Gå til innhold

dobbel ammer dere ?

mamman til pia, eli og mari

Anbefalte innlegg

sitter med mange tanker og forvirringer i hode mitt med tanke på at det er 2 inni magen min,

hvordan gjør dere det, dobbelammer dere, eller bruker dere tillegg ved siden av.?

evt dere som dobbel ammer, hvordan klarer dere det og er dere mye sår, evt går alt bare bra? Ammer dere begge 2 på en gang eller en og en ?

Fortsetter under...

Hei hei og gratulerer med to i magen - det er fantastisk!

Trur det er veldig forskjellig dette med amming. Eg har tvillinggutar på 1 år og ammar framleis. Eg fullamma begge fram til dei var 4,5 mnd då dei byrja bli meir svoltne og me byrja med graut (så smått). Eg dobbeltamma fram til dei var 3,5 mnd, då byrja dei bli så aktive på ammeputa at eg hadde problem med å klare det på eiga hand - difor gjekk eg over til å amme dei ein og ein. På det tidspunktet brukte dei berre 10-15 min kvar, så då var det greitt òg ift tidsbruken. Frå 0-3 mnd brukte dei jamnt over 30 minutt på ammeputa for å bli ferdige. No skal det vere sagt at eg hadde svært rolege og samarbeidsvillige ungar slik at eg klarte å få dei på og av puta aleine heilt frå første stund. Mannen min starta i jobb 2,5 veker etter fødsel og det gjekk heilt fint.

Det skal òg vere sagt at blandt dei tvillingmammaene eg kjenner er det mange som gjekk fort over på tillegg og kun tillegg - dette fordi det tok for mykje tid med både amming og flaske, og eg trur nok at dei har brukt mindre tid på mating enn eg har, men men - det spørs jo kva som fungerer.

Me fekk òg beskjed på sjukehuset om at me kunne prøve med litt tillegg før dei skulle legge seg for å vere sikre på at dei var godt mette, men det ville dei ikkje ha, så her blei det berre pupp. Eg angrar litt på at eg ikkje var flinkare til å gje dei flaske innimellom slik at dei var vande med flaske, for her nekta dei å ta flaske før dei var ca 9-10 mnd, og det var litt slitsamt i periodar, for då er du veldig avhengig av å vere saman.

Eg skal òg seie at gutane mine ikkje har vore tjukke akkurat - har ligge nederst på kurva, men lagt på seg akkurat det dei skal, ikkje meir. Dei eg kjenner som har fått tillegg har vore veldig mykje større, men det hadde nok meir med at mine generelt har ete lite og vore nøgde med det, for eg har heile tida hatt plenty melk og pumpa ut overskot til å ha i grauten.

Dette vart langt - beklager, men lukke lukke til! Eit tips kan vere å prøve å kome i gang alt på sjukehuset dersom du vil dobbeltamme. Eg spurte og maste ein del på sjukehuset, hadde med eiga ammepute og fekk god hjelp til å kome igang med gode rutiner og stillingar for gutane alt frå første dag (eg var sjølvsagt heldig som fekk forholdsvis store gutar som slapp overvaking og fekk vere saman med meg heilt frå første time).

LUKKE TIL - dette blir supert sjølv om matinga går på den eine eller andre måten!

Klem

Ps ein ting til - eg var rimeleg sår på eine puppen i starten, og beit tennene saman. Ei veninne sa etterpå at eg kunne brukt skjold for å avlaste - det er eit tips... Elles fins det gode salvar og eg gjekk med puppane ute stort sett heile døgnet for å lufte og tørke;)

Hei.

mine er 5.5 måneder nå og jeg fullammer de enda, for første gang i natt har jeg gitt flaske med mme til den ene, (bare 1 som tar flaske) fordi jeg ikke hadde nok til å tilfredstille sulten mage i kveld.

Har som mål å fullamme så lenge som mulig, og begynne så smått med grøt om noen uker, de har fått noen små smaksprøver her og der, men de virker mette og fornøyde med det jeg har av morsmelk.

Amming er litt opp og ned hvordan jeg gjør det, ammer 1 og 1 for nærkontakt og kos, og 2 i slengen når de er sultne samtidig.

Veldig greit å lære seg å dobbeltamme.

Var veldig sår en stund, fikk brystbetennelse og ammet med trillende tårer, beit tenna sammen og tenkte jammen skal jeg fikse dette og.

Fikk sopp på brystene og barn med trøske og smurte og penslet.

Gikk over det og:)

Mange som mister melk etter brystbetenelse, men jeg har heldigvis hatt nok selv om produksjon gikk noe ned.

her har det funket veldig bra kun med morsmelk, har jo nok av det heldigvis.

Hos andre fungerer det best med både mm og mme, og andre igjen som har flaskebarn.

noen pumper og gir flaske og, ikke alle barn som tar puppen heller. Veldig individuelt.

jeg har en som nekter flaske og smokk og alt det der, og en som tar smokk og flaske. Så her må det vennes til flaske etterhvert, eller kopp om det ikke fungerer.

om du ammer så er det lurt å lære seg dobbeltamming, og om du ikke får ammet så har de masse bra mme på markedet, dette finner du ut etterhvert:)

lykke til.:):)

mulig det ble litt rotete dette svaret, har gått i hundreogett i dag:)

• 4 uker senere...

Hei:)

Gratulerer med to i magen:):):)

Våre eneggede gutter er 7 mnd om to dager.Jeg fullammet begge til den dagen de var 6 mnd,de har hatt hver sin pupp hele veien.jeg har ikke brukt flasker da dette ikke ville være noen gevinst for meg siden pappen er mye borte i forbindelse med jobb.

Siden guttene er født 6 uker for tidlig,gikk mye av tiden deres ved puppen til å holde de våken slik at de fikk spist.Da synes jeg det var lettest å ha bare en om gangen i puppen,slik at jeg kunne konsentrere meg fullt ut om å holde den våken.Så mens den ene fikk pupp lå den andre å venta på tur.Da guttene var 3 mnd begynnte jeg å amme de samtidig,da var de blitt så store at de holdt seg våkne og i tillegg var de lettere å "håndtere",slik at jeg alene uten problem fikk de opp på ammeputa.Jeg har ikke vært sår en eneste dag.Nå er guttene godt i gang med grøtspising i tilegg til puppen.

Min erfaring med å amme tvillingene høres sikkert ut som en dans på roser,men slik er det vel ikke for alle.Jeg er evig takknemmelig for at jeg fannt en måte som funket for meg og aller mest at jeg har vært så heldig å ha nok melk til begge.

Jeg tror det er viktig at man finner sin måte å gjøre dette på.Min mening er at om man ikke får til ammingen,må man ikke la seg psyke ut av det.Det er så mange barn som får erstatning å klarer seg fint med det.

Ønsker deg lykke lykke til og håper du finner en måte som funker for deg og dine små når de kommer:):):)

Eg amma mine to til dei var 11 mnd. Beg med graut då dei var litt over 4 mnd,for å få litt meir ro i heimen...Var litt styr å amme to,men glad eg holdt ut og at eg slapp flaskestyr!Eg var ikkje sår i heile teke denne gongen,har vore det før med dei to andre,men om du blir sår fins det råd for det!Eg dobbeltamma ein del i starten trur eg...er jo 1 år no desse gutane,og litt glømsk eg..greit å dobbeltamme om natta syns eg slik at det gjekk fortare.Men når dei vart raskare å suge var det heilt greit å amme ein og ein,og dobbeltamming dreiv eg ikkje med i nærvær av så mange andre...litt av eit syn!Lykke til-håper du får til amminga,det var veldig kjekt..!

Annonse

Her dobbeltammer vi når vi er hjemme, ellers tar jeg en og en. Er ikke så stas å sitte med begge puppene ute blant folk, eller hvis vi har besøk uansett hvor naturlig det måtte være ;)

Er heldig for de spiser fort så vi bruker ikke så lang tid på måltidene lengre.

Vi sleit veldig med amminga i starten, jentene kom 4 uker for tidlig, med lav fødselsvekt og var ikke sugesterke. Pumpet og ga på sonde, etterhvert flaske og nå pupp. Kjempeglad for at de tar pupp, vet ikke hvor lenge jeg hadde orket å fullpumpe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...