Gå til innhold

Tips fødselsangst

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gå lamazekurs, eller kurs i aktiv fødsel. Yoga for gravide, lærer man avspenning av bekkenbunn og pusteøvelser. Dette er viktig fordi da har man noe å fokusere på under fødsel. Det er viktig å kunne ha noe som man kan gjøre selv tror jeg. Være med possitive mennesker, som har god erfaring, være åpen snakke om det.

Under fødsel, bruke varme kluter, da blir vevet mykere. Akupunktur før fødsel, både modning og for å få slappet av i kroppen og under fødsel. Forberede deg så godt som mulig, være i god form, hvis mulig. Gå tur eller svømme, være i aktivitet. Slik at kroppen er sterk. Olje deg inn nedentil. Lære avspenning av bekkenbunn slik at barnet sklir letter ut, både lamazemetoden og yoga gir deg dette.

Er du ikke fornøyd med jordmor, bytt. få en som forstår deg.

Har du født før; be sykehuset sende deg hele fødejournalen og gå igjennom den med fagperson, enten den jordmor som tok imot barnet sist eller annen som viser forståelse. Både b vitaminer og magensium har beroligende effekt samt omega 3. Få massasje, slik at muskulatur lærer seg å slappe av. Gå i seg selv, ikke la omverden ta over for deg, om det betyr at du sykemelder deg tidlig og går tur hver dag og treffer gode mennesker er det det du skal gjøre.

Er du heldig å vet om eller finner en god psykolog bruk han henne. Jeg har stor tro på at et menneske med god erfaring er vel så bra, hvis det dreier seg om fødselsangst. Hvis det ligger mer under, noe det ofte gjør er tiden inne for å grave litt i seg selv, psykolog, psykoterapeut. En fantastisk tid å bli kjent med seg selv på er det ihverfall sikkert at en graviditet er, den bør vi benytte. Finnes ikke noe mer spennende enn å bli kjent med seg selv synes jeg.

Gode tanker

Vet ikke hva som er bra for deg, men jeg kan si hva som er vært lurt for meg...

Snakk med noen, slitsomt men det hjelper på sikt. Snakk med sykehuset, også slitsomt men hjelper på sikt...

Finn ut om du vil vite mest mulig om å føde, eller minst mulig. For meg er jo mindre informasjon jo mindre panikk.. For andre er masse informasjon, jo mer trygghet. For meg hjelper det å gjøre andre ting sammen med venner, snakke om "vanlige" ting, være med å "drikke øl" ( dvs jeg kjører, og drar hjem når de andre blir for full). Mine venner er opptatt hvordan det går med babyen, men jeg vil være meg også ikke bare gravid. For meg er det viktig å slippe å tenke på graviditeten hele dagen. For meg hjelper det å tenk minst mulig på det som skal skje, heller forsøke å tenke på her og nå... Sånn som "Se så stor magne har blitt", eller "obs et spark".

Tror det er lurt å holde seg i form, fordi mennesker som trener har mer postive tanker om egen kropp. Jeg sykler, noen ganger er det trått å starte, men etter på føler jeg meg bra:)

Tenk gjennom hva du liker å gjøre, bruk tida på det:)

spørs hva du er redd for....viss det er smertene vil jeg anbefale epidural.....jeg hadde ikke vondt i det hele tatt, men hadde også høyeste dose helt fra 3 cm til ungen var ute. etterpå følte jeg meg bare utrolig teit som hadde hatt så sterk angst i over et halvt år. dette var jo ingenting!!!kunne født hver dag viss jeg bare hadde fått epidural som virka så godt som den gjorde da jeg fødte.

skulle egentlig ha epidural med andremann og, men da gikk fødselen så raskt (en time) at det ikke ble tid. fælt...men jeg overlevde utrolig nok...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...