men er ikke noe å bekymre seg for. Jeg har hatt det i 3-4 uker nå og syns det går veldig bra! Men du må tenke mer på hva du spiser og du får nøye oppfølging av sykehuset. Om det viser seg at du har sv. diabetes, er det bare å spørre mer, så kan jeg fortelle og gi råd!

Skrevet

Jeg tok det også sist. Var 103 da jeg ble gravid. 182 høy. JM syntes egentlig det var noe tull siden jeg var i så fin form, men ville følge retningslinjene for glukosebelastning over BMI over 27(?). Legen ristet også bare på hodet av det, men testen ble da gjennomført, med gode resultater. det går nok så bra atte!

Skrevet

Jeg var forøvrig 100 kg da jeg ble gravid og har ikke hatt noen problemer gjennom svangerskapet. Fant ut at jeg hadde sv. diabetes i uke 27

Skrevet

Var på glukosetest i dag, gikk akkurat som jeg trodde. Ble super dårlig av å ikke spise frokost, har vært sånn alltid.

Det viste seg å ikke være så rart, når vi kom til legen hadde jeg 5,6 og etter to timer hadde jeg 4,9... Legen så litt rart på meg, er det veldig uvanlig å gå så langt ned igjen etter å ha fått i seg så store mengder sukker?

Skrevet

med min første fikk jeg glukosebelastning, den tok jeg på første kontroll ca 10uker. Veide 93kg da jeg ble gravid, Glukosebelastninga gikk helt fint, hadde normale verdier. Ingens ukker i urin og alt var fiont hele veien. Gikk opp til 103 kg da jeg fødte.

Denne gangen veide jeg 98kg da jeg ble gravid, ingen har snakket om glukosebelasting denne gangen, men legen sa rett ut at jeg veide alt for mye og at jeg burde jo ha gått ned i vekt før jeg bløe gravid, jaja sa han nå er det jo for sent så vi må bare gjøre det beste ut av det. Sukk, fikk litt vindt da, men men er jo min egen fil, vet jo at jeg er noen kilo for mye. Har gått opp et par kilo, men nå gått ned igjenn, er nesten 4mnd på vei og veier nå 98, så håper jeg klarer å holde vekta, men er også nervøs for svangerskapdiabetes.

Skrevet

Du skal ikke bekymre deg. De har retningslinjer i forhold til BMI som en annen nevnte. Men et tips, ta med en bok eller annet lesestoff, evt. strikning. Det er forferdelig kjedelig å sitte der å vente.

Hadde to sånne i forrige svangerskap, lå litt opp mot grensen men var aldri i nærheten av diabetes. Har hatt en til nå og skal ta en til. Det går nok helt fint.

Skrevet

Jeg skal også inn og testes om en ukes tid.

Gruer meg til å drikke det sukkervannet. Er det noen som vet om man kan ha med sitron og ha i vannet?

Skrevet

Eh, tviler på at det blir noe særlig bedre av det...

Er en lags melisliknende blanding (tynntflyende).

Bare svelg uten å make på det.

Du kan drikke litt vann da, det hjalp for meg ihvertfall.

Smaker egentlig ikke vondt, bare veldig søtt. Akkurat som melis;)

Skrevet

Høres ekkelt søtt ut... Får håpe jeg kan skylle ned med litt vann ved siden av.

Hvor mye sukkervann må man drikke? Glemte å spørre jordmora om det.

Skrevet

Jeg måtte drikke to fulle engangskopper (slike hvite plastikk).

Måtte også betale for det, og det er det dyreste sukkeret jeg noensinne har kjøpt, hehe,,, 65,-!!! Det tilsvarer 6 kg farin, noe som er mer enn hva jeg kjøper i løpet av et helt år... hehe...

Jeg tok testen grunnet at jeg har høyere bmi enn 27... har ikke hatt noe høyt blodtrykk eller noe som helst proteiner i urinen, men hadde temmelig høyt resultat, så jeg har svangerskapsdiabetes :/ ingenting som egentlig tilsier at jeg skal ha det, så det kan gå begge veier...

forresten; da det skulle drikkes (noe som ikke var lett i og med at jeg sliter med døgnkvalme), så var det såvidt at jeg fikk lov til å drikke littegrann rent vann etterpå, men jeg skulle aller helst ikke ha i meg noe... og skal faste på forhånd, og under de to timene, og det gjaldt tyggis også faktisk, for det kunne virke inn på resultatet :/

lykke til, håper det går bra :) ikke bekymre deg på forhånd hvertfallm du får ikke gjort noe fra eller til, og om det skulle vise seg at du har det så er det jo bare bra at de finner det ut, ikke sant :)

Skrevet

Hører egentlig ikke til her inne, men så navnet på innlegget på 1.siden, så beklager at jeg blander meg inn selv om jeg ikke hører hjemme her...

Jeg tok glukosebelastning forrige uke pga spor av sukker i urinen. Blodsukkeret mitt var 4.9 fastende og 4.4 etter belastningen. Jeg også synes det hørtes fryktelig rart ut, at det hadde gått ned liksom... Men fikk beskjed om at det var bare et godt tegn. Kroppen tok unna sukkeret veldig bra! :) Så ingen grunn til bekyming:)

Og ja, det er lov å ha med seg sitronsaft og blande inn (sånn man har i teen). Jeg fikk det "servert" til jeg da - og jeg synes det hjalp veldig. Var helt grusomt uten, men med var det til å holde ut...

Skrevet

Jøjje meg, så mange fæle ord som brukes på det sukkervannet. Vi skal føde barn jenter, 3-4 dl med sukkevann er som barnemat å regne. Er veldig søtt ja, men tar 30 sek å få i seg ;)

Skrevet

for meg, som hadde en jævlig fødsel sist, så synes jeg ikke det var bare bare å drikke det sukkervannet faktisk... og brukte ti minutter, sleit skikkelig. er ikke akkurat så glad i sukker... måtte hølje ned det siste da, for fikk ikke lov å bruke lenger tid, men det var ikke lett, og jeg var rett ved å kaste opp igjen alt...

så folk er forskjellige ;)

Skrevet

Gruer meg aller mest til å gå så lenge uten mat. Pleier å bli svimmel og kvalm hvis jeg ikke spiser frokost. Og tror ikke jeg blir så mye bedre av å måtte drikke sukkervann og så vente ennå noen timer før jeg får spist mat... Får bare håpe det går bra:)

Skrevet

har tatt testen nå.. kjempe fine resultat:) langt unna svangerskapsdiabetes.. :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har ikke tatt glukosebelastning selv, men har nyoppdaget diabetes type 2. I tillegg studerer jeg bioingeniør og har lært en del om diabetes og sukkerbelastning m.m. ;o)

Det at man er svimmel og kvalm på morgenen kan ha den naturlige forklaringen at blodsukkeret er lavt i tillegg til graviditeten. Da er det jo ikke noe som er bedre enn litt sukkerlake. ;o) Det er sikkert litt søtt og ekkelt, men så lenge man ikke smaker på det før man svelger unna, så burde det gå bra. Har tro på dere, jeg!

Og som en annen sa her, så er det vel mye verre ting enn litt sukkervann. ;o)

Skrevet

eller det kan ha den forklaring at man er sinnsykt kvalm, døgnkvalm, pga graviditeten... og ikke alle klarer å svelge unna uten å kjenne smaken først...

folk er forskjellige

Skrevet

Jeg har også tatt testen nå, og det gikk helt fint å drikke det sukkervannet. Smakte så klart ikke godt, men det gikk allikevel fint. Men mine resultatet var ikke like bra, så jeg må få videre oppfølging på sykehuset. Men får tett oppfølging så det kommer nok helt sikkert til å gå fint :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...