Gå til innhold

Allergisk mot egg, melk og hvetemel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt som er allergisk mot egg, melk og mest sansynlig hvetemel. Han spiser ikke noen form for grøt og tar heller ikke noen sorter mme. Vi ikke ha flaske eller smokke. Nå er vi litt i beita for hva vi ska gi den lille til mat. Er det noen som har en ide på hva vi skal gi den lille å spise? Er det mange som har det som oss?

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er gutten din? Min sønn er allergisk mot mye, blant annet egg, nøtter og fisk. Under et opphold på Voksentoppen (Rikshospitalet) fikk jeg en meget nyttig samtale med en ernæringsekspert. Jeg ville bedt helsesøster sjekke om det er mulig for dere å få et møte med en fagperson. Det gir en god trygghet i hverdagen, for det er vanskelig å høre på alle de "gode" rådene man får fra de som "har hørt at....".

• 1 måned senere...
Skrevet

Hei,

Hadde samme diett for noen år tilbake, men jeg er jo forsåvidt voksen. Har imidlertid noen generelle tips med slike allergier: Sjekk ut maisgrøt om gutten er liten, og prøv å lag mat fra bunnen av til ham, da vet dere akkurat hva han får i seg, det er mye skjult hvetemel i maten på butikken!

Selv byttet jeg melk med rismelk, og hvetemel med spelt. Egg har jeg ingen gode erstatninger på, men med litt trening blir man vant til et kosthold uten.

Fordelen er at han kan spise kjøtt, fisk, grønnsaker, ris, poteter og mye annet - som også kan moses til barn!

Smør kan kjøpes uten melk, både vanlig smør og margarin!

Gutten deres vil få et veldig sunt kosthold uten egg, melk og hvetemel, og føle seg mye bedre!

Lykke til!

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har en jente som er allergisk mot det samme. Men vi blir fulgt opp nøye av lege og tilfører det hun ikke tåler i små mengder slik at kroppen skal kunne venne seg til eks. melk. Dette har gått fint med melk og mel men ikke med egg. Så i dag er hun 6 år og kan spise matvarer med melk og mel men hvis hun har dårlige perioder så må vi være mer varsom med hva vi gir henne å spise. Du bør få et opplegg fra guttens lege som dere kan følge slik at han får i seg alle de stoffene han trenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...