Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte jeg kunne dele de øvelsene som jeg har fått hos fysioterapeut og hos osteopat da jeg begynte å få bekkenløsning. Jeg er nå i 38. uke.

Først mine symptomer. smerter i lyske og symfyse, lignende gangsperre. ved for mye aktivitet, kommer smerter i korsrygg og nedover. støvsuging ender i halting og vansker med å sove. Må ha puter mellom beina og ligge på siden for å få sove.

Så var det øvelsene.

1: Fysio ba med stå forran et bord med underarmene på bordet til støtte. sving hoftene rolig fra side til side slik at det strammer godt i sidemusklene. ca 1. minutt. Jeg kjenner det tøyer i beina også når jeg gjør dette.

2: fortsatt i samme stilling, løft ett og et bein opp fra gulvet uten å bøye i kneet. (bare løft fra hoften). 1 minutt.

3: tøying av innside lår. Bare for dem som klarer ligge på rygg en liten stund. ligger på rygg med beina oppover en vegg. lar beina skli ut mot siden til de ikke kommer lengre. Det er tungt å komme seg i stillingen, og det er tungt å komme opp etterpå, men dette hjelper veldig for meg mot de lyskesmertene. hold beina i stilling i et par minutter. Har jo hørt andre steder at man ikke skal skreve når man har bekkenløsning, men osteopaten sa det var helt greit så lenge det ikke gjør vondt (utover vanlig tøyesmerte). Jeg har iallefall ikke blitt verre siden jeg startet med dette, tvertimot bedre.

4. Tøying av rumpemuskel. to måter. enten tar jeg det i liggende rett etter veggtøyinga. tar tak i en fot om gangen, innsiden av leggen på tvers mot meg, og drar til det tøyer. Holder i 1 minutt. Nå når jeg har blitt litt større, er det også greit å gjøre denne sittende. jeg har valgt trappa, men man kan bruke et bord eller en benk. Jeg sitter med det ene beinet bøyd, med hælen inn mot kroppen, den andre foten og rumpebladet utenfor benkekanten eller utenfor trappetrinnet og nedover. så svaier man i ryggen og bøyer seg fremover til det tøyer. viktig å svaie i ryggen her.

5: Tøying av fremside lår. Det er jo tusen måter å gjøre det på. Jeg står og holder hælen mot rumpa. Presser frem hoften. Det er utrolig stivt etter en lang dag, nesten så jeg ikke får tak i foten for å holde.

6: bakside lår. nå er det lettest å gjøre dette stående. Jeg legger foten oppå armlene til stolen min og bøyer meg frem over den. det tar litt i baken også.

7: tøyer også legger, selv om det ikke har noe med bekkenet å gjøre. innbiller meg at jeg sparer meg noen nattekramper med det.

Det er stor forskjell på de dagene da jeg har tøyd kvelden før, og de dagene jeg ikke har gjort det. Har jeg det travelt, tøyer jeg bare rumpemusklene, for det er visst viktigst. Jeg er dritalei av øvelsene og drøyer alltid før jeg starter, men det hjelper så godt, så jeg gjør det stort sett hver dag. Ble også anbefalt å legge meg ned i et kvarter med jevne mellomrom iløpet av dagen, da bekkenet ikke avlastes ved å sitte.

Bare så det er klart, jeg anbefaler ingen med sterkere bekkenløsning å gjøre dette, snakk da heller med egen terapeut.

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...