Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #1 Skrevet 4. oktober 2008 Her er det planlagt. først skulle tomten brukes til barnehage, men så har kommunen ombestemt seg. Og de vil bruke den til omsorgsbolig for rusmisbrukere(alkohol OG narkotika). Dette området ligger i byggefelt med MANGE småbarn, og er i tillegg nabo til barneskole og ungdomsskole. Alle som bor helt nære dette, har skrevet under protestskriv, men kommunen "driter" i dette. Ingen som bor der vil ha det, men de må. Kommunen bruker til forklaring/unnskyldning at det er så trafikert der ved evt bhg slutt/skoleslutt, at pga dette, så er det bedre med omsorgsbolig, for der vil ikke være like mye trafikk. Og boligen må ligge en eller annen plass. Hva tenker dere? Er det mulig å stoppe dette? Hva skal til, i så fall?
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #2 Skrevet 4. oktober 2008 Du er fra Førde forstår eg. Toget er nok kjørt dessverre. Kun kommunestyret som kan stoppe det, og der er fleirtallet for å bygge omsorgsboligar.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #3 Skrevet 4. oktober 2008 Ja, men er det ikke helt tragisk? Tror ingen i kommunestyret bor i nærheten, eller så er det de som er fåtallet, vil jeg tro. Syns ikke noe om at dette kommer i nærheten av en ungdomsskole på noen måte. Og alle de småbarna som bor nær der, blir jo ungdommer om noen år. Er du fra Førde også, NN 22:58?
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #4 Skrevet 4. oktober 2008 Jeg forstår ikke hva problemet er? Hva slags forestillinger har dere om hva dette innebærer? Jeg bor selv ved en institusjon som driver med avrusning for rusmisbrukere (både alkoholikere og narkomane) og det er da ikke noe problem. Høflige og rolige mennesker som går stille i dørene og er veldig beskjedne. Den institusjoen generere ikke noe bråk, barnehagen og og omsorgsboligen for psykisk utviklingshemmete derimot, de ønsker jeg dit peppern gror noen ganger.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #5 Skrevet 4. oktober 2008 Er fra Førde ja. Syns også det er tragisk. Ikkje først og fremst pga hensyn til barn og unge, men fordi eg ikkje syns noko om at mennesker med disse typer problemer blir samla på ett sted. Dessuten meiner eg at denne bydelen burde ha en eigen barnehage pga hensyn til trafikken som jo er ganske kaotisk i Førde. Ein barnehage der ville ført til mindre trafikk gjennom sentrum.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #6 Skrevet 4. oktober 2008 Jeg synes det på mange måter er uakseptabelt, men samtidig har både rusmisbrukere og andre svakerestilte krav på et sted å bo de også. I en bydel i Oslo er det fem blokker med kun kommunale leiligheter rett ved siden av en u.skole. I den ene blokka er det MYE rus og psykiatri (og dobbeltdiagnoser) , mens det i de fire andre er mange flyktninger. For at de som bor i disse blokkene skal komme seg til t-bane og butikk må de gå over skolegården til u.skolen.... Dette har vært veldig uheldig for hele bydelen og det er utrolig mye vanskelig problematikk som oppstår pga denne plasseringen. Er trist at kommuner velger å legge slike institusjoner så tett, både for beboerne og for elevene (og ikke minst for alle andre som bor og ferdes i området).
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #7 Skrevet 4. oktober 2008 Jeg har en som lett kan komme på kant med loven, så det er det som er min bekymring. Og dine tanker har også vært innom, ja. Da hadde jeg ikke trengt å kjøre tvers over byen for å komme til barnehagen, hadde hatt den som nabo(nesten). Og også det med å samle alle "slike" på et sted; ikke bra. En vet jo hvordan fengsel fungerer. Hadde vært mye bedre om de bodde i hver sin leilighet, med støtte. Skulle jo gjerne visst hvem du er;) kan jo være naboen min for alt jeg vet;) hehehe. .... du trenger ikke vise nick.... jeg ble bare litt nysgjerrig;) Er jo kjekt å vite at her er andre førdianere her;)
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #8 Skrevet 4. oktober 2008 Ja, ikke sant? Dette er skoleveien for nesten alle elevene ved skolene det er snakk om. Nesten ALLE elevene MÅ forbi dette bygget. Det er det som er tragisk. Det vil nok helst gå bra, men hva om det ikke går bra? Hva om en elev knytter "vennskapsbånd" med en beboer? Er det verdt det? HI
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #9 Skrevet 4. oktober 2008 Jammen i himmelens navn! Hva er det du tror foregår et sånt sted? Den type institusjoner er for rehabilitering, dvs at brukere har vært gjennom avrusning og kommer dit nyktre. Institusjoner har nulltoleranse på dop på huset, og det foregår jevnlig testing og sjekk. Brukere er mennesker som vil tilbake til et rusfritt liv. Inbiller dere dere at storstilt narkoomsetning vil finne sted? At menneskene som slåss for et bedre liv der vil anbefale barna deres et liv som narkomane. Dæven så lite gjennomtenkte dere fremstår.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #10 Skrevet 4. oktober 2008 Kor står det i HI sitt innlegg at dette er ein institusjon? Dette er snakk om omsorgsboliger uten heldøgnsbemanning. Det er ikkje snakk om nyktre mennesker. Prøv å les og forstå før du svarar. Dæven så lite gjennomtenkt du virker.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #11 Skrevet 4. oktober 2008 De har e sykdom, som kun dreier seg om avhengighet. De har vel ingen interesse for å snakke eller plage barna på skoleveien. Noen av dere omtaler disse menneskene som dyr. de har rett på plass å bo, som alle andre her i Norge. Å om disse kan få et bedre liv, så hjelp dem. Ikke vis barna hvor stor frykt dere har for disse menneskene, de vil kun oppsøke det.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #12 Skrevet 4. oktober 2008 Takk NN 23:37 Ja, det er omsorgsboliger, ikke noen institusjon for rehabilitering jeg snakker om. Det er det jeg ikke liker. Dette er mennesker som ikke klarer å skaffe seg boliger selv, og MED rusproblemer til dagen. Og her i byen er det mennesker med virkelig tunge stoffer som problem. Disse har nok problemer med å skaffe boliger på det vanlige markedet. Og de skal være midt i alle barna som må forbi der, for å komme til skolen sin. Det er skummelt. De skal nok ikke gå gjennom avrusning før de kommer der. De skal bare få tilbud om en plass å bo. Dette er en ganske gjennomsiktig, liten by, og en vet stort sett hvem dette er. De vil da også bli ganske stigmatisert. De trenger ikke fortelle at de bor der. Alle vet det likevel.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2008 #14 Skrevet 4. oktober 2008 Du NN 23:47. En av disse (heroinist)har tatt kontakt med min sønn, for å "lede ham på rett vei", dvs rusfri. Han mener det sikkert godt, men der er ikke jeg enig. Syns du denne rusa personen er den rette til å fortelle en tenåring om hva som er rett? Og han er helt sikkert en av dem som kommer til å bo der. Jeg er helt enig i at dette er mennesker som har rett til et godt liv, men ikke i nærheten av påvikelige tenåringer, som lett velger feil vei i livet.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2008 #15 Skrevet 5. oktober 2008 Frem til for et par år siden så var det slike omsorgsboliger som nærmeste nabo til barnahage OG barneskole her jeg bor...Barn var faktisk vitne til sex og slåssing om alkoholen på lyse dagen.....Ikke ofte, men det skjedde...Aldri hørt om noe truende adferd mot barna altså,- bortsett fra de eldste skolebarna som hadde gøy md å terge alkoholikerne...Da hendte det et par ganger (ikke ofte i forhold til hvor ofte det skjedde) at et par av mennene "løp" etter, om det kan kalles løping i den tilstanden.... Heldigvis er denne boligen nå blitt en del av barnehagen... Tror ikke slike boliger har nå negativ virkning på barn i forhold til det å selv bli alkoholiker da, snarere en prevansjon mot at de blir det..Og er det snakk om "gamle innbarka alkoholikere" så er de også som regel rolige, meget klar over sin egen situasjon og prøver å behold verdigheten sin så godt de kan..De som skapte problem der jeg snakker om var de "unge" alkoholikerne som kom, som også brukte andre stoffer...... Skjønner dere er skeptisk altså, men om slikt skjer må man prøve å gjøre det beste ut av det. Å sitte å syte over situasjonen fremfor barna er det verste, er ikke sikkert barna tenker så mye på det nemmelig.... Ofte er det vi foreldre som gjør at barna blir misfornøyd med slike ting.. Om barna ikke legger merke til, eller tenker over hvem som bor i nabohuset, hvorfor gjørde de oppmerksom på det??? Det går nok bra, og jeg tviler på om det blir noe permanent løsning,. mulig målet er å gjøre om boligene til barnehage om noen år, men at budsjett for barnehager ikke tillater slik bygging nå, men at budsjett rusomsorg har midlene tilgjengelig.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå