Gå til innhold

Trass- trass og atter trass

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Synes det var så få innlegg om trass...Er det bare jeg som har en trassig 2 åring? ALT er nei for tiden. Fra at han ikke skal kle på seg- spise frokost-pusse tenner- gå i bhg- til at han ikke skal legge seg- ikke skifte blei-ikke-ikke-ikke. Alt er nei og styr, og han skriker og hyler så til de grader at jeg tar meg selv i å bli skikkelig sint og trassig jeg også. Ingen god spiral...Har hørt at fra 2-3 årsalderen kan være slik, men har noen gjort noe smart i forhold til dette? Forhandler dere? Jeg har forsøkt forhandling, si at "nå teller jeg til 3"...osv, og truet (funker dårligst), har også forsøkt å rose mye og skryte (litt omvendt psykologi), men synes ikke det funker heller. Som oftest ender det med at mor feller noen tårer etter at han har lagt seg og føler seg som en dårlig mor siden jeg må kjefte på han. Hva forstår de egentlig? Huff, dette ble mye negativt, men er det bare jeg som synes aldersgruppen er tung og slitsom? La meg bare også si at når han først er glad og blid er han verdens søtetste...helt objektivt... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du..

Jeg vet akkurat hvordan du har det ;) Gutten min nærmer seg 3 år...

Han er skikkelig sta av seg, skal IKKE høre på meg.. hører på faren av og til... til og med de i barnehagen sier at han er sta.. så hva gjør jeg da???

Vet hvordan følelsen er når vi legger oss... ( jeg tenker ofte på " huff.. var jeg for streng? Hva skulle jeg ha gjort bedre? osv.. )

Har prøvd det samme som deg, men det funker ikke :(

Så jeg må bare prøve meg fram...

og til slutt må jeg også si.. Han er verdens skjønneste unge.. ;)

Skrevet

Samme her! Jente 2 år og 7 mnd og et evig mas... "Nei" og "ikke" til alt, pluss sutring, masing og hyling, gjerne når hun ikke får viljen sin, som da blir omtrent hele tiden... Man må jo ha på klær, og ikke pysj i bhg!!??

Dessuten har hun nå begynt å slå og dytte, flekker omtrent tenner og drar seg selv i håret når hun blir sint. Det er jo nesten komisk noen ganger. Ante ikke at en 2-åring kunne blir så sinna. Var visst sånn selv da jeg var liten, og er det motsatte nå, så det er vel håp, haha.

Vet virkelig ikke hva vi skal gjøre, og har vel egentlig ingen gode råd...

Når vi har dårlig tid, BESTIKKER jeg henne, kanskje med en halv tyggis eller noe. Da pleier hun å bli medgjørelig. Ellers prøver jeg selvsagt å AVLEDE henne først, prate om noe spennende eller morsomt som jeg vet hun liker. Men det er utrolig energikrevende å gjøre det, så det er ikke alltid jeg orker. Jeg tvinger henne sjelden til noe, og kjefter minst mulig på henne. Prøver å ikke bruke ord som "nei" og "ikke" selv, og håper på en positiv effekt av det. Prøver etter beste evne å OVERSE negativ oppførsel, og ROSE når hun er flink.

Når slutter egentlig denne fasen???

Skrevet

Har satt opp lekegrinda igjen vi, inne i stor-stuen.. Der får hun "tim-out" i to-tre minutter om det blir for ille. Seks ganger første uka, denne uka bare en!

Skrevet

vi har det på samme måte. i tillegg har hun nå vært litt syk og vært hjemme med meg i nesten to uker. hun er blitt en skikkelig mamma dalt. og er frekk mot pappaen sin. han syns det er kjempe sårende. for hun sier sånn som at jeg vil bare være hos mammaen min, jeg vil ikke itl deg pappa. jeg er ikke jenten din pappa. osv...

hun sier også NEI til alt. skal ikke gjøre noe. jeg bruker det at jeg teller til tre. og slutter hun ikke før det så bærer jeg henne ned på rommet, eller eg går vekk ( om det passer seg best) det har hun skjønt no at jeg gjør så hun slutter stortsett da...

en har lurt på time out vi og... kjenner jeg er sliten.. enda godt hun er i barnehagen i dag..hehe

hun er 2 år og 5 mnd

Skrevet

Ja, hva skulle vi gjort uten bhg... :) Min er akkurat blitt 2 år, og vi forsøker også time-out i trappa og 1-2-3 og bæring. Men jeg kjenner at det sliter. Også forsøker jeg å snakke med ham når han er rolig om at vi må være mer snille mot hverandre og ikke skrike slik, og da er han veldig enig... Merker også at jo nærmere det blir kvelden, eller om morgnene når han er trøtt, er det værst. Men men... Har blitt mye nytt for ham i det siste da. Ny søster for et par måneder siden som sikkert er veldig rart, nytt hus da vi akkurat har flyttet og ny bhg de 3 siste ukene. Så det er mulig det også bidrar til trasset, selv om han er veldig glad i alle, omsorgsfull mot lillesøster, veldig glad i sitt nye fine store rom, og vi får gode tilbakemeldinger om at han trives i bhg. Men det er likevel en tung tid synes jeg. Har hørt at trassalderen er fra 2-5 år, men han her begynte godt før han var 2 år. Har også hørt at fra 2-3 er det værst fordi det også er vanskelig å kommunisere med dem før de kan snakke mer. Så vi får bare holde ut! Skal nok prøve å avlede litt mer også, det var et godt tips. Kunsten er bare å holde sinne inne synes jeg, kan bli så forbanna at man har mest lyst til å bare skrike...men det gjør jeg ikke da. Får ut det på gubben etter at barna har lagt seg... ikke skriking da, men huffameg ditt og huffameg datt...

Lykke til dere andre, vi satser på at det blir folk av våre barn også! :)

Skrevet

Hei hei, detta var innlegget jeg forsåvidt håpet å finne...

Her begynte trassen da hun var 18 mnd ca. Alt fòr vegg i mellom, aviser, bøker, leker,tepper, brødskiver..... Mange høye C-er har det også blitt.. HYL rett og slett

21 mnd gml ble hun storesøster til en snill og rolig babyjente.

Alle viste 2-åringen oppmerksomhet og flere gav ekstra presang..

Godt hun trasset før babyen også..

Nå er hun 2 år og 9 mnd og ting har nådd nye høyder. Hun har stortslett sluttet å hive ting i alle retninger, men er spesialist i å rote - ikke rydde..

"Gjørra sjøl" og "Ikkje GJØRR det" er ting som går igjen. Desverre har jeg blitt sinna selv, og når hun skriker meg midt i ansiktet fra stellebordet f.eks så har jeg også hylt for å se om det hjelper, kan jo bare si det med en gang - det gjør det ikke...

Har forlengst tatt lekegrinda fatt som "fengsel" når hun ikke lyer. F.eks i kveld så ville hun ha babygrøt og fikk det, men da skulle hun ikke ha. Den ble torpedert med skeia, sånn at grøten føk rundt forbi... mor skrekkelig irritert og hun fikk beskjed om å gi seg. Teller til 3 og lyer hun ikke så rett i grinda. Hun ber om unnskyld og får komme opp, og skal spise da en skive.. den vil hun heller ikke ha, da sier jeg SPIS.. Vel etter 3 høye Cer så er det på ny tur i grinda...

Og når hun er lagt så feller jeg tårene over en traumatisk kveld der mye kjefting og IKKE blir nevnt. Hun hyler i mot meg, og den kvasse tonen jeg har brukt på henne når jeg ikke klarer og dy meg, den kommer meg midt i mot i øyeblikket. Nei det er ille!!! Jeg har lært til nr to som er snart 1 år - hva jeg ikke skal gjøre. Det gjelder og telle - LENGE..

Bortsett fra alt dette er hun en blid og omgjengelig person som de fleste går godt i lag med. Hun er pratsom, selvsikker, elsker og springe, koser seg i bhg og er eksemplarisk der..

Jeg har mest sannsynlig, i mine øyne, lært henne hissighet og det er fælt å tenke på.

TELL.... og avled. Hvis ting når store høyder her, snakker jeg alltid om bhg, hvem hun leker med og nevner navna og diverse, da forandrer hun humør med en gang, blir den gode gamle godklumpen..

Pappen reiser til sjøs og det er ingen god kombinasjon med en 2 åring i trass + en 1 åring som sikkert skal dertil...

god nattt

Skrevet

ja er det ikke festlig... det sliter skikkelig på ett mamma hjerte noen ganger! men må ærlig innrømme at avledning funker best hos oss!! overraskende bra faktisk. dt og å overse han! men selvsagt dt er ikke få ganger han da har "ramponert" rommet sitt!! hiver alt av leker på gulvet.. velter stolene og bordet sitt osv osv... det går en kule varmt der inne tror jeg!!

men det å tulle og avlede han har funket ganske greit den siste tiden.. men himmel og hav som det sliter på til tider!

vi har ett lite prosjekt gående om å slutte med smokken .. og den er meget effektiv "true-middel" .. f.eks om morran og han ikke vil spise opp maten sin ( altså han må få i seg mer enn to biter!!) så er det klar beskjed om at det er helt greit at han ikke vil spise mer men da må smokken ligge i skapet resten av dagen!! og vips så går maten ned på høykant!!

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen!!! Nå har mini på 2,5 år sluttet med dagsluren sin og gjett om det er trassing og skriking i heimen både før og etter bhg-tid. Må gripe fast i de få gode øyeblikkene og dra dem fram så ofte vi kan. ALT er nei nei nei nei og han blir sint for den aller minste ting. ALT vi gjør eller ikke gjør er feil! Er ikke mange ukene siden jeg følte at alt var så mye enklere. Prøver å fokusere på at dette går i perioder og at vi snart står på terskelen til en god periode :-)

Skrevet

Vet dere hva damer? Det er godt å lese dette. At det er mange i samme bås. Man vet det jo, men godt å lese om tilfeller som faktisk er verre enn din egen... Samtidig som det er godt å lese at også andre blir frustrerte og feller en tåre. Vi er jo bare mennesker som gjør så godt vi kan! Det slår meg av og til; vil han huske dette som en periode med mye slåssing og kamper for alt...håper ikke det. I dag var min pode nesten for sliten til å trasse ved kveldsleggingen. For når vi skal pusse tenner...da topper det seg her. Har forsøkt alt her, men ingenting fungerer. Så 2 ganger om dagen må far og jeg holde ham nede og pusse. Det er helt jævlig...Lurer på hvordan tenna hans egentlig ser ut...lenge siden jeg har sett der inne i allefall! Heldigvis tar han fluor uten større problemer, så noe får da tenna hans styrke seg på.. Vi får forsøke å gjøre vårt beste, ingen kan forlange noe mer. VI får telle, avlede, forhandle og be...Og være veldig glad for at de legger seg tidlig så man iallefall får et par timer på å være menneske.. Nr 2 er stille og rolig jente på 2 mnd her også. Rart med nr2; man er mye mer avslappet da, og hun bare finner seg i alt fra størstemann. Helt utrolig å se på. Ja ja. Nå er klokka bare 21.25, men jeg er stuptrøtt og må i seng. Natta damer, vi må lade opp til en ny dag med barn i "terrible two`es" som jeg hørte de kalte det på engelsk TV...Ganske passende... Natta! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...