Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2008 #1 Skrevet 6. oktober 2008 Kor ofte er det vanlig å gå til helsestasjonen? har ei datter på 9 månder og eg har gått 1 gang i månden helt til no. er det ikkje litt ofte? synest det var merkelig..og så hater eg helsesøstra mi så vil helst ikkje gå til ho så ofte. er det noen andre som gar gått så ofte?
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2008 #2 Skrevet 6. oktober 2008 vanllig er 6 ukers, 3 mnd, 6 mnd, 9 mnd, 12 mnd og 15 mnd hvertfall. Så en gang i mnd er ofte! Har hun ikke fortalt deg hvorfor? Er barnet ditt lite kanskje eller er hun/han sen i utvikling? Noe som gjør at de er bekymret mener jeg.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2008 #3 Skrevet 6. oktober 2008 Vi gikk en gang i uke de første 2mnd, deretter 1gang i mnd til hun var 7mnd. Så begynte vi slik som normalt(9mnd,12mnd,15mnd osv) Men detter er pga at hun var prematur. Vil tro at det må være en grunn til at du går så ofte. Hvis ikke må helsesøstera ha veldig lite å gjøre. Du kan jo spørre henne hvorfor du må gå dit så ofte.
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2008 #4 Skrevet 6. oktober 2008 Vi var flere ganger i uken i første mnd (startproblemer), så 6 uker, 2mnd(gruppe), 3mnd, 4mnd(gruppe), 5mnd, 6mnd, 8mnd, 10mnd, 12mnd og 15mnd. Neste gang er 2år. Vi har vært minst like mye som dere. 10mnd-kontrollen var ekstra pga eventuell allergi. Jeg har likt helsesøstrene,da:)
Anonym bruker Skrevet 7. oktober 2008 #5 Skrevet 7. oktober 2008 nei, dattra mi er veldig frisk unge..lang og tung.,smilande og glad=) vist ho er frisk og ikkje noe gale med ho..kan eg si at eg ikkje vil gå så ofte? eller kan eg ikkje bestemme det? er der 1 time når eg er der..og ho bestemmer alt og gjir meg overdreven masse råd sånn at eg ikkje får finne ut av noe skjøl.,så irreterende. ho veit og at eg ikkje liker det men då blir ho berre verre og forklarer meg hvorfor man går til helsestasjonen osv..ho tyter noe ekstremt.. ho er ikkje så opptatt av dattra mi.,men meir opptatt av meg når eg er der. og kan andre gå for deg? vist eg spør ho hvorfor eg går så ofte så sier ho at det er fordi eg er ung og at det er den første ungen min dikter opp grunner., så ho må liksom opplære meg. er 23 så ikkje så veldig ung og har masse erfaring med barn og babyer,har jobba i barnehage og vært dagmamma..har ei vennine som var 16! som gjekk til samme person og ho trengte ikkje gå så ofte..virker som eg går ofte fordi ho ikkje liker personligheten min og prøver å forandre på meg..ho liker virkelig ikkje at eg ikkje vil ha råd,respekterer ikkje det. men har eg ikkje rett til å ikkje vil ha det men spør vist det er noe eg lurer på. må jo ha noen rettigheter..prøvd å bytte ho men får ikkje lov av ho. har lyst til å nekte å komme så ofte. men er redd for ka som skjer da. at ho ringer til barnevern. virker som ho tror at ho eiger meg og dattra mi.
*Rutletutt* Skrevet 7. oktober 2008 #6 Skrevet 7. oktober 2008 Det sikkert litt ulik praksis på de forskjellige helsestasjonene. Her er det vanlig å gå en gang i mnd frem til 6 mnd, da er det annenhver mnd frem til 12 mnd - etter det er det 15 mnd, 18 mnd og 2 år. Jeg har vært annenhver uke, jeg da - men det er pga liten vekst hos jenta mi;o/ Det er jo ikke obligatorisk å måtte gå hver gang da, du kan jo bare si til hs at du syns det blir stress med kontroller så ofte og si at du kan komme litt skjeldnere, for eks;o)
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2008 #7 Skrevet 8. oktober 2008 eg har egentlig ikkje lyst til å gå i det heile tatt, føler ikkje at eg trenger det..men det kan man vel ikkje bestemme skjøl? er litt forvirra på ka man kan bestemme og ikkje bestemme skjøl..synest det er merkelig at man MÅ gå.,vist det er noe med ungen kan man uansett ringe..helsesøstra mi sier at man må gå. men har hørt om noen som har slept det..trudde det var frivillig. kan man nekte? skulle ønske det var sånn at man fekk bestemme om man har lyst til å gå til helsestasjonen med ungen eller ikkje..men har merka at folk ringer til bv for ingenting. på internettet står jo at det er eit tilbud. har lyst å nekte men redd for ka som skjer da.
Anonym bruker Skrevet 10. oktober 2008 #8 Skrevet 10. oktober 2008 Denne MÅ jeg svare på. Du må ikke gå på helsestasjonen, det er et frivillig tilbud som du kan velge å benytte deg av. De fleste velger å benytte helsestasjonens tilbud, men det betyr ikke at du må. Det er du som bestemmer. Hvis din helsesøster sier at du må gå, så lyver hun. Du ville visst om det hvis barnevernet hadde fattet et vedtak om deg og ditt barn, hvoretter dere pålegges å gå til helsestasjonskontroll hver måned. Det som er viktig her er at barnet får god oppfølgning av deg som forelder, og at det også følges opp medisinsk. Det kan du VELGE å gjøre på annen måte. Jeg har valgt å droppe helsestasjonen. Det jeg gjorde da var å skrive et kort brev, hvor jeg sa at jeg takket nei til videre tilbud fra helsestasjonen. Videre skrev jeg at barnet selvsagt vil bli fulgt opp av annet helsepersonell, herunder fastlege og eventuelt privat barnelege. Jeg ba dem oversende journalene til fastlegen (som jeg hadde klarert saken med på forhånd). Og så ba jeg også om å få en kopi av journalene selv. Det måtte jeg purre på, men jeg fikk den til slutt. Jeg synes du har blitt behandlet på en skammelig måte. Du velger selv.
Suikerklontje Skrevet 10. oktober 2008 #9 Skrevet 10. oktober 2008 Helsestasjonen er et tilbud, ikke en plikt. Jeg gikk til ei slik helsesøster det første året. Til slutt tok jeg mot til meg og ba om å få gå til en annen. Jeg skulle ha gjort det mye tidligere. Har dere sekretær eller en leder på helsestasjonen? Det går an å gå i resepsjonen og gi beskjed til de som sitter der om at du vil bytte helsesøster. Du trenger ikke å oppgi en grunn hvis du ikke har lyst.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 10. oktober 2008 #10 Skrevet 10. oktober 2008 vi gikk hver mnd helt til 8mndtror eg eller var det 10mnd, vi var hvertfall på 10mnd, 12mnd å neste e 15mnd. men du må jo ikke om du ikke vil.. likte ikke vår helsesøster så godt heller men var greit å gå der.. men no har vi en koselig lege på helsestasjonen som også er fastlegen våres.. å helsesøsteren er også ok
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå