Nonsense Skrevet 5. oktober 2008 #1 Skrevet 5. oktober 2008 Jeg er gravid i 6. uke, og har sammen med kjæresten planlagt å bo i Spania fra midten av desember og to-tre måneder framover. Babyen kommer i slutten av mai. Jeg har ikke lyst til å legge planene på hylla pga graviditeten, og trur tvert imot at det kan være deilig med den turen før vi blir mamma og pappa og har flere forpliktelser Skal til legen 31. oktober, og skal prate med han om det da. Men i mellomtiden, er det noen som har noe syn på dette? Og tips om hvordan man skal gå fram i forhold til leger og svangerskapskontroller og alt det der i utlandet? Dette er vårt første barn, og er derfor begge usikre og spente
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #2 Skrevet 9. oktober 2008 Gratulerer med graviditeten ! Jeg har ikke mye peiling på dette , men man kan vel ikke fly i tredje trimester?
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2008 #3 Skrevet 9. oktober 2008 Gratulerer med graviditeten. Synes ikke du skal legge planene på hylla pga svangerskapet nei. Som du selv sier sikkert godt med en sånn siste tur alene før nye verdensborgeren kommer og dere blir en liten familie. Hvor i spania tenker du på? Jeg bodde i Spania en del av mitt andre svangerskap. Kunne velge offentlig men av eget valg så valgte jeg å få privat oppfølgning. Ett lite tips, hadde jeg vært deg så hadde jeg valgt å må rutine ultralyden her i norge. Rundt uke 18-20 av sv.skapet. Gjorde ikke det, men angrer på det. Kommer du å være dekket av folketrygden i utlandet? Om ikke være veldig obs på reiseforsikringen du velger. Spania er ett fint land å gå gravid i etter min mening. Men det er klart det krevet litt mer forbredelser en om man ikke var med barn. Og angående fly, jo du kan fly det er ikke noe problem i 3 trimester. Men litt forskjellig fra flyselskap til flyselskap hvor sent i svanger skapet man kan fly. Jeg tok fly i uke 33 uten problemer. Lykke til.
Nonsense Skrevet 28. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 28. oktober 2008 Takk for respons! Alle detaljer er ikke helt utarbeidet. Skal til første legetime på fredag, og skal finne ut av ting etter det. Økonomiske ting har jeg ikke peiling på. Hvor bør jeg henvende meg til for å få opplysninger om folketrygden, reiseforsikring og hvordan jeg ordner det med oppfølging i Spania? Håper noen har peiling på det, for jeg har visst null kunnskap om slikt.
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #5 Skrevet 28. oktober 2008 Med europeisk helsetrygdkort er du sikret helsetjenester i forbindelse med svangerskap og fødsel, se link http://www.nav.no/805324176.cms Dette blir på lik linje med landets øvrige beboere. Henvend deg til nav for mer informasjon. Når det gjelder reiseforsikring bør du først lese vilkårene i den forsikringen du har, hvis du har. Jeg har europeiske, og der dekkes ikke normale svangerskapsplager eller avbestillinger pga svangerskap. Jeg ville avbestille en reise pga svangerskapet og det ble ikke dekket. Men fikk blødning i svangerskapet på tur i spania og ble innlagt på sykehus, dette ble dekket:) Får du komplikasjoner dekkes altså det. Vil tro dette er gjengs vilkår, pga europeiske regnes som en god forsikring har de nok ikke begrensninger i forhold til andre forsikringer. Men sjekk litt rundt med reiseforsikringsselskapene. Ofte er standard dekningstid ca 35 dager forresten, skal du være borte lengre må du sikkert kjøpe til utvidet forsikringstid. Skjønner at du har lyst til å reise bort i svangerskapet men etter å ha vært innlagt på sykehus i spania i svangerskapet er jeg veldig skeptisk. Det er slitsomt å være innlagt, de ansatte snakker stort sett kun spansk, og er strengere enn i Norge. Og jeg lå på forsikringssykehus (dvs høyere standard enn ellers). En annen ting er at enhver kontakt med utenlandsk helsevesen medfører at du må ta mrsa-test før fødsel i norge (utvendig, men dyr test (200 kr), og ikke morsomt hvis man er blitt smittet).
Miss Foster Skrevet 30. oktober 2008 #6 Skrevet 30. oktober 2008 Jeg har født to barn i Spania, og jeg synes så absolutt at du skal dra dit på tur hvis du vil under svangerskapet. Spansk helsepersonell er veldig flinke og oppdaterte, men de kan virke bryske og brutale noen ganger hvis du ikke skjønner språket. Siden jeg tilhørte SS (Seguridad Social) fødte jeg på et offentlig sykehus dekket gjennom det spanske trygdesystemet og har bare positive ting å si om det. I Spania er det faktisk flere tester, prøver og undersøkelser under svangerskapet enn det er i Norge - så oppfølgingen er kjempebra - og du kan føle deg veldig trygg. Minuset er at mange ikke snakker engelsk så det kan godt hende at du ikke treffer på noen som forstår deg/eller som du forstår. Må ellers tilføye at den mrsa-testen som anonym her snakker om tror jeg avhenger av hvilket land du har vært i.... Jeg dro hjem til Norge nå i mai og fødte i juli (i Norge) og måtte ikke ta den testen.
Anonym bruker Skrevet 30. oktober 2008 #7 Skrevet 30. oktober 2008 Grunnen til at du ikke "måtte" ta testen Sim69 er at sykehuset ikke sendte ut info om det:p På ullevål er de nøye på det, og man må ta testen hvis man har vært i kontakt med utenlandsk helsevesen (sikkert ikke i norden da), i løpet av siste 6 mnd ved europeisk helsevesen og 12 mnd ellers. Så det avhenger forsåvidt av hvilket land, men det gjelder bare i forhold til når du sist var i kontakt med utenlandsk helsevesen. Siden jeg måtte ta testen leste jeg litt om mrsa, og ikke noe man bør kimse av:p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå