Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om man kan bli kvitt pco ved å slanke seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

pco er arvelig og man blir stort sett ikke kvitt det, men kan lindre symptomene.

Skrevet

Jeg var overvektig tidligere og hadde fikk da mensen 1 til 2 ganger i året uten behandling. Etter å ha gått ned 30 kg fikk jeg plutselig mensen spontant og har nå syklus på 34-38 dager. Har blitt lett gravid 3 ganger :-) Dessverre har jeg også mistet 3 ganger...

Utredning viser ingen "feil" så langt så vi prøver igjen. Går på metformin og tok pergo nå siste mens. Venter på EL nå...

Men, som lindtnatt sier, er PCO genetisk betinget og vil derfor ikke bli borte men en vektreduksjon kan hjelpe hvis du har for mye å bære på.

Lykke til!

Skrevet

Jeg fikk diagnosen PCO i 2000 etter at blodprøver viste for lavt SHBG-nivå og for høyt testosteronnivå. Tok også ultralydundersøkelse som bekreftet dette. veide da minst 40 kg for mye og tenkte ofte at jeg måtte slanke meg. Så normaliserte imidlertid prøvene seg uten at jeg gikk ned i vekt. Har ikke hatt unormale prøver siden 2001 og er nå gravid uten å ha hatt problemer med å bli det eller hatt problemer i graviditeten.

Jeg klarte for tre år siden å slanke meg 35 kg, men det hadde altså ikke noe med PCO å gjøre. Helsegevinsten og ikke minst den fysiske gevinsten er selvsagt kjempestor og kan sikkert ha bedret sjansene for å bli gravid.

Men PCO-diagnosen blir jeg liksom ikke kvitt. Rart det der...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...