Gå til innhold

Dere med barn på rundt 8 mnd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

..hva kan deres egentlig? Jeg tror min lille er fryktelig treg gitt, for han kan ikke stort. Han ruller, og åler seg bakover, men ingen tegn til å kunne sitte, krype eller langt mindre reise seg/gå. Han kan ikke si noen ord, annet enn å lage kysselyd når jeg gjør det til han. Men han kommer vel som et olja lyn når han først kommer.. Er bare nysgjerrig på hva andre jevnaldrende kan? Og når de begynte med de forskjellige tingene..?

Men han er til gjengjeld verdens blideste, sover heeele natten og er mamma og pappas bestegutt :))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jenta mi kan ikke så mye mer enn din gutt :) Hun kan snu seg fra mage til rygg, andre veien gidder hun ikke. Hun kan sitte, men klarer ikke å sette seg opp selv uten noe å holde seg i (en hånd, kanten på sengen o.l). Dersom vi prøver å sette henne på gulvet, blir hun ofte stiv som en stokk, fordi hun skal stå selv :) Hun roterer når hun ligger på gulvet og skubber seg bakover. Hun kan ikke si noen ord, bortsett fra mamamaa, som jeg tar som babling, og ikke som at hun sier mamma.

Hun sover IKKE hele natten :)

Skrevet

Gutten min på 8,5 mndr..ruller begge veier (6 mndr), kryper (7 mndr), akkurat begynt å sette seg, reiser seg (8 mndr) og har så vidt begynt å gå langs sofa/bord.

Han lager brummelyder, klikker med tunga og sier mamma (mama).

Han er også verdens blideste, sover ALDRI hele natten, begynt med lange våkenperioder på flere timer på nettene, men er alikevel mammas og pappas sjarmør.

Han er mye tidligere ut enn første. HUn viste ingen interesse av å bevege seg før hun var nesten 10 mndr..

Skrevet

Gutten vår har vært sterk i kroppen helt fra fødselen av. Krabbet da han var 6 mnd, og reiste seg opp like etter. Nå er han 8 mnd om 1 uke, og det er full fart hele dagen. Går litt langsmed bordet, men ikke så mye.

Sier mamma, spiller på slurva, lager også slike klikkelyder, og danser etter musikk.

Han er blid som en sol hele tiden, eneste han IKKE liker er å pusse tennene samt kle på seg;-)

Nettene er variable, men som regel er han oppe og får pupp 1 gang.

Kan telle på èn hånd de gangene han har sovet rundt...

Det er stooor forskjell på disse små! Gutten vår er langt foran de andre på barselgruppa. Vår helsesøster sa det så fint på første treffet; dere må se mangfoldet i en slik gruppe, de har alle sammen unike ferdigheter...

Skrevet

Snuppa mi som blir 9 mnd i morgen kunne bare å rulle, og åle seg fremover helt frem til for 14 dager siden, iløpet av en helg reiste hun seg, begynte å krype og å sette seg opp. Inntil da hadde jeg og vært litt bekymret for at hun og skulle bli litt treg...

Han kommer nok som et olja lyn som du sier når han først finner ut at det er på tide å vise at han også kan.... ;-)

Skrevet

Vår gutt snur seg fra rygg til mage (nesten aldri fra mage til rygg). Han aker seg framover, så nå er han rundt i hele huset.

Han kan ikke reise seg opp eller sette seg opp. Han sitter fint hvis jeg setter ham opp.

Han babler, men sier ingen ord. Har så vidt begynt å strekke seg mot meg hvis jeg sier "kom".

Han får ingen pupp om natten mer, men våkner en gang eller to og da må jeg gi smokk og/eller vann på flaske. Rundt kl 6 er han grinete og halvvåken og da får han komme opp i sengen til oss. Sover da videre til 7-8 og da får han pupp.

Humøret hans er som regel veldig bra. Litt grinete sent på ettermiddagen når han er litt trøtt og sliten.

Skrevet

Takk for svar :) Godt å høre at han ikke er den eneste. Er litt kjedelig når alle spør hele tiden "kryper han nå?" "reiser han seg?" "går han?" Nei. Nei. Nei. Stakkars pjokk får vel prestasjonsangst :) Ihvertfall mamma´n hans, som begynner å fundere på om hun ikke har stimulert han nok. Men nå puster jeg litt lettere - vet jo innerst inne at det er veldig individuelt, men når man leser her inne får man fort inntrykk av at en 8 mnd. gammel baby minst burde kunne stave navnet sitt, både forlengs og baklengs :)

Så nå ble jeg som sagt litt lettet. Takk skal dere ha damer :)

Skrevet

Gutten min på snart 9 måneder krabber og klarer å stå opp ved hjelp av støtte. Han klarer også å krabbe opp trappene (farlig farlig farlig!).

Men til gjengjeld sitter han enda ikke helt stabilt, litt på skrå liksom. Og ikke har han tenner! :D Han begynte å krabbe relativt fort (var 6 måneder), så jeg vil nok tro at de er veldig forskjellige alle sammen :) Ikke noe å bekymre seg for vennen, det kommer når de er klare for d :)

Klem til deg.

Skrevet

Min gutt ruller begge veier.

Han åler seg frem, kryper på en måte, på albuene og knærne.

Står i krabbestilling.

Reiser seg på knærne etter ting, og av og til på føttene.

Han setter seg ikke opp. Setter seg av og til ned fra knestående, men ikke så veldg stabil i sittende enda.

Han sier ingen ord -gidder ikke prøve å herme en gang! Sier mamma og pappa til ham, og han ser på meg før han fortsetter med sitt eget språk, he he.

Men vår lille gutt så har det sett ut som om alt står stille, men så på et par dager så lærer han plutselig masse. Så han kommer som et olja lyn, skal du se, ja! Hærlig het, de lærer det de skal tidsnok :o)

Og for en glede med en så snill gutt! Min er også snill, men veldig hissig når han ikke får til ting, og utålmodig. Så blir spennende fremover, hi hi..

Skrevet

Huff, ja.. denne evige konkurransen! Gutten din er ikke treg!!!! Det er så utrolig variabelt hvordan de utvikler seg, finnes ingen korrekt oppskrift. Disse skjemaene må jo være basert på et gjennomsnitt, så det må jo bety at noen er mye tidligere, og noen er mye senere, tenker jeg.

Lillemann her er snart ni mnd. Han ruller avgårde begge veier, kryper fremover, plukker ut ting fra hyllene, slår ting sammen, klapper, kan plukke opp veldig små ting med pinsettgrep, hermer etter blåselyder, kan snaaaart sette seg opp selv (ser det er på vei liksom!), og sitter greit i korte perioder dersom jeg setter han på gulvet. Han har begynt å si "nesten-ord": eneeee= NEI, ouaoua= mamma, dada= pappa. Ellers veldig masse babling og hvining. Han er en fantastisk liten fyr!!

Det er SVÆRT sjelden barn går før de er året, og det skal vi være glade for. De er nemlig ikke motorisk klar for det, og de barna som går så tidlig må passes kjempegodt på!! Mye trynings ;)

Skrevet

vi er nok endel tregere en deg her ja. jenta mi er 9,5mnd hun og kan ikke sitte, ikke reise seg, ikke prate, ikke spise selv(flere på barselgruppa kan det), ruller ikke fra mage-rygg, heller ikke andre veien (greide det før, men har en nakke skade som gjør henne treg på det meste. hun har hatt en stor tilbakegang nå.men får ingen behandling før de har tatt MR av nakken)

har til gjengjeld fått nesten 8 tenner.

Skrevet

Vesla vår er 8 mnd og en uke. Hun satte seg opp selv og krabbet da hun var 7 mnd. Nå reiser hun seg opp selv ved å holde i ting, går rundt bord osv.

Hun sier mamma og pappa, ikke bevist, bare herming, baker kake og sååå stor, ser etter mamma og pappa når vi spørr, løfter opp armer når hun vil opp.

Men hun er tidlig ute i forhold de to andre mine var, så ingen fasit og ikke noe galt om de venter litt de små..

Kanskje greit for blitt en del blå kuler i panna her hehe..

Kos dere med bestegutten.

Ane Sofie

Skrevet

Takk for mange fine svar =O)

Skrevet

Min lille har vært tidlig ute motorisk hele veien. Nå er han 9 mnd og går. Og vet du hva? Jeg skulle gjerne sett at han hadde ventet noen mnd til jeg! Det

blir MYE knall og fall, nye blåmerker hver dag! Helt umulig å skulle passe de hele tiden jo! Samme når han begynte å reise seg opp, gikk på snørra så det sang etter mang en gang. Finnes ikke redd og kaster seg gjerne utfor sofaen hvis det skulle passe seg sånn. Ikke er han noe særlig intressert i kosing heller, skal bare rase rundt på gulvet! Så jeg nyyyter det når han er trøtt og vil kose litt. Føler at når han var 6 mnd, så var han ingen baby lenger! Det jeg egentlig ville si var, nyt tiden med din lille, det kommer tidsnok:)

Forresten, så sier ikke min et eneste ord, og har aldri sovet en hel natt..

Skrevet

samme som deg hi, stort sett.

snu seg fra rygg til mage, og mage til rygg (men det gjør han ikke så veldig ofte) begge veier. står om vi holder han, og sitter forholdsvis stødig om vi holder han på hoftene.

ingen ord, bare lyder, masse lyder. aker seg også bakover, og rundt sin egen akse, men kryper ikke. prøver avogtil opp med rumpen som om han skal opp på alle 4, men stopper opp.

super blid og fornøyd gutt hele dagen som sover hele natten og er alles lille gullgutt!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...