Gå til innhold

Hva ligger blodprosenten deres på nå når det nærmer seg slutten?

Anbefalte innlegg

Jeg er i uke 37 i morra, og var hos legen i dag og målte bl.a blodprosenten. Den lå på 15,3, er ikke det veldig høyt? Jeg har alltid liggi høyt visstnok(12 og oppover), så legen reagerte ikke no særlig på det egentlig. Men noen her som har litt snøring??

Fortsetter under...

Jeg har termin om 4 dager, og blodprosenten min er den samme nå som på en av de første kontrollene jeg hadde, 15,1 :)

Er jo bare bra at den er såpass høy :)

blir den lav, så må man jo ta tilskudd...

er i dag i uke 30+4. har ikke hadd høyere prosent enn 10,4 eller lavere enn 10,0. i forige uke på kontroll så hadde jeg 10,0.. er det veldig lavt? var jo litt stor forskjell fra dere.. legen sa ingenting om tilskudd...

Jeg veit ikke om det er noe regler på hva som er veldig høyt eller lavt egentlig, Det var bare hun legesekretæren som stakk meg i finger'n, som sa det var så høyt, så hu stakk to ganger for å dobbelt sjekke, men legen kommenterte det ikke no spesiellt.

Når det gjeder lav blodprosent, så er det jo noen som må ta jerntilskudd, men jeg veit ikke hvor lavt det er snakk om da:) Men hadde det vært for lavt, hadde nok legen sagt noe om det:)

Annonse

jeg hadde synkende blodprosent fra 12 - 9 på 3 sjekker, da sa legen jeg burde begynne med tilskudd siden jeg var endel svimmel og kvalm.

Men jeg har slutta igjen siden jeg fikk litt hard mage, håper det ikke er skadelig da. ....

Med forbehold, mener legen min sa at en gjennomsnittlig normal blodprosent ligger mellom 9-13.. er den mindre kan det hende at man må ta noe tilskudd og slik jeg fortsto det - var den høyere så var det bare bra.. iallefall det hun sa. selv hadde jeg en blodprosent på 15, komma et el annet, og det var supert sa legesekretæren som kom med resultatet...

Blodmangel betyr at man har for lite hemoglobin i blodet. Dette angis enten som antall gram hemoglobin pr dl blod eller som et prosenttatt. De tallene dere viser til i tråden er hemoglobin g/dl,blodprosenten angis i prosent. Grensen for hva som er lite er avhengig av flere faktorer slik som kjønn, alder og graviditet.

Fra lommelegen:

Menn har blodmangel hvis det er mindre hemoglobin enn 13 g/dl (blodprosent under 88 %).

Ikke-gravide kvinner har blodmangel ved hemoglobin under 12 g/dl (blodprosent under 81 %)

Gravide kvinner har blodmangel ved hemoglobin under 11 g/dl (blodprosent under 74 %).

Barn har litt andre hemoglobinverdier enn voksne, og verdiene forandrer seg med alderen. Når barnet blir eldre, nærmer hemoglobinverdien seg verdiene hos voksne.

Mine veridier har ligget på 10 tallet fra uke 20. Ikke begynt med jern etter eget ønske fordi magen reagerer på det. Det kan likevel være lurt å ikke gå få langt i hemoglobin før fødselen, fordi mange mister en del blod under fødsel/KS. Jeg hadde hb på 6 etter KS sist fødsel, og det gjorde jo ikke barselperioden enklere. Snakk med legen deres hvis hemoglobinverdien er synkende.

HI: grenseverdien for hemoglobin for kvinner er 11,5-15,5 vanligvis. Du ligger på 15,3 og det er innenfor normalen selv om det er øvre normalområde.

min ligger på 9.4. veldig lavt sa legen til meg, så jeg må spise jerntabbiser:P

også fikk jeg beskjed om å spise så mye tomatsuppe som jeg bare klarer.... skal hvist hjelpe:)

Annonse

Man kan ikke bare se på blodprosenten, men også på "jernlagrene" - dette ser dem med en ordentlig blodprøve.

Jeg har blodprosent på 12-13% (uke 28), men skal likevel spise jerntilskudd pga lave jarnlagre. Jeg har en mor som er bioingeniør, og har spist jern siden midten av august. Jeg har også vært plaget med lave jernlagre før jeg ble gravid. Så en høy (og fin) blodprosent tilsier ikke nødvendigvis at man ikke bør ta jerntilskudd.

Jeg har liggi på 10 - 10,5 fra ca uke 20.. Fikk beskjed om å ta jerntabletter av legen. Det hjalp ingenting, så jeg slutta etterhvert. Men etter uke 30 hadde jeg blodprosent på over 11.. Jordmora mente at babyen stjæler mye blod i perioden uke 20 til uke 30.. Jeg har måttet begynne på jern igjen pga lavt jernlager, dvs 9..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...