Gå til innhold

GBS / streptokokk B

Gjest Leelu30

Anbefalte innlegg

Gjest leelu25-nr.2 *30.03.09*

Idag ringer legen min å forteller meg at jeg har utslag på dette i urinen min.

Jeg hadde 4+ på hvite blodlegemer. så leser JEG på www.gbs-info.net at om man får utslag på dette i urinen er det MYE av bakterien til stede. legen sier det ikke er nødvendig å behandle dette med antibiotika og heller ikke ta dyrkningsprøve fra skjeden?? Er ikke det veldig rart.

Jeg slår meg ikke til ro med dette og blir mer og mer bekymret. Ringer til slutt føden og får snakke med en gynekolog som sier jeg kan komme opp imorra kl 10 og bli satt på antibiotika direkte.

Ærlig talt, tenk om jeg hadde vært av den avslappa typen og slått meg til ro med det legen sa?

Jeg har en nydelig gutt som blir 2 år i desember og ante ikke engang hva dette var når jeg gikk gravid med han!

Uff, syns det var trasig at jeg nå skal få dette å bekymre meg over.. leser jo at det dør barn i magen av dette... :(

Fortsetter under...

Det er da ikke vanlig prosedyre å få antibiotika for dette under svangerskapet. 30 % av alle kvinner har denne bakterien i skjeden, og det er kun ved fødsel at man skal være obs. Drøyer fødselen etc så kan det være aktuelt med antibiotika slik at barnet ikke blir smittet på vei ut. Det er da ikke bakterier inne i fostersekken til barnet.

Jeg hadde også 4+ utslag på urinprøven. Det behøver ikke være infeksjon i det hele tatt... Hos meg satte de den til dyrking og urikulten som de kalte det var negativ. Trodde selv at det ikke kunne være forurensing av urinen, var veldig nøye og vasket meg kjempenøye før jeg tisset i glasset. Men er veldig glad for at jeg ikke ble satt på antibiotika med en gang. Liker ikke å proppe i meg medisiner som går over til babyen hvis det ikke er helt nødvendig.

Jeg fikk påvist GBS i skjeden og i urinen etter dyrkning for noen uker siden. Legen på sykehuset gav meg penecillin, og sa at de gjorde dette fordi de hadde funnet det også i urinen, og da betyr det at det er oppblomstring som bør behandles. Jeg har lest at noen mener det ikke trengs behandling siden vi som er bærere uansett kan få ny oppblomsring før fødselen, men jeg tror det er ganske vanlig å behandle det når det er oppblomstring.

Det er mange triste historier om GBS, men jeg tror det som lønner seg er å lese det som står på sidene til folkehelseinstituttet o.l. slik at man vet hva man har krav på og kan følge det opp. Disse linkene er nyttige:

http://www.shdir.no/portal/page?_pageid=134,67714&_dad=portal&_schema=PORTAL&_piref134_67721_134_67714_67714.sectionId=291&_piref134_67727_134_67714_67714.artSectionId=238&navigation1_parentItemId=1046&navigation2_parentItemId=1046&navigation2_selectedItemId=1046&_piref134_67727_134_67714_67714.articleId=52383

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5565&MainArea_5661=5565:0:15,3501:1:0:0:::0:0&MainLeft_5565=5544:59441::1:5569:5:::0:0

http://www.dagensmedisin.no/nyheter/2007/06/20/nyeanbefalingerforgbs/index.xml

Ellers tror jeg vi skal være glade for at vi vet om at vi har det, vi har jo et godt utgangspunkt sånnsett siden vi kan passe på både før, under og etter fødselen.. :)

Siden det kan blomstre opp igjen vurderer jeg å følge rådene om melkesyrekapsler som det står om på www.gbs-info.net slik at oppblomstring kanskje forhindres. Jeg tror også jeg skal skylle skjeden min med klorhexidin når fødselen skal skje da jeg har lest at noen leger/sykehus visstnok anbefaler dette.

Håper dette var nyttig info for deg. Jeg tror ikke vi trenger å bekymre oss for mye om dette, spesiellt siden vi nå vet om at vi har det. :)

Gjest leelu25-nr.2 *30.03.09*

Glemte å svare selv her jeg.

Til anonym over:

Når det er påvist i urinen og den er sendt til dyrkning og det er GBS skal det konsekvent behandles med antibiotika jo.

Ikke når man bare er bærer av bakterien, det er som du sier 30% av alle gravide.

Info fra fødeselsoverlegen på føden :)

Men jeg hadde 4+ på urinen og den ble sendt til dyrkning og slo ut positivt på GBS oppblomstring, ikke bare at jeg var bærer :)

Nå ble nok jeg litt ekstra skremt av dette grunnet en tre døgns-fødsel sist som endte i hastesnitt og livløs gutt som havnet på intensiv i 8 døgn. Skal av den grunn ha planlagt snitt denne gang og har fått beskjed om at jeg får antibiotika under keisersnittet.

Kunne visstnok være smittefare selv om barnet ikke kom ut gjennom skjeden.

Så nå slapper jeg av og får god oppfølgning med prøver fra skjeden hver 14.dag.

Melkesyrekapsler skal jeg også ta, etter anbefaling fra føden. Syns det var ordentlig godt å få snakket med kompetente folk på føden på dette området, og ikke en tre-minutters telefon fra en ganske stressa lege :)

• 4 uker senere...

Hei!

Vi er litt i samme båt, føler jeg. Fikk også vekst av GBS på urinprøven da jeg hadde UVI for 2 uker siden (i uke 29). Jeg lurer på hvilken penicillin du fikk og hvor stor dose. Føler det er så mange sannheter der ute og går når det gjelder GBS og ikke faste rutiner, desverre. Fikk også beskjed om antibiotika intravenøst under fødselen. Jeg er blitt ganske vettskremt av alt som er å finne av historiene på nettet og er nå livredd for alt fra for tidlig fødsel til fosterdød :((( . På forhånd, takk for svar!

Har forresten også et desemberbarn fra 06 ;)

Annonse

Leelu:

Så bra at du får ordentlig oppfølging, og hyppige oppvekst-prøver. Det er kjempeflott, og ikke alle forunt. Håper du slipper noe mer tull med disse bakteriene, de kan jo absolutt forsvinne under graviditeten med litt antibiotika og ikke dukke opp mer.

Du skriver at du skal få antibiotika under keisersnittet, og det er jo fint, men spør om du ikke kan få det noen timer før snittet slik at det også beskytter barnet bedre. Jeg fikk nemlig antibiotika 5 min før snittet, og min sønn ble smittet av GBS. Dette er uansett veldig sjelden, (ifølge legene skulle det vel nesten ikke gå an) og det kan være han var blitt smittet i magen, siden deler av slimproppen gikk dagen før keisersnitt. Men hvis jeg var deg, ville jeg altså bedt om å få antibiotika en stund i forkant for å være på den sikre siden.

Lykke til

Gjest leelu25 nr.2 er ei jente :)

Hei igjen.

Ja jeg er veldig glad for oppfølgingen jeg får nå men de tør vel ikke annet med den historien jeg har.

Pencillinen jeg gikk på apocillin 600 mg, i 7 dager tre tabeletter om dagen!

Etter denne kuren har jeg IKKE hatt utslag på urin og heller ikke testet positivt på dyrkningsprøvene :)) Noe jeg er veldig glad for!

Nå har det kommet frem informasjon fra sist fødsel som gjør at gjentakelsesfaren ikke er tilstede (var aldri vannavgang - men lekkasje, så jeg ble satt på drypp umoden og lukket)

så jeg har bestemt meg for å prøve en vaginal fødsel og har gitt KLAR beskjed om at så fort jeg merker noe tegn til noe vil jeg rett på antibiotika intravenøst og det skulle jeg få :) Jeg tar ingen sjanser med denne bakterien og det sa de på føden også. Det skal ikke feies under en stol at denne bakterien KAN og ER farlig ved smitte!!!

Krev behandling og prøver dere andre også som har fått det påvist. Bedre føre var, og ingen av oss har jo barn å miste!

Vi skal egentlig være litt glad for at de VET at den er der, for tenk om vi hadde hatt den og de ikke visste det, da hadde nok faren vært enda større!!

Takk for innspill og svar alle sammen :)

Så flott at du kan føde vanlig. Dette kommer helt sikkert til å gå supert, nå som du er klar over GBS'en. At den holder seg borte nå er jo meget bra tegn, da krysser vi fingre og tær for at den ikke kommer tilbake.

Det som er viktig er jo å være på vakt når vannet går eller du mistenker lekkasje og dra til sykehuset med en gang. Fortell alle du møter ifbm med fødsel at du har hatt GBS-UVI, ikke stol på at de leser journalen. Vær også obs dersom du får egne infeksjonstegn og føler deg dårlig, får feber, frostrier etc. Og ikke minst vær obs på barnet etter fødsel, og be om å få legekontroll hvis h*n virker slapp.

Ja, jeg kan skrive under på at dette er skummelt. Jeg unner ingen å få syke barn og man skal ikke ta noen sjanser. Min erfaring er ihvertfall at det er mer fokus på GBS nå enn da jeg fikk førstemann for tre år siden.

Lykke lykke til!

• 1 måned senere...

Jeg ble syk av GBS infeksjon under fødselen for 2 uker siden. Visste ikke at jeg var bærer av GBS engang. Hadde utslag på L+4 på urinen for en tid tilbake men dyrkingen var negativ. Har også født 2 ganger før. Kan den plutselig komme (GBS) eller er en alltid bærer hvis det første er påvist?

Jeg begynte å lekke fostervann da jeg var 35+2 men skjønte ikke helt hva det var og trodde ikke det kunne være vannet som lakk. Neste dag kjørte moren min meg til føden for en sjekk (mannen min var bortreist) fordi hun var 100% sikker på at det var vannet. Ble sendt hjem først en gang uten at de undersøkte skikkelig engang med svar at det ikke var vannet. Fortsatte å renne mer og dro inn igjen for en ny sjekk. Da var det mer usikkert. Så ut som vannavgang, de tok bakterieprøve og ble igjen sendt hjem med beskjed om å komme tilbake neste morgen for enten å bli igangsatt eller avkrefte vannavgang. Da jeg kom hjem denne gangen lakk jeg som en sil. Ventet noen timer og dro inn igjen pga kjente ikke liv. Da var det plutselig rutine med antibiotika intravenøst ved prematur vannavgang. Ble da lagt inn og mannen fikk bli. Etter noen timer kom feberskjelvinger og rier på en gang. Fra det begynte tok det 1t og 25min til jenta var ute. Ble kritisk for henne så de måtte få henne ut, mareritt av en fødsel. Jenta er frisk og fin, ble tatt prøver av henne jevnlig og hun ble godt passet på.

Etter et par dager på sykehuset fikk jeg vite at det var GBS jeg var blitt syk av. Ganske sjokk og veldig skummelt at det var tilfeldigheter som gjorde at jeg ble satt på antibiotika og at jeg gikk med langvarig vannavgang og GBS uten at jenta ble smittet.

Godt at dere vet at dere har det og at alle forholdsregler blir tatt! Håper alt går bra for dere!

• 1 måned senere...
Gjest leelu25 nr.2 er ei jente :)

Ja GBS er ingen spøk....

Jeg har fått ny oppblomstring igjen, også denne gang påvist i urin, men nå bare L2+ på urinprøven, men dyrkning viste positivt på GBS oppblomstring igjen. Nedtur... :(

Så nå er jeg igang med antibiotika-kur nr. 2 og bruker lactal som skal være forebyggende for å holde det surt "der nede" slik at det ikke skal blomstre opp igjen. Melkesyrekapsler skal jeg også kjøpe inn.

Skal også skylle skjeden med klorhexdin i ukene før KS.

Har også bestemt oss for planlagt keisersnitt alikevell ettersom den siste fødselen har satt for dype spor i meg og angsten har tatt helt overhånd, Orker ikke livløs baby igjen som kanskje må på intensiv.

så nå håper jeg bare vi klarer å holde GBS - dritten vekk inntil ks.

Jeg skal også få antibiotika intravenøst under KS.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...