Gå til innhold

Hvor ofte bør man skifte vinterdekk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Det varierer veldig da, kommer an på hvor mye man kjører å hvordan man kjører. Kommer ikke bare an på hvor slitt dekkene blir, men også på gummien. Kjører man veldig lite så blir kanskje gummien hard før dekkene blir slitt å da bør man uansett skifte.

Tror jeg ville snakket med noen kyndige, fått de til å sett på dekkene å vurdere om du må ha nye eller ikke. Mine vinterdekk har gått 4 vintrer nå, skal kjøpe meg nye nå til vinter, men jeg kjører ganske mye da. 8 mil hver ukedag ca.

Hvis ikke de blir slitt før, så bør man heslt bytte etter 4-5 sesonger. Det har noe med at gummien blir gammel og hard og får da ikke samme grep som det skulle hatt tiltross for gode spor og lite slitt.

Men det må du jo se an, hvor mye kjører dere? Er det kun i oslo eller ut av byen? Er dere på lange kjøreturer?Kjører dere på fjellet/fjelloverganger?

Vi kjører til daglig bare i Oslo. Så er det noen få langturer i året, og noen helgeturer osv.

Vi må over fjellet/fjellovergang nå til jul. Vil ikke ha dårlige dekk da for å si det sånn.

Tror vi bytter, jeg:)

Vinterdekk bør byttes etter 3 - 4 sesonger. Dette selv om de fortsatt har bra mønsterdybde.

Dekk regnes som "ferskvare" og blir harde i gummien etter en tid.

Tenker det er lurt å se etter nye dekk for deg.... i alle fall før tur over fjellet ;o)

Annonse

Hvis du har normalt store hjul på bilen din (ikke sånne breie, diiiiigre felger) så får du bra vinterdekk til rundt tusenlappen pr dekk vil jeg tro.

(Kanskje man må betale et sted mellom 1000 - 1500 kroner vil jeg tippe)

Jeg har kjørt på Nokian Hakkapelita dekk (piggfrie) de siste årene, og jeg synes det er meeeeeget gode dekk :o) (og jeg kjører på mye rart føre i løpet av en vinter. Pendler 7 mil hver vei til jobben.....)

Sakset litt også jeg...hehe... :

"Holdbarhet:

Dekk er ferskvare, blir det hevdet. Dette er en sannhet med visse modifikasjoner. Gummien blir hardere med årene. Dette er merkbart etter cirka fem år, selv om du kjører lite. Når dekket er i bruk, blir det eksponert for varme, salt, kjemikalier og sollys. Alt dette sliter på gummien. Dekk som er lagret riktig, kan i teorien holde seg i fem år. Men de fleste dekkselgerne ønsker trolig ikke å legge på så gamle dekk. Det er heller ikke vanlig å finne dekk som er eldre enn et år i butikken. "

Altså... Dekk som har blitt brukt ute i salt og søle samt antagelig ikke lagret helt optimalt (slik de blir hos en forhandler) vil sannsynligvis ha blitt tørre og harde og dermed mistet noen av sine egenskaper etter 3 - 4 sesonger.

Det har i alle fall jeg lært..... og egentlig også merket.... ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...