Ønsker-en-til Skrevet 6. oktober 2008 #1 Skrevet 6. oktober 2008 Hvorfor er det egentlig slik at barn ikke skal ha kumelk før de er 1 år...?
2 hjertegull :) Skrevet 6. oktober 2008 #2 Skrevet 6. oktober 2008 dytter litt på denne jeg.. Vil også vite det.. Jeg vet det har noe med syrnet eller ikke syrnet melk å gjøre.. Men hva?
rampete robin Skrevet 6. oktober 2008 #3 Skrevet 6. oktober 2008 Det er ikke av hensyn til forebygging av allergi at man skal vente med kumelk. MME inneholder også kumelkproteiner. Proteininnholdet i kumelk er for høyt for spebarn og nettopp derfor skal det ikke gis de første månedene. Kumelk har lite jerninnholdet og kan dessuten hemme opptak av jern. Derfor bør MME gis som erstatning frem til ca 1 år, da denne er tilsatt ekstra jern. Kumelk kan godt brukes i matlaging de siste mnd før 1 år. Yoghurt og syrnet melk kan gis fra samme alder (ca 10 mnd)
2 hjertegull :) Skrevet 6. oktober 2008 #4 Skrevet 6. oktober 2008 Men.... I barnematglassene merket med 6 mnd, så er det fruktmos blandet med youghurt.. Er denne youghurten behandlet spesiellt, eller hva? Hva gjør man når babyen ikke vil ha mme etter å ha blitt ammet?
kitty08 Skrevet 6. oktober 2008 #5 Skrevet 6. oktober 2008 de kan ha små mengder av yoghurt allerede fra 6 mnd.
rampete robin Skrevet 6. oktober 2008 #6 Skrevet 6. oktober 2008 Yoghurten er sikkert ikke behandlet spesielt, men er snakk om små mengder. Da vi var små ble nok de aller fleste av oss fostret opp på kumelk mye tidligere enn 1 år. Alt med måte så er det nok ingen fare. Jeg hadde ikke vært bekymret om jeg måtte gi ungen en skvett melk å drikke dersom jeg ikke hadde andre alternativer :-)
2 hjertegull :) Skrevet 6. oktober 2008 #7 Skrevet 6. oktober 2008 Mia liker overhodet ikke mme, så i dag prøvde jeg å gi henne litt varmet lettmelk.. Snakk om bare 10 ml på flaska, bare for at hun skulle få smake.. Det gikk ned på høykant gitt Men tror nok jeg skal vente litt med å innføre det ja, hun er jo bare 7 mnd ennå..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå