Gå til innhold

Har man krav på forlenget persmisjon uten lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på å ta permisjon uten lønn i 3-4 mndr også tar barnefaren persmijonen sin etter det og da tenker vi at han tar en fri dag i uken til han har brukt opp vekene sine. Noen som vet om dette går?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har krav på 1 års permisjon uten lønn, men det må tas med en gang når permisjonen din er over. Vet ikke helt om han kan utsette sin permisjon. Sjekk med NAV. Står nok endel regler på nettet også.

Skrevet

spørs vel også på avtaleverket der du jobber. I kommunal sektor er det rett til 2 år ulønnet perm + muligheter for redusert arbeidstid.

Regner med at det er tilsvarende i staten. I privat vet jeg ikke. Arbeidsmiljøloven vil gi det en del svar vil jeg tro.

Når det gjelder ulønnet perm, så har ikke nav noe med det å gjøre annet enn at kontantstøtten kommer fra dem så vidt jeg vet.

Skrevet

Her skal far ta sin permisjon over 2 år. Han fordeler sine uker i forlengelse av sommerferiene. Tar det som tidskonto.Blir jo noe av det du lurer på.

Skrevet

Tenkte på pappaen sin oppdeling av permisjon og NAV...

Skrevet

Hentet fra arbeidsmiljøloven:

12-5. Foreldrepermisjon

(1) Foreldrene har rett til permisjon etter reglene i paragrafen her og i §§ 12-2 og 12-4 i til sammen tolv måneder. Foreldrene har uansett rett til permisjon når det ytes foreldrepenger fra folketrygden.

(2) Hver av foreldrene har i tillegg til permisjon etter første ledd, rett til permisjon i inntil tolv måneder for hver fødsel. Denne permisjonen må tas ut umiddelbart etter foreldrenes permisjon etter første ledd. Arbeidstaker som har delvis permisjon etter § 12-6 har likevel ikke rett til permisjon etter leddet her.

(3) Med mindre begge foreldrene har omsorgen for barnet, kan retten til permisjon etter første ledd utøves av en annen som har omsorg for barnet. Arbeidstaker som er alene om omsorgen for barnet har rett til inntil to års permisjon etter andre ledd

Se på punkt 2. Dere har krav på ett års ulønnet permisjon hver.

Skrevet

Hm.. men hva om man har ett års ulønnet permisjon... Hva viss man blir sykmeldt eller gravid.... Beholder man sin tidligere rett til til sykepenger og eller permisjonspenger?? Man mister ikke noen retter her etter å ha hatt ulønnet permisjon.... Viss dere skjønner hva jeg mente...

Skrevet

Jo, du mister sykepengerett og foreldrepengerett.

Skrevet

Du mister nok retten på det da ja vil jeg tro. For å få fødselspenger må man ha vært i inntektsgivende arbeid i 6 av de siste 10 mnd før stønadsperioden tar til.

Jeg å pappaen er ferdig med permisjonene våre etter jul. Da begynner snuppa i bhg, 11.5 mnd. Jeg har valgt å redusere plassen hennes noe, så jeg tar permisjon uten lønn hver onsdag i ett år, slik at vi kan ha fri sammen!=)

Skrevet

Jeg er ferdig med permisjonen nå. men skal ha 10 mnd ekstra permisjon uten lønn. Samboer tar da permisjonen sin når jeg går ulønnet. Koselig det å ha den tiden sammen alle tre. Jeg tror han må ta permisjonen innen barnet har fylt 3 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...