Gå til innhold

Hvor kaldt kan man ha det på soverommet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi som får en liten høstbaby kan kanskje ikke ha vinduet opp på nettene? Nå har vi vinduet oppe hele tiden og temperaturen ligger rundt 16 grader. Det er vel for kaldt? Noen som har innspill?!

Skrevet

Er det ikke sånn ca 18 grader den "ideelle" sove-temperaturen er, mon tro? :)

Skrevet

Vi venter vårt tredje høstbarn og har det kaldt på soverommet. Vi har garantert ikke over 16 grader om vinteren, snarere lavere - tror vi har ned mot 10?

Det er mye verre for baby å ha det for varmt enn litt for kaldt.

Du må jo sørge for at barnet sover med en tynn lue og at det ikke blir kaldt på hendene da det er disse kroppsdelene som stikke opp fra dyna. Jenta vår sov med ullsokker på hendene, bomullslue og pysj - med body under pysjen på vinteren. Lammeskinn i senga, dyne og ullteppe ved behov.

Skrevet

Helst ikke under 10 minusgrader...hihi;)

Babyer sover godt på kaldt soverom de og, så lenge de ikke ligger i trekk. Du vil lære babyen din å kjenne rast med tanke på hvor mye klær som trengs. 16 grader er ikke for kaldt. Mye værre om det blir for varmt. Helst ikke varemere enn 18 grader, men det kan man jo ikke ta hensyn til på sommeren da.

:)

Skrevet

Leste i en av bøkene at 15 grader er ideelt faktisk (Nylander?). Høres kaldt ut, men det stemmer som det blir skrevet her at for varmt er verre, da det øker sjansene for krybbedød (som dog er veldig sjelden blitt, når babyene sover på ryggen)

Skrevet

16 grader fikk jeg beskjed på av jordmor i dag:)

og ikke trekk=)

Skrevet

leste nettopp i en bok som fulgte med gratis-pakken fra Rimi at babyen skal ha en romtemperatur på ca 18 grader om nettene

- takk, det visste ikke jeg, så da lærte jeg noe nytt idag også ;o)

Skrevet

Takk for alle innspill. Det høres jo absolutt som de fleste er enige om at 16-18 grader er helt okay så lenge den velse er godt kledd og ikke ligger i trekk.

Når det gjelder å ha på lue så høres det også veldig fornuftig ut. Ville i grunn ha gått for det, men i boka " Mamma for første gang" anbefalles det ikke på grunn av faren for krybbedød. Så vi får se da om det blir med eller uten lue.

Skrevet

Det kommer an på lua.

Du må ikke ha en lue som kan legge seg over ansiktet når barnet snur på hodet. Vi bruker bare lue når vi har ned mot ti grader...da også ullsokker på hendene :-)

Skrevet

Hva slags type lue vil ikke legge seg over ansiktet hvis barnet snur på hodet? *dumt spørsmål, rødme* Har tenkt mye på dette... Vi får det veldig kaldt på soverommet om vinteren, men vinduet MÅ være oppe... Og babyen skal jo liksom ikke sove med lue, men jeg tror ikke vi har noe valg...

Skrevet

Jeg leste at ca 15 grader er fin temperatur for ungen på soverommet. Burde være litt kjølig, så tar man heller på mer klær.

Skrevet

meg80, syns ikke var et dumt spørsmål i det hele tatt.. jeg lurte akkurat på det sammen nå.. hvilken lue vil ikke komme over ansiktet hvis de snur seg? Det må kanskje være luer uten snøring? Slik at hvis babyen snur hodet så detter heller luen av...?

Skrevet

Mener dere seriøst at babyen skal ligge m lue og votter når de sover i sengen sin inne..? Hmmm...Tror ikke vi skal satse på d nei.. Men så pleier ikke vi å ha vinduet oppe om natten på høsten/ vinteren heller da, vi tar bare en kjapp lufting før vi legger oss!

Skrevet

Har aldri tenkt over det jeg heller. Brukte ikke lue inne på tulla, men i vigna lå hun jo med lue på, og opplevde aldri at den havnet i ansiktet når hun snudde på seg. Hadde alltid hjelmlue på, evt med ulllue over på kaldere dager.

Ser for meg en tynn hjelmlue i bomull, om de ikke er for store vil jeg tro de sitter godt:)

Skrevet

Vi må ha vinduet oppe, ellers blir luften så utrolig dårlig på soverommet... Det er ikke noen annen ventilasjon i huset der vi bor, og har vi soveromsdøra åpen for å prøve å lufte den veien, noe som forøvrig fungerer dårligere, får vi kjapt besøk av tre katter i senga, noe vi helst vil unngå. ;)

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at det skal være noe farlig for babyen å sove i et kaldt rom om natta!??

Selv om det skrives og sies at 16-18 grader er ideelt blir vi å ha det kaldere på soverommet, godt ned mot ti grader hvertfall. Jeg blir kvalt om jeg ikke får frisk luft om natta selv om det er aldri så kaldt ute... Om ikke vi har vinduet åpent på de kaldeste vinternettene, så blir vi ikke å fyre på soverommet. Vi har kjøpt soveskinn og dundyne og skal bruke en tynn lue og noe på hendene om natta. Det er heller ikke uvanlig å pakke inn babyen i et helseteppe under dyna om det er kaldt i rommet. Et annet alternativ er å rett og slett legge ungen i saueskinnsposen/voksiposen om natta, slik man gjør når de sover ute i vogna på dagen. Blir ikke det lunt og varmt nok i et kaldt soverom, så vet ikke jeg.

Men helt nyfødt skal strengt tatt ikke ha det altfor kaldt, det er vel de fleste enige om, så dette med kalde rom er som det meste en vurderingssak. Og det er vel så farlig for babyen å bli for varm som å bli for kald.

Det er vel også stor forskjell på å ha vinduet helt oppe og bare litt på gløtt når det er kaldt. Må man ha vinduet oppe pga at det er eneste mulighet til å få inn litt frisk luft, så heller det enn å sove i luft som ikke kan pustes i utover natta.

Et alternativ sammen med vinduet på gløtt er å bruke en varmeovn i samme rom, bare for å jevne ut temperaturen litt. Da kan dere både få inn litt frisk luft samt fylle på med litt varme på de kaldeste vinterdagene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...